ایرباس ۳۰۰
|
۱۹۷۲ |
Airbus A300
|
هواپیماى ترابرى پهنپیکر میانبرد/دوربرد | ||
|
||
|
||
اتحادیه ایرباس، که با اجتماع منافع چند کشور اروپایى براى رقابت با ایالات متحده در تولید هواپیماهاى مسافربرى بزرگ به وجود آمد، فعالیتش را با مطالعه طرح یک هواپیماى ۳۰۰نفره آغاز کرد. به همین دلیل، نام ۳۰۰ براى طرح موردمطالعه برگزیده شد.
بررسیهاى اولیه در ۱۹۶۵ پس از توافق انگلیسیها و فرانسویها براى ساخت یک هواپیماى مسافربرى پرظرفیت مناسب براى خطوط هوایى دو کشور، آغاز شد. در ۲۶ سپتامبر ۱۹۶۷ آلمان غربى (سابق) هم با امضاى یادداشتى، به این جمع پیوست. ابتدا طرحى بهوزن ۳۳۰،۰۰۰ پوند ( ۱۴،۹۷۰ کیلوگرم) و با موتورهاى آر.بى.۲۰۷ ساخت رولز رویس پیشنهاد شد؛ اما تدریجاً طراحان ایرباس دریافتند که ظرفیت حمل حدود ۲۵۰ نفر مناسبتر و سرمایهگذارى مطمئنترى است. به این ترتیب، طرح ۳۰۰ بى. با وزن ناخالص ۲۷۵،۵۷۵ پوند ( ۱۲۵،۰۰۰ کیلوگرم) مطرح شد. سرانجام، دو فروند پیشنمونه، بهنام ۳۰۰ بى.۱، ساخته شدند. اولین پرواز این هواپیماها در ۲۸ اکتبر ۱۹۷۲ و پنجم فوریه ۱۹۷۳ در شهر تولوز (فرانسه) با موتورهاى سى.اف.۶ ساخت جنرال الکتریک انجام شد. گواهینامه صلاحیت پروازى ایرباس ۳۰۰ در ماه مارس ۱۹۷۴ صادر شد، و اولین مدل تولیدى این هواپیما، بهنام ۳۰۰ بى.۲، در ماه مه همان سال به خدمت ایرفرانس درآمد. ورود ایرباس ۳۰۰ به بازار، در شرایطى که هواپیماهاى مسافربرى امریکایى بوئینگ ۷۴۷، داگلاس دى.سى.-۱۰، و لاکهید ال.-۱۰۱۱ قبلاً عرضه شده بودند، رقابت بسیار مشکلى براى اتحادیه نوپاى ایرباس بود. بهعلاوه، بحران نفتى سالهاى میانى دهه ۱۹۷۰ اساساً فروش این رده از هواپیماها را کاهش داده بود. در چنین شرایطى، تقاضاهاى اولیه براى خرید هواپیماى جدید ایرباس چندان امیدوارکننده نبود؛ اما با بهبود بازار و تمایل مشتریان به خرید هواپیماهاى جادارتر، ایرباس براى عرضه مدل پرظرفیتترى فعال شد. حاصل این فعالیت، ایرباس ۳۰۰ بى.۴ بود که در ۲۶ دسامبر ۱۹۷۴ پرواز کرد. بى.۴ ظرفیت حمل سوخت و وزن بیشترى داشت، و در ۲۶ مارس ۱۹۷۵ گواهینامه صلاحیت پروازى را از کشورهاى آلمان غربى (سابق) و فرانسه دریافت کرد. از بین مدلهاى مختلف ایرباس ۳۰۰، مدل ۶۰۰ اصلاحات محسوسترى دارد. این مدل، که در ۱۹۸۰ از اصلاح مدل بى.۴ به دست آمد، به همان سازه عقبى بدنه ایرباس ۳۱۰ مجهز است؛ به همین دلیل، دو ردیف صندلى بیشتر دارد. استفاده از مواد مرکب و سیستمهاى سادهتر (براى کاهش وزن سازهاى) و موتورهاى قویتر، از ویژگیهاى دیگر این مدل است. اولین فروند مدل ۶۰۰ براى نخستین بار در هشتم ژوئیه ۱۹۸۳ با موتور ج.تى.۹ دى. و در ۲۰ مارس ۱۹۸۵ با موتور سى.اف.۶ پرواز کرد. |
||
ساخت ایرباس ۳۰۰ جدیترین رقابت اروپاییها با امریکاییها در عرصه ساخت هواپیماى مسافربرى بوده است. |
||
|
||
|
||
|
||
|
||
سهنماى ایرباس ۳۰۰ (مدل بى.۲) |
||
مشخصات فنی A300-600 |
||
|
||
|