اس.-۹۰

۱۹۷۴

S-80

هلیکوپتر سنگین‏‌
  • نامگذارى نظامى امریکایی: سى.اچ.-۵۳ ئى.، ام.اچ.-۵۳ ئى.
  • شهرت: سوپر استالیون، سى دراگون
  • همخانواده: سى.اچ.-۵۳ دى. (سى استالیون)
  • سازنده: سیکورسکى (ایالات متحده امریکا)
پس از آنکه در ۱۹۵۲ نیاز تفنگداران دریایى و نیروى دریایى ایالات متحده به یک هلیکوپتر جدید جادار مورد بررسى قرار گرفت، کارشناسان سیکورسکى امکان افزودن یک موتور به هلیکوپتر دوموتوره سى استالیون و اجراى اصلاحاتى بر روى آن‏ را بررسى کردند. نتیجه این بررسى، طرح اس.-۸۰ بود که بر اساس شیوه نامگذارى نظامى امریکایى، سى.اچ.-۵۳ ئى. نامیده شد، و به سوپر استالیون شهرت یافت. به‏‌دنبال عقد قراردادى با نیروى دریایى در ماه مه ۱۹۷۳، در اول مارس ۱۹۷۴ (یک ماه جلوتر از برنامه) اولین پیش‏‌نمونه سوپر استالیون به پرواز درآمد. این هلیکوپتر بر اثر بروز سانحه‏‌اى بر روى زمین، دچار مشکل شد، و ادامه آزمایش‌ها با پرواز دومین پیش‏‌نمونه در ۲۴ ژانویه ۱۹۷۵ پیگیرى شد. اولین قرارداد خرید سوپر استالیون، شامل ۴۹ فروند بود که ۱۶ فروند آن براى نیروى دریایى و ۳۳ فروند بقیه براى تفنگداران
دریایى عرضه شدند.

از مهمترین اهداف توسعه طرح سوپر استالیون، حمل‏‌ونقل تجهیزات و قواى نظامى از عرشه کشتى به ساحل (و بر عکس)، پشتیبانى از نیروهاى خودى در مناطق ساحلى، و حتى بازیابى هواپیماهاى سقوط کرده بود؛ مثلاً توانایى حمل یک محموله ۱۶ تنى ( ۳۲،۰۰۰ پوندى) در سطح دریا و در دماى ۹۱ درجه فارنهایت روز تا شعاع ۵۰ ناتیکال‏‌مایلى موردنظر بود. براى تأمین چنین اهدافى، طراحان سیکورسکى هلیکوپتر جدید را به سه موتور جنرال الکتریک (پرتوانتر از موتور سى استالیون) تجهیز، و براى تطابق با این تغییر، جعبه‏‌دنده جدیدى را طراحى کرده‏‌اند. بقاپذیرى سوپر استالیون از نکات مهم مورد توجه سازنده بوده است؛ به همین دلیل، دستگاه انتقال قدرت و سایر سیستم‌هاى حساس این هلیکوپتر با پوشش ضدگلوله ساخته شده، به پیروى از قاعده طراحى ایمن با سیستم‌هاى چندگانه، با از کار افتادن یکى از این سیستم‌ها سیستم دیگرى فعال مى‏‌شود. مخازن سوخت سوپر استالیون ویژگى خودترمیم‏‌شوندگى دارد؛ با اصابت گلوله به این مخازن، لایه لاستیکى نرم بین دو سازه اصلى مخازن در اثر برخورد با سوخت، سریعاً متورم شده، از نشت سوخت جلوگیرى مى‏‌کند. سوپر استالیون به یمن قابلیت سوخت‌گیرى هوایى از هواپیما و کشتى، مداومت پروازى زیادى دارد. پروانه دمى این هلیکوپتر به اندازه ۲۰ کج شده تا مشکل ناشى از جابجایى گرانیگاه را حل کند؛ به این ترتیب، این پروانه ضمن خنثى کردن گشتاور پروانه اصلى، اندکى هم نیروى برآ تولید مى‏‌کند.

سیکورسکى براى انجام عملیات هوابرد ضدمین، اصلاحاتى را در سوپر استالیون انجام داد، و طرح جدیدى را به نیروى دریایى پیشنهاد کرد. این طرح، که ابتدائاً ام.اچ.-۵۳ دى. نامیده شد، در ۲۳ دسامبر ۱۹۸۱ به پرواز درآورد. با موافقت نیروى دریایى، مطالعه طرح جدید ادامه یافت تا آنکه به ساخت ام.اچ.-۵۳ ئى. (سى‌دراگون) انجامید. سى‌دراگون در اول سپتامبر ۱۹۸۳ براى اولین بار پرواز کرد، و تحویل آن به نیروى دریایى از ۲۶ ژوئن ۱۹۸۶ آغاز شد. عمده‏‌ترین تفاوت ظاهرى سى دراگون با سوپر استالیون، بزرگ‌تر بودن بال‌هاى کوتاه و چاق کنارى (اسپانسون‌ها) است که گنجایش حمل سوخت آن‏را افزایش مى‏‌دهد.

براى عرضه به کشورهاى دیگر، سیکورسکى مدلى از سوپر استالیون را به همان نام اصلى اس.-۸۰ عرضه کرد. ژاپن تنها مشترى این طرح بود، و صنایع سنگین میتسوبیشى قراردادى براى مونتاژ ۱۱ فروند از این هلیکوپتر منعقد کرد. با وجود امیدوارى مسئولان سیکورسکى به یافتن مشتریان بیشترى براى این هلیکوپتر، اما قیمت زیاد و فزاینده این هلیکوپتر، فروش آن‏ را کاهش داده است.

اس.-80

هلیکوپتر سنگین‏ اس.-۸۰ به سه موتور مجهز است.

  • انواع مدل‌ها:
  • کاربران: ایالات متحده امریکا، ژاپن، …
  • تعداد تولید شده: 234 فروند
  • قیمت:
سه‌نما

شکل سه‌نمای سی.اچ.-۵۳ ئی.

مشخصات فنی سی.اچ.-۵۳ ئی.

مشخصات فنی

  • مراجع:

  • تاریخ آخرین بازبینی:

 

By

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *