بل ۴۳۰ مدل تکاملیافته بل ۲۳۰ بود که خود آن هم با اصلاح بل ۲۲۲ بهوجود آمده بود. هلیکوپتر بل ۲۲۲ هرچند براى کاربران بیمارستانى، شرکتها، و خدمات عمومى بسیار مناسب بود، و ظاهر شکیلى هم داشت، دچار مشکلاتى در سیستم موتور بود که تقاضاى بازار براى خرید آنرا شدیدا کاهش داد. طراحان بل، که هنوز هم زمینه فروش هلیکوپتر میانوزن و دوموتورهاى مثل ۲۲۲ را مناسب مىدیدند، با اجراى اصلاحاتى در ۲۲۲ (بهویژه با تغییر نوع موتور)، هلیکوپتر ۲۳۰ را به بازار عرضه کردند. با فروش قابلقبول ۲۳۰، طراحان بل براى تدارک هلیکوپتر پرتوانتر و اقتصادىتر ۴۳۰ آماده شدند.
بهدلیل تمایل مشتریان ۲۲۲ و ۲۳۰ براى در اختیار گرفتن هلیکوپترهایى با فضاى کابین بزرگتر، بهویژه در زمینه خدمات پزشکى اضطرارى و شرکتهاى نفتى ساحلى، بازاریابهاى بل افزایش فضاى کابین را موردتوجه قرار دادند. به این ترتیب، با افزایش فضاى کابین بهاندازه ۲۳%، در طرح جدید ۴۳۰ فضاى کافى براى جاگیرى سه ردیف صندلى فراهم شد. برنامه طراحى و ساخت ۴۳۰ در فوریه ۱۹۹۲ آغاز شد. بل مسئولیت ساخت اجزاى دینامیکى را بهعهده گرفت، و ساخت بدنه و آلات دقیق پروازى را به شرکت میرابل واگذار کرد. هرچند پروانههاى اصلى دوتیغهاى و نیمهصلب ۲۲۲ و ۲۳۰ مزیتهایى از نظر تعمیرات و نگهدارى سادهتر و اشغال فضاى کمتر دارد، در ۴۳۰ براى افزایش قدرت برآزایى پروانه، کاهش صداى پروانه و مقدار ارتعاش آن، و توسعه پاکت پروازى هلیکوپتر، از پروانه چهارتیغهاى استفاده شده است.
بل ۴۳۰ براى نخستین بار در ۲۵ اکتبر ۱۹۹۴ پرواز کرد، و گواهینامه صلاحیت پروازى را در فوریه ۱۹۹۶ دریافت کرد. اولین پیشنمونه ۴۳۰ ارابه فرود جمعشونده داشت؛ اما دومین پیشنمونه آن، به اسکید مجهز بود. پروانه اصلى بل ۴۳۰ بدونلولا و بدونیاتاقان است، و به همین دلیل، نگهدارى نسبتا سادهاى دارد. توپى پروانه اصلى از جنس مواد مرکب و الیاف فشرده ساخته شده که ضمن تحمل بارهاى آئرودینامیکى، امکان حرکتهاى سهگانه پروانه را فراهم کند.
تولیدات بل ۴۳۰ در سال ۲۰۰۸ پس از تولید ۱۳۶ فروند متوقف شد. |