Su-27

 

سوخو-۲۷

۱۹۷۷

Su-27

هواپیماى جنگنده برترى هوایى همه‌‏گونه‏‌هوایى
  • نامگذارى نظامى ناتو: فلانکر
  • همخانواده: سوخو-۳۰، سوخو-۳۳، سوخو-۳۴، سوخو-۳۵، سوخو-۳۷
  • سازنده: سوخو (اتحاد جماهیر شوروى سابق)
در ۱۹۶۹ دفتر طراحى سوخو طراحى جنگنده دوربرد تک‏‌سرنشینه جدیدى را آغاز کرد که آن‏را تى.-۱۰ نامید. مراحل طراحى و ساخت، چنان به درازا کشید که اولین فروند از ده فروند پیش‏‌نمونه اولیه تى.-۱۰ در ۲۰ مه ۱۹۷۷ براى نخستین بار پرواز کرد. چون مطالعات رایانه‏‌اى نشان داد که طرح جدید، در مقایسه با رقیب غربى‏‌اش، یعنى اف.-۱۵ امریکایى، ویژگی‌هاى ضعیف‌ترى دارد، میخائیل سیمونوف (مسئول طرح تى.-۱۰ پس از مرگ پاول سوخو در ۱۹۷۵) تصمیم به تکرار مراحل طراحى گرفت. با حفظ بعضى از قسمت‌هاى نماى عمومى طرح، بقیه قسمت‌ها مجدداً طراحى شد، و هفتمین فروند پیش‏‌نمونه تى.-۱۰ با ساختار اصلاح‏‌شده‏‌اى در ۲۰ آوریل ۱۹۸۱ پرواز کرد. ویژگى این طرح اصلاح‏‌شده، ناپایدارى آئرودینامیکى هواپیما بود که با استفاده از سیستم کنترل پرواز-با-سیم مهار مى‏‌شد. پس از آزمایش‌هاى پروازى، هواپیماى جدید را سوخو-۲۷ نامیدند، و از ۱۹۸۳ تولید آن‏ را آغاز کردند.

شباهت ظاهرى سوخو-۲۷ با میگ-۲۹ نشان مى‏‌دهد که هر دو گروه طراح میگ و سوخو از یک برنامه مطالعات مرکزى براى مقابله با جنگنده‏‌هاى نسل جدید امریکایى بهره برده‏‌اند. پیش‏‌آمدگى ریشه بال‌ها و ورودی‌هاى بزرگ و دوبعدى هواى موتورهاى سوخو-۲۷ بسیار شبیه میگ-۲۹ است؛ ولى بلندتر بودن ارابه‏‌هاى فرود، حمل تسلیحات بیرونى بیشترى را براى طرح سوخو میسر مى‏‌کند. سوخو-۲۷ با وجود جثه نسبتاً بزرگش، به‏ مدد سیستم کنترل پرواز-با-سیم، عملکرد پروازى قوى و قدرت مانور زیادى (به‏‌ویژه در ارتفاع پایین) دارد. ویکتور پوگاچف، سرخلبان آزمایشى کارخانه سوخو، با استفاده از قدرت مانور زیاد سوخو-۲۷ مانور جدیدى را به‏ نام کبرا ابداع کرده است. در این مانور، پوگاچف با کاهش سرعت هواپیما، زاویه پیچ آن‏‌را به حدود ۱۳۰ مى‏‌رساند، و در شرایطى که سرعت پیشروى هواپیما صفر مى‏‌شود و کمى به عقب مى‏‌لغزد، با افزایش توان موتورها آن‏ را به وضعیت عادى بازمى‏‌گرداند؛ البته فقط مدل تک‏‌سرنشینه سوخو-۲۷ قادر به انجام چنین مانورى است، و مدل دوسرنشینه، به‏ دلیل محدودیت جابجایى گرانیگاه، نمى‏‌تواند به زاویه پیچ بیش از ۹۰ برسد. موتورهاى پرتوان لیولکا، با نسبت رانش-به-وزن بیش از واحد، در انجام این مانورها نقش اساسى دارد؛ این موتورها در مانورهاى شدید مختلف، با ضریب اطمینان زیادى کار کرده، کمتر دچار اختلال مى‏‌شود.

در ۱۹۸۶ تولید مدل آموزشى دوسرنشینه سوخو-۲۷ یو.بى.، که همه قابلیت‌هاى رزمى مدل اولیه را داراست، در ایرکوتسک آغاز شد. پیش‏‌نمونه این مدل براى اولین بار در هفتم مارس ۱۹۸۵ پرواز کرده بود. فعالیت گروه طراح سوخو براى بهبود قابلیت‌هاى سوخو-۲۷ ادامه یافت، و با اصلاحاتى بر روى سوخو-۲۷ یو.بى. براى افزودن امکان اجراى مأموریت‌هاى طولانى (تا ده ساعت یا حتى بیشتر)، طرح جدیدى شکل گرفت که آن‏ را سوخو-۳۰ نامیدند. توسعه این طرح جدید از ۱۹۸۸ آغاز شد، و به انجام اولین پرواز در ۳۰ دسامبر ۱۹۸۹ انجامید. سوخو-۳۰ کانال اطلاعاتى پیشرفته‏‌اى دارد، و قادر است در مأموریت مشترک با سوخو-۲۷، اطلاعاتى را از سیستم رادارى سوخو-۲۷ کسب کند. سوخو-۳۰ دو کابین با تجهیزات یکسان دارد؛ موتور آن دقیقاً همان موتور سوخو-۲۷ است، و پایه‏‌هاى نصب موشک بیشترى دارد.

