A109

 

آگوستا ای.۱۰۹

۱۹۷۱

Agusta A109

هلیکوپتر چندمنظوره
  • سازنده: آگوستا (ایتالیا)
شرکت ایتالیایى آگوستا از زمان ورود جدى به صنعت هلیکوپترسازى در ۱۹۵۲، سیاست همکارى مشترک با سازندگان امریکایى این صنعت را در پیش گرفت. اولین موفقیت آگوستا به‏‌دست آوردن امتیاز تولید هلیکوپتر بل ۴۷ بود. در ادامه این سیاست، آگوستا به همکارى گسترده‏‌اى با شرکتهاى بل، سیکورسکى، و بوئینگ ورتل پرداخت. با اندوختن تجربه لازم، در ۱۹۶۵  آگوستا مطالعه اولیه براى عرضه اولین هلیکوپتر ملى را آغاز کرد. طرح مورد بررسى، که اى. ۱۰۹ نامیده شد، هلیکوپترى با قدرت عملکرد زیاد و در محدوده وزنى ۲،۲۰۰ – ۲،۴۰۰ کیلوگرم بود. ابتدائاً تصمیم مشخصى براى کاربردهاى احتمالى نظامى وجود نداشت، و یک طرح اولیه پنج‏‌سرنشینه با ارابه‏‌هاى فرود ثابت و یک موتور توربوشفت ۶۹۰ اسب‏‌بخارى ساخت توربومکا پیش‏‌بینى شد. اما تمایل بازار و ملاحظات ایمنى باعث اجراى تغییراتى شد، و این بار، طرحى با ارابه‏‌هاى فرود جمع‏‌شونده و دو موتور ۳۷۰ اسب‏‌بخارى ساخت آلیسون مطرح شد.

پیش از ساخته شدن اولین پیش‏‌نمونه اى. ۱۰۹، دو مدل بى. و سى. از این هلیکوپتر طراحى شد. مدل بى. براى کاربردهاى مختلف نظامى مورنظر بود، و بدنه‏‌اى شبیه اى.بى.-۲۵۰ داشت؛ اما بدنه مدل سى. شبیه هلیکوپتر اولیه بود، و قادر به جابجایى هشت نفر سرنشین بود. از همان ابتدا، برنامه مدل بى. کنار گذاشته شد، و مدل تجارى سى. مبناى ادامه برنامه شد.

اولین پیش‏‌نمونه اى. ۱۰۹ اى. در روز چهارم اوت ۱۹۷۱ پرواز کرد، و دو پرواز مجموعاً ۳۰دقیقه‏‌اى در آن روز انجام داد. این پیش‏‌نمونه مدتى بعد (در همان سال)، طى یک پرواز آزمایشى، در اثر ارتعاش زیاد ناشى از کاستن یکباره گام جمعى، دچار سانحه شد. پس از این سانحه تا ماه‌ها آزمایش‌هاى مفصلى درباره پدیده تشدید ارتعاشى انجام شد تا آنکه دومین پیش‏‌نمونه در ۲۷ ژانویه ۱۹۷۳ پرواز کرد. با تکمیل آزمایش‌هاى پروازى، پس از اجراى ۱،۵۰۰ ساعت آزمایش با پیش‏‌نمونه دوم، در ۱۹۷۵ تولید اى. ۱۰۹ اى. آغاز شد.

تیغه‏‌هاى پروانه تماماً مفصلى اى. ۱۰۹ اندکى باریک‏‌شونده طراحى شده تا ضمن افزایش بازدهى پرواز ایستا، از تولید اصوات مزاحم کاسته شود. این هلیکوپتر دو سیستم سوخت‏‌رسانى دارد که هر کدام یکى از موتورها را تغذیه مى‏‌کند؛ ولى طراحى آن، چنان است که فقط یکى از این سیستم‌ها مى‏‌تواند هر دو موتور را تغذیه کند. سیستم فرامین کنترلى اى. ۱۰۹ هیدرولیکى است و از دو سیستم هیدرولیک مستقل تغذیه مى‏‌شود. یکى از این سیستم‌ها، کنترل هلیکوپتر را تأمین مى‏‌کند، و دیگرى نقش کمکى در شرایط اضطرارى دارد. یک سیستم هیدرولیک مستقل هم براى فعال کردن ارابه فرود، ترمزهاى چرخ‌هاى اصلى، قفل چرخ دماغه، و ترمز پروانه هلیکوپتر فراهم شده است.

از اى. ۱۰۹ علاوه بر نقش اصلى ترابرى سبک، در نقش ضدتانک، دیده‏‌بانى، ضدزیردریایى، جنگ الکترونیک، و تجسس و نجات هم استفاده مى‏‌شود.

Agusta_A-109S

هلیکوپتر آگوستا ۱۰۹ اولین هلیکوپتر ملى ساخت شرکت ایتالیایى آگوستا است.

  • انواع مدل‌ها: A 109A، A 109B، A 109C، A 109CM، A 109EOA، A 109K، 109M A A 109KN، A 109K2
  • کاربران:  ایتالیا، آرژانتین، بلژیک، ایالات متحده امریکا، سوئیس، انگلستان، یونان، لیبى، مالزى، مکزیک، ونزوئلا، …
  • تعداد تولید شده: (تا ۱۹۹۴) بیش از ۵۰۰ فروند
  • قیمت:
سه‌نما

شکل سه‌نمای ای.۱۰۹

مشخصات فنی ای.۱۰ سی.

مشخصات فنی

  • مراجع:

  • تاریخ آخرین بازبینی:

 

By

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *