emb312

امبرائر-۳۱۲

 

امبرائر-۳۱۲

۱۹۸۰

EMB-3112

هواپیماى آموزش نظامى
  • شهرت: توکانو
  • همخانواده: تى.-۲۷، شورتس توکانو، سوپرتوکانو،  اس.۳۱۲
  • سازنده: امبرائر (برزیل)
هواپیماى توکانو به‏ دلایلى یک هواپیماى آموزشى پیشرو محسوب مى‏‌شود: اولین هواپیماى آموزشى توربوپراپ با موتور ۷۵۰ اسب‏‌بخار، اولین هواپیماى آموزشى که از همان ابتدا با موتور توربوپراپ طراحى شد، و اولین هواپیماى آموزشى ملخ‏‌دار مجهز به صندلی‌هاى پران.

کار طراحى امبرائر-۳۱۲ (توکانو) در ۱۹۷۸ (در همین سالی که اولین فروند تولیدى پى.سى.-۷ براى نخستین‏‌بار پرواز کرد) آغاز شد، و در ۱۶ اوت ۱۹۸۰ اولین پیش‏‌نمونه‏‌اش پروازکرد. ۳۱۲ یک هواپیماى آموزش مقدماتى نسبتاً بزرگ با وزن خالی حدود ۳۶% بیشتر از پى.سى.-۷ است. تولید توکانو با عقد قرارداد فروش ۱۱۸ فروند به «نیروى هوایى برزیل» آغاز شد؛ این هواپیماها را تى.-۲۷ نامیدند. در پى انعقاد قراردادى براى صدور به هندوراس، دومین خط مونتاژ توکانو در هلیوپولیس (مصر) به‏‌مدیریت «سازمان عربى صنعت‌ى‏سازى» (اى.او.آى.) افتتاح شد. در ۱۹۸۳ اى.او.آى. تولید ۴۰ فروند توکانو براى مصر و ۸۰ فروند براى عراق را آغاز کرد. بعداً ۱۴ فروند به هواپیماهاى درخواستى مصر افزوده شد.
از بین مدل‌هاى مختلف، امبرائر-۳۱۲ اف. عرضه شده براى «نیروى هوایى فرانسه» تفاوت‌هاى نسبتاً مهمى با مدل‌هاى استاندارد آن دارد: عمر ایمن طولانی‌تر تا ۱۰،۰۰۰ ساعت از نظر پدیده خستگى فلزات، استفاده از برآکش، استفاده از ملخ مجهز به سیستم ضدیخ، و سیستم‌هاى اویونیکى فرانسوى.

در ماه مه ۱۹۸۴ بین «نیروى هوایى انگلستان» و شرکت امبرائر توافقى انجام گرفت تا هواپیمایى مطابق با استانداردهاى اى.اس.آر.۴۱۲ نیروى هوایى ساخته شود. بنابراین، امبرائر تغییرات مهمى در توکانو انجام داد و آن‏‌را به موتور گارت مجهز کرد. حاصل این تغییرات، مدل ۳۱۲ جى.۱ (شورتس توکانو) بود که در ۱۴ فوریه ۱۹۸۶ براى نخستین بار در برزیل به پرواز درآمد. این هواپیما به انگلستان منتقل شد، و از ۱۱ آوریل ۱۹۸۶ پروازهاى آزمایشى را در آن کشور آغاز کرد. نهایتاً شورتس توکانو به یک موتور الاید-سیگنال مجهز شده که ۴۷% از موتورهاى استاندارد توکانو قویتر است. درمقایسه با توکانو، عمر ایمن سازه شورتس توکانو در مقابل پدیده خستگى از ۸،۰۰۰ ساعت به ۱۲،۰۰۰ ساعت، و ضریب بار طراحیش از ۶g به ۷g افزایش یافته است.

براى تطابق با استانداردهاى امریکایى جِى‏‌پتس (براى نیروهاى هوایى و دریایى)، امبرائر با شرکت امریکایى نورث‏روپ توافق کرد که اصلاحاتى در توکانو انجام دهد. طرح جدید، امبرائر-۳۱۲ اچ. (سوپرتوکانو) نامیده شد، و پیش‏‌نمونه‏‌اش در ۱۵ مه ۱۹۹۳ براى نخستین بار پرواز کرد. سوپرتوکانو نسبت به مدل استاندارد توکانو بدنه‏‌اى کشیده‏‌تر و موتورى به‏‌مراتب پرتوان‌تر به‏‌اندازه ۲/۱۳ برابر دارد، و به کابین تحت‏‌فشار، سیستم تهویه، سیستم ضدجى، آلات دقیق از نوع لوله اشعه کاتودى، و چرخ دماغه هیدرولیکى مجهز است.

emb-312

یک فروند امبرائر-۳۱۲ نیروی هوایی کلمبیا

  • انواع مدل‌ها: EMB-312F (براى صدور به فرانسه)، EMB-312H (سوپرتوکانو)، S312 (مدل ارتقاءیافته با تجهیزات انگلیسى، با موتور ۱۰۰،۱ اسب‏‌بخار)
  • کاربران: برزیل، انگلستان، فرانسه، عراق، آرژانتین، پرو، ونزوئلا، مصر، کلمبیا، هندوراس، ایران، کنیا،
    کویت، پاراگوئه، …
  • تعداد تولید شده: (تا سال ۱۹۹۶) ۶۲۴ فروند
سه نمای توکانو

شکل سه‌نمای توکانو

مشخصات فنی مدل استاندارد

مشخصات فنی

  • مراجع:

  • تاریخ آخرین بازبینی:

 

همچنین ببینید

1121

۱۱۲۱ جت کماندر

  ۱۱۲۱ جت کماندر ۱۹۶۳ ۱۱۲۱ Jet Commander هواپیماى جت تشریفاتى همخانواده: وست‏‌ویند، استرا سازنده:  …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by wp-copyrightpro.com