bell222

بل۲۲۲

 

بل۲۲۲

۱۹۷۶

Bell 222

هلیکوپتر تجارى سبک چندمنظوره
  • سازنده: بل تکسترون (ایالات متحده امریکا)
معمولاً محصولات شرکت بل یا براى کاربردهاى نظامى طراحى مى‏‌شدند، و یا از آنها مدل‌هاى نظامى هم ساخته مى‏‌شد؛ اما ۲۲۲ اولین محصول صرفاً تجارى بل است. طراحى این هلیکوپتر، پاسخ سریع بل به نیاز بازار در مورد هلیکوپترهاى چندمنظوره تجارى بود. مطالعات اولیه طراحى هلیکوپتر جدید در اوایل دهه ۱۹۷۰ آغاز شد، و ماکاپى از آن، به‏ نام دى.-۳۰۶، در ژانویه ۱۹۷۴ به نمایش گذاشته شد تا نظرات کارشناسان جمع‏‌آورى شود. این ماکاپ، ظاهر شکیلى داشت، و پروانه دوتیغه‏‌اى و دو موتور هم‌بر در بالاى گرانیگاه برایش پیش‏‌بینى شده بود. هرچند دى.-۳۰۶ ارابه‏‌هاى فرود جمع‏‌شونده داشت، بل پیش از آغاز طراحى نهایى هنوز مطمئن نبود که از چنین ساختارى در طرح نهایى استفاده کند؛ بنا به محاسبه سازنده، جمع‏‌شونده بودن ارابه‏‌ها، مستلزم افزودن حدود ۳۵ پوند به وزن و صرف هزینه اضافى تا حد ۱۰،۰۰۰ پوند به‏‌ازاى هر فروند (به نرخ آن روز) بود.

با دریافت نظرات و پیشنهادات، و استنباط واکنش مثبت مشتریان، بل در ۲۰ آوریل ۱۹۷۴ رسماً اعلام کرد که تصمیم به توسعه جدى طرح جدید گرفته است، و آن‏ را ۲۲۲ نامید. پس از انجام بررسی‌هایى، ارابه‏‌هاى فرود جمع‏‌شونده و دو موتور لایکومینگ ۰۰۶ اسب‏‌بخارى براى ۲۲۲ برگزیده شد. همچنین، بل ویژگی‌هاى عملکرد پروازى ایستا در ارتفاع و دماى بالا، و عملکرد پروازى با یک موتور غیرفعال را در طرح ۲۲۲ موردتوجه بسیار قرار داد.

عملیات ساخت پنج فروند پیش‏‌نمونه ۲۲۲ در اول سپتامبر ۱۹۷۴ آغاز شد، و اولین آنها در ۱۳ اوت ۱۹۷۶ به پرواز درآمد. هرچند این مدل با تأخیر زیادى نسبت به برنامه پرواز کرده بود، بل آن‏ را «یکى از موفق‌ترین پیش‏‌نمونه‏‌هایى که تابه‏ حال ساخته‏‌ایم» توصیف کرد. این پیش‏‌نمونه، ابتدائاً دم افقى T-شکلى در بالاى تیغه عمودى دم داشت؛ اما به‏‌دلیل اثرات نامطلوب باد پروانه، دم افقى را مقدارى جلوتر، بر روى تیرک دم قرار دادند، و دو تیغه عمودى هم در دو انتهایش نصب کردند. با این اصلاح، رضایت کاملى از آزمایش‌هاى پروازى به دست آمد، و این تدبیر براى تولید استاندارد برگزیده شد. در ۱۹۷۶ بهاى اولین تولیدات ۲۲۲ را ۷۵۰،۰۰۰ دلار تعیین کرده بودند؛ اما پس از اجراى مجموعا ۱،۰۰۰ ساعت آزمایش‌هاى پروازى، و طى اصلاحاتى، این قیمت به ۹۷۵،۰۰۰ دلار رسید.

در مقایسه با تولیدات قبلى بل، توپى پروانه ۲۲۲ ساده‏‌تر و بدون‏‌پایدارکننده است، و قطعات کمترى دارد. تیغه‏‌هاى پروانه با یاتاقان‌هاى الاستومر به توپى متصل شده است. علاوه‏ بر کنترل هیدرولیکى فرامین، توان لازم براى ترمز کردن چرخ‌هاى اصلى، ترمز کردن پروانه، و ساختار جمع‏‌کننده ارابه فرود هم از سیستم هیدرولیک تأمین مى‏‌شود. چرخ دماغه ۲۲۲ فرمان‏‌پذیر است، و هدایت آن با ترمزهاى تفاضلى انجام مى‏‌شود.

هلیکوپتر پیش‏‌تولید ۲۲۲ گواهینامه صلاحیت پروازى را در ۱۶ اوت ۱۹۷۹ به دست آورد، و پنج ماه بعد، تولیدات آن به خدمت گرفته شدند. همچنین، بل ۲۲۲ گواهینامه صلاحیت پرواز کور تک‏‌خلبانه در رده ۱ شرایط جوى را در ۱۵ مه ۱۹۸۰ دریافت کرده است.

bell222

بل ۲۲۲

  • انواع مدل‌ها:
  • کاربران:
  • تعداد تولید شده:
  • قیمت:
سه‌نما

شکل سه‌نمای بل ۲۲۲

مشخصات فنی بل ۲۲۲ بی.

مشخصات فنی

  • مراجع:

  • تاریخ آخرین بازبینی:

 

همچنین ببینید

Md500

ام.دی. ۵۰۰

  ام.دی. ۵۰۰ ۱۹۶۳ MD 500 هلیکوپتر سبک چندمنظوره همخانواده:  او.اچ.-۶ (کایوس)، دیفندر، ام.دى. ۵۳۰ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by wp-copyrightpro.com