Tornado

پاناویا تورنادو

 

پاناویا تورنادو

۱۹۷۴

Panavia Tornado

هواپیماى پشتیبانى نزدیک هوایى و جنگنده همه‌‏گونه هوایى
  • سازنده: پاناویا (ایتالیا، انگلستان، آلمان)
  • ویژگی: مجهز به بال متغیر
در سال‌هاى پایانى دهه ۱۹۶۰ اندیشه جذاب اروپاى مستقل از ایالات متحده، سه کشور آلمان غربى (سابق)، انگلستان، و ایتالیا را مصمم کرد که براى تدارک نیروهاى هوایى کشورهاى متبوع‌شان و تعویض هواپیماهاى قدیمى‏‌تر، با تأسیس شرکت پاناویا طرح مشترکى را به انجام برسانند. طرح مذکور، به‏ نام اختصارى ام.آر.سى.آى. هواپیماى چندمنظوره‏‌اى متناسب با نیازهاى متفاوت هر سه کشور بود؛ بنابراین، بایستى مأموریت‌هاى پشتیبانى نزدیک هوایى، ضربتى، برترى هوایى، دفاع و رهگیرى هوایى، و شناسایى را (البته نه هم‌زمان) مى‏‌توانست انجام دهد. با ساخت مشترک این طرح، ضمن صرفه‏‌جویى کلى در هزینه‏‌هاى تولید، نیروهاى هوایى کشورهاى اروپایى عضو ناتو یک‏‌دست مى‏‌شد. تلاش‌هاى شرکت‌هاى امریکایى براى متوقف کردن برنامه بى‏‌نتیجه بود، و در اول مه ۱۹۶۹ فعالیت رسمى این طرح اروپایى آغاز شد.

با الهام از طرح‌هاى معاصر اف.-۱۱۱ و اف.-۱۴، طرح نهایى شرکت پاناویا بال‌هاى متغیرى داشت، و تورنادو نامیده شد. تا اوت ۱۹۷۲ طرح نهایى تورنادو پایان یافته بود. در طول سال‌هاى بعدى، تعدادى پیش‏‌نمونه ساخته شد که اولین آنها در ۱۴ اوت ۱۹۷۴ براى نخستین بار پرواز کرد. مجموعاً نه فروند پیش‏‌نمونه تورنادو براى امور آزمایشى فراهم شد که از این تعداد، چهار فروند در انگلستان، سه فروند در آلمان غربى (سابق)، و دو فروند در ایتالیا ساخته شدند.اولین مدل تولیدى تورنادو، مدل آى.دى.اس. بود که نخستین پرواز آزمایشى را در دهم ژوئیه ۱۹۷۹ در انگلستان انجام داد. در آن زمان، پایگاه «نیروى هوایى سلطنتى» در کاتس‏‌مور براى آموزش خلبانان تورنادوها تعیین شد. در همان سال ۱۹۷۹، مدل ویژه اى.دى.وى. براى اجراى عملیات رهگیرى دوربرد، به «نیروى هوایى سلطنتى» عرضه شد. اى.دى.وى. با همان ساختار مدل قبلى، به دماغه‏‌اى کشیده‏‌تر مجهز است که سیستم‌هاى مفصل رادارى را در بر دارد. اولین اى.دى.وى. در ۱۹۸۶ به خدمت درآمد، و نیروى هوایى عربستان سعودى هم تعدادى از آن‏ را خرید. «نیروى هوایى آلمان» علاوه بر مدل آى.دى.اس.، مدل شناسایى و جنگ الکترونیک ئى.سى.آر. را به‏ خدمت گرفته است. «نیروى هوایى ایتالیا» هم در ۱۹۸۳ مدل آى.دى.اس. را جانشین جنگنده‏‌هاى اف.-۱۰۴ خود کرد.

عمده‏‌ترین صحنه درگیرى تورنادو، جنگ خلیج فارس بود. در این جنگ، به دلیل حساسیت‌هاى جنگى، همه مراحل عملیات تورنادوها از زمان برخاستن تا بازگشت به منطقه خودى، در سکوت کامل رادیویى انجام مى‏‌شد؛ هدایت هواپیما هم تا حد زیادى با یک نوار رایانه‏‌اى انجام مى‏‌گرفت که دقیقاً قبل از حرکت بر روى باند، روى رایانه هواپیما نصب مى‏‌شد. در چنین شرایطى، نگرانى خلبان و افسر ناوبر تورنادوها در حین پرواز در ارتفاع ۱۰۰ فوتى سطح زمین و در نزدیکى آتشبارهاى دشمن، درحالى‏‌که عمده هدایت هواپیما را رایانه انجام مى‏‌داد، کاملاً قابل‏‌درک است. در دو هفته عملیات نظامى غربی‌ها در خلیج فارس، طى ۳۰۰ نوبت عملیات تورنادوها، شش فروند از آنها سقوط کردند که چهار فروند آن، در حین پرواز کم‏‌ارتفاع ساقط شدند.

Tornado

جنگنده تورنادو با بال متغیر، قدرت مانور زیادى در نزدیکى سطح زمین دارد.

  • انواع مدل‌ها: IDS (مدل نفوذى بازدارنده)، ECR (شناسایى و رزم الکترونیک)، ADV (مدل دفاع هوایى)
  • کاربران: آلمان، انگلستان، ایتالیا، عربستان سعودى، امارات متحده عربى، …
  • تعداد تولید شده:
  • قیمت:
 

سه‌نما

شکل سه‌نمای تورنادو ای.دی.وی.

مشخصات فنی تورنادو آی.دی.اس.

مشخصات فنی

  • مراجع:

  • تاریخ آخرین بازبینی:

 

همچنین ببینید

1121

۱۱۲۱ جت کماندر

  ۱۱۲۱ جت کماندر ۱۹۶۳ ۱۱۲۱ Jet Commander هواپیماى جت تشریفاتى همخانواده: وست‏‌ویند، استرا سازنده:  …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by wp-copyrightpro.com