تایگر

 

تایگر

۱۹۹۱

Tiger

هلیکوپتر تهاجمى سبک و ضدتانک
  • سازنده: ایرباس هلیکوپتری – یوروکوپتر سابق (اروپا)
  • ویژگی: هلیکئپتر اروپایی عمدتاً ساخته شده از مواد مرکب

یک فروند هلیکوپتر تایگر استرالیایی

برنامه ساخت تایگر از سال ۱۹۸۴ و در دوران جنگ سرد آغاز شد و هدفش، تدارک هلیکوپتری ضدتانک بر علیه نیروهای روسی مستقر در اروپای شرقی بود. در آن زمان، دو کشور فرانسه و آلمان تفاهم‏‌نامه‏‌اى براى طراحى و توسعه یک هلیکوپتر تهاجمى سبک امضاء کردند. هلیکوپتر جدید باید جانشین هلیکوپترهاى قدیمی‌تر گزل در فرانسه و بى.او.-۱۰۵ پى. در آلمان مى‏‌شد؛ به این ترتیب، آلمان از تصمیم قبلی‌اش درباره خریدن هلیکوپترهاى امریکایى آپاچى منصرف شد. هرچند برنامه ساخت تایگر در ۱۳ نوامبر۱۹۸۷ با هیاهوى زیادى اعلام شد، مدت ۲۴ ماه طول کشید تا مفاد این برنامه، به تأیید دو دولت و شرکت‌هاى آئرواسپشیال و ام.بى.بى. برسد. طرح جدید را تایگر نامیدند، و اولین پیش‏‌نمونه آن، در ۲۷ آوریل ۱۹۹۱ به‏‌پرواز درآمد. با ادغام شعبه‏‌هاى هلیکوپترسازى دو شرکت آئرواسپشیال و ام.بى.بى. در ۱۹۹۲، شرکت یوروکوپتر تأسیس شد که ادامه طرح تایگر را به عهده گرفت؛ البته بعداً خود این شرکت هم در شرکت ایرباس هلیکوپتری ادغام شد.

تایگر در ۲۰۰۳ به خدمت گرفته شد و علاوه بر کشورهای اروپایی فرانسه، آلمان و اسپانیا، در استرالیا هم از آن بهره برده‌اند. این هلیکوپتر در درگیری‌های افغانستان، لیبی و مالی مورد استفاده قرار گرفته است. تا ماه ژوئیه ۲۰۱۹ تعداد ۱۸۰ فروند از این هلیکوپتر تولید شد.

مدل ضدتانک تایگر را در فرانسه به‏‌نام اچ.اى.سى. و در آلمان به‌‏نام پى.اى.اچ.-۲ خوانده‌‏اند. این دو نوع هلیکوپتر، حسگرى بر روى توپى پروانه اصلى دارند که آنها را از انواع دیگر آپاچى متمایز مى‏‌کند. فرانسوی‌ها موشک میسترال را، که از ۱۹۸۵ به‏‌طور آزمایشى بر روى هلیکوپتر گزل نصب شده بود، براى مدل ضدتانک تایگر برگزیدند؛ ولى آلمانی‌ها موشک‌هاى امریکایى استینگر را ترجیح داده‏‌اند. حدود ۸۰% بدنه تایگر از مواد مرکب الیاف کربنى است که با استانداردهاى ناتو مطابقت دارد. بخش فرانسوى یوروکوپتر مسئولیت ساخت سیستم انتقال قدرت، قسمت میانى بدنه، سیستم‌هاى بقاءپذیرى، و پروانه دمى را به عهده گرفت؛ ساخت پروانه اصلى، سیستم کنترل پرواز، کابین، و قسمت انتهایى بدنه هم به عهده بخش آلمانى یوروکوپتر گذاشته شد.دو سرنشین تایگر به‏‌صورت پشت‏‌همى قرار مى‏‌گیرند. خلبان در صندلى پیشین مستقر مى‏‌شود تا میدان دید بهترى براى هدایت هلیکوپتر داشته باشد، و مأمور تسلیحات در صندلى پسین قرار مى‏‌گیرد. البته براى بهبود میدان دید مأمور تسلیحات، از سیستم‌هاى نورى مشاهده مستقیم هم استفاده شده است. موتورهاى تایگر، نسل جدیدى از موتورهاى ساخت بى.ام.دبلیو. (آلمانرولز رویس (انگلستان)، و توربومکا (فرانسه) است. پس از آزمایش‌هاى پروازى این موتورها، ادعا شده که توان آن‌ها به ازاى مصرف سوخت کمتر، از مقدار پیش‏‌بینى شده بیشتر بوده است.

هلیکوپتر تایگر

  • انواع مدل‌ها:

    UH Tiger (مدل آلمانی)

    Tiger HAP (مدل فرانسوی)

    Tiger HAD (مدل فرانسوی)

    Tiger ARH (مدل استالیایی)

  • کاربران: فرانسه، آلمان، اسپانیا، استرالیا
  • تعداد تولید شده: (تا ۲۰۱۹) ۱۸۰ فروند
  • قیمت: (مدل HAP)  ۲۷/۴ میلیون دلار

شکل سه‌نما هلیکوپتر تایگر

  • مراجع:

Air International magazine, July 1996

Jane’s All the Worlds Aircraft, 1995-1996

https://en.wikipedia.org/wiki/Eurocopter_Tiger

  • تاریخ آخرین بازبینی: ۱۳۹۹/۸/۱۴

 

همچنین ببینید

bell222

بل۲۲۲

  بل۲۲۲ ۱۹۷۶ Bell 222 هلیکوپتر تجارى سبک چندمنظوره سازنده: بل تکسترون (ایالات متحده امریکا) معمولاً …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by wp-copyrightpro.com