در نیمه دهه ۱۹۶۰ شرکت فرانسوى آئرواسپشیال با هدف تدارک هلیکوپترى که قادر به تهاجم شبانه و اجراى عملیات در همهگونه شرایط جوى باشد، اى.اس. ۳۳۰ (پوما) را ساخت و بهپرواز درآورد. بهزودى این هلیکوپتر موردتوجه «نیروى هوایى سلطنتى» (انگلستان) قرار گرفت، و شرکت انگلیسى وستلند در تولید آن سهیم شد. این هلیکوپتر اولین هلیکوپترى است که در خارج از اتحاد جماهیر شوروى (سابق) براى اجراى عملیات در همهگونه شرایط جوى، و حتى در شرایط یخبندان، گواهینامه صلاحیت پروازى دریافت کرده است. پوما علاوه بر دو یا سه نفر خدمه پروازى، قادر به حمل حداکثر ۲۰ نفر سرباز مسلح است. همچنین، این هلیکوپتر قابلیتهاى تهاجمى و ضدتانک دارد و در اجراى عملیات نجات هوا-دریایى هم بهطور گستردهاى مورد استفاده قرار گرفته و با اجازه شرکت سازنده، در کشورهاى رومانى و اندونزى هم تولید شده است.
سالها پس از عرضه پوما، شرکت دوملیتى یوروکوپتر بر مبناى طرح پوما و با اجراى اصلاحاتى، مثل استفاده از موتورهاى پرتوانتر مکیلا، هلیکوپتر جدیدى را عرضه کرد، که اى.اس.۳۳۲ (سوپر پوما) نامیده شد. اولین پیشنمونه از بین شش فروند پیشنمونه سوپر پوما در ۱۳ سپتامبر ۱۹۷۸ به پرواز درآمد. در مقایسه با طرح اولیه پوما، سوپرپوما قدرت حمل بارمزد بیشترى را دارد، صداى درون کابینش کمتر است، در مقابل سانحه بیشتر مقاومت مىکند، و به پوشش ضدگلوله براى خدمه مجهز است؛ البته ظرفیت حمل نیروهاى مسلح در هر دو هلیکوپتر یکسان است.
تحویل سوپر پوما از نیمه سال ۱۹۸۱ آغاز شد، و از آن زمان تا به حال، این هلیکوپتر در مأموریتهاى ضدکشتى بهصورت گستردهاى مورداستفاده قرار گرفته، و در چنین مأموریتهایى، دو فروند موشک اگزوسه یا سى اسکوآ را حمل مىکند؛ بهعلاوه، براى اجراى مأموریتهاى ضدزیردریایى، قادر به حمل حسگرها، سونارها، سانوبویها، و اژدرهاى ویژه است. سوپر پوما پس از آنکه در خدمت جمهورى خلق چین قابلیتهایش را عرضه کرد، موردتوجه بعضى از شرکتهاى اروپایى براى خدمت در سکوهاى نفتى قرار گرفت.
تولید این خانواده از هلیکوپترها هماکنون در شرکت ایرباس هلیکوپترز با نام اچ.۲۱۵ ادامه دارد. |