قبل از مطرح شدن برنامه توسعه سوخو-۳۰، طراحان سوخو در اندیشه طرح جسورانه‏‌ترى بودند. آن‌ها با مبنا قرار دادن طرح سوخو-۲۷ اولیه، تدابیرى را براى استفاده بر روى عرشه ناو هواپیمابر اندیشیدند، و بالکهایى را در جلوى بال‌ها قرار دادند. هواپیماى جدیدى که ساخته شد را سوخو-۳۳ (سوخو-۲۷ کى.) نامیدند. اولین پرواز سوخو-۳۳ در ۱۷ اوت ۱۹۸۷ انجام گرفت، و در اول نوامبر ۱۹۸۹ آزمایش‌هاى پروازى آن از روى عرشه ناو هواپیمابر آغاز شد. تعبیه یک لوله سوخت‌گیرى هوایى، کاهش طول مخروط دم، و تدارک امکان حمل موشک دوربرد ضدکشتى ماسکیتو، تغییرات دیگر سوخو-۳۳ نسبت به سوخو-۲۷ است.

با اعلام رسمى نیاز نیروهاى نظامى شوروى (سابق) به یک هواپیماى آموزشى جنگنده ناونشین، طراحان سوخو با انجام تغییراتى بر روى نوع یک‏‌نفره سوخو-۲۷، مدل جدید سوخو-۲۷ کى.یو. را عرضه کردند. این هواپیماى جدید تغییراتى به شرح زیر (نسبت به مدل اولیه) دارد: طراحى مجدد قسمت پیشین بدنه، تعریض کابین براى جاگیرى دو صندلى پران به‏‌صورت پهلوبه‏‌پهلو، قرار دادن یک جفت بالک در جلوى بال، تعبیه لوله سوختگیرى هوایى جمع‏‌شدنى، ارابه‏‌هاى فرود بلندتر، و یک جفت چرخ در ارابه فرود دماغه. بروز مشکلات مالى و تصمیم شوروى (سابق) به کاهش جنگنده‏‌هاى ناونشین درخواستى، باعث لغو تقاضا براى هواپیماى آموزشى ناونشین شد؛ اما کارخانه سوخو طرح خود را در نقش یک جنگنده-بمب‏‌افکن دوسرنشینه، به‏ نام سوخو-۲۷ آى.بى.، پیگیرى کرد، و آن‏را سوخو-۳۴ نامید. سرانجام، اولین پیش‏‌نمونه سوخو-۳۴ در ۱۸ دسامبر ۱۹۹۳ به پرواز درآمد.

علاوه ‏بر فعالیت‌هاى پیش‏‌گفته، گروه طراح سوخو برنامه اصلاحى جدى‏‌ترى را هم در مورد سوخو-۲۷ دنبال کرد، و از ۱۹۸۸ طرحى آزمایشى سوخو-۲۷ ام. با تجهیزاتى به شرح زیر را مورد بررسى قرار داد: سیستم رانش‏‌چرخان موتور، بالک‌هاى کاملاً متحرک، سیستم کنترل پرواز رقمى (به‏ جاى سیستم آنالوگ استاندارد سوخو-۲۷)، چهار نمایشگر چندکاره در کابین به‏ جاى آلات دقیق درجه‏‌اى-عقربه‏‌اى، یک صندلى پران اریب (با زاویه ۳۰)، و لوله سوخت‌گیرى هوایى جمع‏‌شدنى. جنگنده جدید را سوخو-۳۵ نامیدند. رادار چندمنظوره سوخو-۳۵ مى‏‌تواند هشت هدف پرنده را به‏ طور همزمان ردیابى کند.

اصلاح نرم‏‌افزار هدایت پرواز سوخو-۳۵ به عرضه سوخو-۳۷ انجامید، و این جنگنده جدید در دوم آوریل ۱۹۹۶ براى نخستین بار به پرواز درآمد. فاصله زمانى بین دو تعمیر اساسى موتورهاى سوخو-۳۷ نسبت به سوخو-۲۷ از ۷۰۰ ساعت به ۱،۰۰۰ ساعت افزایش یافته است. به مدد همین موتورهاى پرتوان و با سیستم کنترل بردار رانش، سوخو-۳۷ مانور استثنایى کولبیت را انجام داده است. طى این مانور، هواپیما یک پشتک کامل ۳۶۰ درجه در هوا مى‏‌زند، و سپس در مسیر قبلى به پرواز ادامه مى‏‌دهد.

 

Su-27

فلسفه طراحى جنگنده سوخو-۲۷ را مى‏توان «نه حتى یک پوند براى مأموریت هوابه‏‌زمین» تلقى کرد.

  • انواع مدل‌ها:
  • کاربران:
  • تعداد تولید شده:
  • قیمت:
سه‌نما

شکل سه‌نمای سوخو-۲۷

مشخصات فنی سوخو-۲۷ پی.
مشخصات فنی
  • مراجع:

  • تاریخ آخرین بازبینی:

 

By

One thought on “سوخو-۲۷”
  1. سوخو ۲۷ یکی از جنگنده های بود که بعد از فروپاشی شوروی زیاد به خود بروز رسانی های دید بروز رسانی های که باعث تولد جنگنده های نصل جدیدی برای فدراسیون روسیه شد که نمونه از این بروز رسانی ها شامل سوخو ۳۰ و ۳۳ و ۳۴ و ۳۵ و ۳۷ میباشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *