Eurocopter_AS-350

ای.اس. ۳۵۰

 

ای.اس. ۳۵۰

۱۹۷۴

AS 350

هلیکوپتر تجارى چندمنظوره
  • شهرت: اکیوریل
  • همخانواده:  اسکوئیلو، اى‏‌استار، آل‏‌استار، اى.اس. ۵۵۰ (فِنکاى.اس. ۳۵۵ (اکیوریل ۲اى.اس. ۵۵۵ (فنک)
  • سازنده: یوروکوپتر (فرانسه، آلمان غربى)
شرکت فرانسوى آئرواسپشیال هلیکوپتر پنج‏‌نفره/شش‏‌نفره چندمنظوره اى.اس. ۳۵۰ را اساساً براى جانشینى هلیکوپتر قدیمى آلوئت عرضه کرد. در طرح این هلیکوپتر تک‏‌موتوره، هزینه‏‌هاى کم (چه در عملیات پرواز و چه در تعمیرات و نگهدارى)، اصوات مزاحم ناچیز، و کم‏‌ارتعاش بودن سازه موردتوجه بوده است. اولین پیش‏‌نمونه ۳۵۰ با موتور ساخت اوکو لایکومینگ در ۲۴ ژوئن ۱۹۷۴ پرواز کرد. دومین پیش‏‌نمونه، به موتور ساخت توربومکا مجهز شد، و این موتور براى تجهیز همه هلیکوپترهاى تولیدى (به‏‌جز نمونه‏‌هاى عرضه شده براى امریکاى شمالى) برگزیده شد.

در طرح ۳۵۰ همه امکانات پیشرفته فنى براى کاهش هزینه‏‌هاى عملیاتى و تعمیراتى به کار گرفته شده است. براى حصول این هدف، سیستم جعبه‏‌دنده و انتقال قدرت، بغایت ساده، و توپى پروانه از جنس فایبرگلاس استارفلکس طراحى شده است.

از همان ابتداى برنامه، بازاریابى هلیکوپتر جدید در منطقه امریکاى شمالى شدیداً موردتوجه طراحان آن بود، و به همین منظور، آنها مدل اى.اس. ۳۵۰ سى. (اى‏‌استار) را عرضه کردند. این مدل، به موتور اوکو لایکومینگ (بعداً، تکسترون لایکومینگ) مجهز شد، و براى نخستین بار در ۲۲ نوامبر ۱۹۷۶ پرواز کرد. از طرفى، اولین فروند تولیدى مدل اولیه ۳۵۰ بى. هم در فوریه ۱۹۷۷ به پرواز درآمد، و در ماه اکتبر گواهینامه صلاحیت پروازى را دریافت کرد.

براى استفاده نظامى، با اصلاح مدل ۳۵۰ بى.، مدل نظامى اى.اس. ۵۵۰ (فنک) ساخته شد. سازه این مدل، تقویت شده، و صندلی‌هاى ضدگلوله در آن به‏‌کار رفته است. اى.اس. ۵۵۰ مى‏تواند تسلیحاتى مثل موشک‌هاى ضدتانک را در دو طرف بدنه حمل کند. تا نیمه سال ۱۹۹۱ نیروهاى هوایى ۱۶ کشور جهان به انواعى از هلیکوپترهاى ۳۵۰ و ۵۵۰ مجهز شدند.

توفیقات مدل‌هاى مختلف ۳۵۰ باعث تشویق طراحان به اجراى تغییرات اساسى‏‌ترى شد، و با افزودن یک موتور دیگر، مدل‌هاى دوموتوره اى.اس. ۳۵۵ (اکیوریل ۲) و نمونه نظامى‏‌اش، یعنى اى.اس. ۵۵۵، ساخته شدند. بسیارى از اجزاء این مدل‌ها، مثل دکل پروانه اصلى، توپى پروانه دمى، کابین، و ارابه‏‌هاى فرود، شبیه اجزاء اى.اس. ۳۵۰ است، و تیغه‏‌هاى پروانه‏‌هاى اصلى و دمى به اجزاء اى.اس. ۵۵۰ شباهت دارد. سیستم سوخت، انتقال قدرت، و سازه بدنه این مدل‌ها متفاوت‏‌اند، و موتورهاى آنها از نوع آلیسون است.

بنا به توافقات انجام شده، شرکت برزیلى هلیبرس اجازه تولید خانواده هلیکوپترهاى اى.اس. ۳۵۰ را به دست آورد، و از ۱۹۷۹ تا دسامبر ۱۹۹۴ حدود ۲۱۵ فروند هلیکوپتر تولید کرد.

Eurocopter_AS-350

  اى.اس.-۳۵۰ اساساً براى جانشینى هلیکوپتر قدیمى‏‌تر آلوئت ساخته شد.

  • انواع مدل‌ها: AS 350 (مدل اولیه)، AS 350B (فوریه ۱۹۷۷)، AS 350B2 (با موتور قوی‌‌‎تر و تیغه‏‌هاى پهن‌تر)، AS 350BA (عرضه شده در ۱۹۹۲)، AS 550 (فنک، قبلاً AS 350L2 نامیده شد)، AS350C (اى.استار، عرضه شده براى امریکاى شمالى، نوامبر ۱۹۷۶)،  AS 550U2 (مدل همگانى)، ۵۵۰A(مدل مسلح)، AS 550A2 (مدل مسلح)، AS 550C2 (مدل مسلح به موشک)، AS550M2 (مدل نظامى غیرمسلح براى نیروى دریایى)، AS 550S2 (مدل مسلح براى نیروى دریایى)، AS550A3، AS 550C3 (مدل ضدتانک)، آ‌ل‏‌استار (مجهز به موتور آلیسون، عرضه شده براى امریکاى شمالى)، AS 355N (28 سپتامبر ۱۹۷۹، اکیوریل ۲، مدل دوموتوره، مجهز به درهاى کشویى در دو طرف بدنه)، AS 555UN (مدل دوموتوره نظامى همگانى)، AS 350E، AS 350F1، AS 350F2 (با وزن بیشتر)، AS 555AN (مدل نظامى مسلح)، AS 555 MN (مدل نظامى براى نیروى دریایى)،  AS 555SN (مدل نظامى مسلح براى نیروى دریایى)
  • کاربران: سنگاپور، کانادا، استرالیا، برزیل، دانمارک، فرانسه، آلمان، ایالات متحده امریکا، پاراگوئه، آرژانتین، ونزوئلا، بولیوى، جمهورى خلق چین، ابوظبى، بنین، بوتسوانا، جیبوتى، اکوادر، فیجى، گابن، جمهورى گینه، مالاوى، مالى، پرو، سیرالئون، اسپانیا، تونس، …
  • تعداد تولید شده:
  • قیمت:
سه‌نما

شکل سه‌نمای ای.اس.۳۵۰

مشخصات فنی ای.اس.۳۵۰ بی.ای.

مشخصات فنی

  • مراجع:

  • تاریخ آخرین بازبینی:

 

همچنین ببینید

Md500

ام.دی. ۵۰۰

  ام.دی. ۵۰۰ ۱۹۶۳ MD 500 هلیکوپتر سبک چندمنظوره همخانواده:  او.اچ.-۶ (کایوس)، دیفندر، ام.دى. ۵۳۰ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by wp-copyrightpro.com