هواپیماى شخصى سوپر کینگ ایر اساساً بر مبناى طرح کینگ ایر ۱۰۰ طراحى شده و به دم T-شکل مجهز است. سوپر کینگ ایر ۲۰۰ براى نخستین بار در ۲۷ اکتبر ۱۹۷۲ پرواز کرد، و در طول دو دهه توسعه، بیش از ۲،۰۰۰ فروند آن به خدمت کاربران مختلف نظامى و غیرنظامى درآمد؛ به همین دلیل، سوپر کینگ ایر پرفروشترین هواپیماى شخصى توربوپراپ شده است.
در ماه مارس ۱۹۸۱ با استفاده از موتورهاى پى.تى.۶ اى. ساخت پرات اند ویتنى، مدل جدیدتر بى.۲۰۰ و بى.۲۰۰ سى. عرضه شدهاند که نسبت به مدل پایه، عملکرد پروازى بهترى در کروز و ارتفاع پرواز دارند؛ همچنین، اختلاف فشار کابین (بین بیرون و درون) و بیشترین وزن بىسوخت مدل بى.۲۰۰ بیشتر شده است.
با استفاده از پیکره یک فروند سرى ۲۰۰ و پس از اجراى اصلاحاتى، مدل سرى ۳۰۰ ساخته شده که در اکتبر ۱۹۸۱ به پرواز درآمد. بعضى از اصلاحات این مدل (نسبت به سرى ۲۰۰) شامل موارد زیر است: موتورهاى پرتوانتر، گسترش لبه حمله بالها (درونسوى موتورها)، چرخهاى فعالشونده با سیستم هیدرولیک، وزن برخاستن بیشتر، و تغییرات زیادى در تجهیزات درونى. چون هزینههاى خطوط هوایى در اروپا بر اساس بیشترین وزن برخاستن هواپیما محاسبه مىشود، مدل سبکوزنى بر اساس طرح سرى ۳۰۰ براى عرضه به کاربران اروپایى پیشنهاد شده که آن را ۳۰۰ ال.دبلیو. نامیدهاند.
آخرین مدل سوپر کینگ ایر، مدل ۳۵۰ است که در سپتامبر ۱۹۸۸ براى نخستین بار پرواز کرد، و از ماه مارس ۱۹۹۰ براى تحویل آماده شد. سرى ۳۵۰ نسبت به سرى ۳۰۰ بدنهاى طویلتر (به اندازه ۰/۶۸ متر) دارد که حاصل افزودن دو پلاگ در جلو و عقب بالهاست؛ همچنین، به طول دهانه بال آن افزوده، و تهبالهایى در انتهاى بالها قرار داده شده است. |