اف.-۱۵ |
۱۹۷۲ |
F-15 |
هواپیماى جنگنده برترى هوایى | ||
|
||
|
||
هواپیمای اف.-۱۵ |
||
در ژوئیه ۱۹۶۷ روسها طى یک نمایش هوایى در حوالى مسکو، دو هواپیماى جدید را نمایش دادند که یکى بالمتغیر، و دیگرى شکارى چابکى با دو دم عمودى بود. بعدها معلوم شد که اولى میگ-۲۳ و دومى میگ-۲۵ بودهاند. ظهور این دو هواپیماى جدید براى غربیها بسیار نگرانکننده بود. از طرفى، مدتها بود که در غرب جنگنده مناسب جدیدى براى درگیرى نزدیک هوایى ساخته نشده بود. «نیروى هوایى ایالات متحده» با درک حساسیت موضوع، طراحى جنگنده رهگیر دوربردى با قابلیتهاى برترى هوایى را به مناقصه گذاشت. از بین پیشنهادات رسیده، طرح مکدانل داگلاس برگزیده شد، و پیشنمونه این طرح، بهنام اف.-۱۵ (ایگل)، در ۲۷ ژوئیه ۱۹۷۲ براى نخستین بار پرواز کرد؛ در آن موقع، نیروهاى امریکایى در منجلاب جنگ ویتنام فرو رفته بودند. به این ترتیب، ایگل نخستین جنگنده برترى هوایى ایالات متحده پس از اف.-۸۶ (۱۹۴۸) محسوب مىشود. از ویژگیهاى بارز اف.-۱۵، بال پهن و ساده آن است که بار نسبتاً کمى به آن وارد مىشود. همچنین، نسبت رانش-به-وزن اف.-۱۵ در شرایط رزمى بهخوبى از عدد واحد فراتر مىرود. با این ویژگیها، ایگل مانورپذیرى زیادى دارد که تا امروز همچنان قابلتوجه بوده است. اولین فروند تولیدى اف.۱۵ اى. در ۲۵ دسامبر ۱۹۷۴ پرواز کرد، و در ژوئیه ۱۹۷۵ وارد خدمت نیروى هوایى شد. پس از تولید ۳۸۳ فروند اف.۱۵ اى. و ۶۰ فروند اف.-۱۵ بى.، از اواسط دهه ۱۹۸۰ تولید مدلهاى اف.-۱۵ سى. و اف.-۱۵ دى.، با ظرفیت حمل سوخت بیشتر، جانشین دو مدل قبلى شد. |
||
هواپیماى جنگنده اف.-۱۵ با تحمل فشار نه برابر ثقل، یکى از قویترین جنگندههاى امریکایى است. |
||
|
||
|
||
|
||
|
||
سهنماى اف.-۱۵ ئى. |
||
مشخصات فنی اف.-۱۵ سی. |
||
|
||
|