وستلند لینکس |
۱۹۷۱ |
Westland Lynx
|
هلیکوپتر چندمنظوره | ||
|
||
در اواخر دهه ۱۹۶۰ دولتهاى انگلستان و فرانسه براى تولید مشترک هلیکوپتر به توافق رسیدند. یکى از محصولات این توافق، هلیکوپتر چندمنظوره لینکس است. در برنامه لینکس، شرکت انگلیسى وستلند مدیریت طرح را به عهده گرفت، و عملاً همه امور طراحى را انجام داد. هدف از طراحى لینکس، ساختن هلیکوپترى بهابعاد متوسط بود که بتواند مأموریتهاى مختلف نظامى و غیرنظامى را انجام دهد؛ همچنین، در نوع نظامى بتواند به شکار تانکها یا زیردیایىهاى دشمن و یا نقلوانتقال نیروهاى خودى بپردازد.
پیشنمونه لینکس در ۲۱ مارس ۱۹۷۱ پرواز کرد، و بهزودى با کسب رکوردهاى جهانى سرعت پرواز، چالاکى خود را بهنمایش گذاشت، و موردتوجه کشورهاى مختلف قرار گرفت. در ژوئن ۱۹۷۲ لینکس توانست به سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت برسد، و با سرعت ۱۰۰ درجه بر ثانیه به دور خود بچرخد. این هلیکوپتر ابتدائاً به خدمت نیروهاى زمینى و دریایى سلطنتى (انگلستان) و «نیروى دریایى فرانسه» درآمد، و سپس به چند کشور عمدتاً اروپایى صادر شد. لینکس به ارابههاى فرود چرخدار در استفادههاى دریایى و اسکید در استفادههاى زمینى مجهز است. تیغههاى پروانه لینکس جمعشدنى است و فضاى کمترى را در روى عرشه اشغال مىکند. علاوه بر مخازن سوخت درون بدنه، لینکس با استفاده از یک مخزن سوخت کمکى درون کابین مىتواند که ضمن پرواز درجا در فاصله کمى از زمین، عمل سوختگیرى را هم انجام دهد. |
||
![]() هلیکوپتر دوملیتى لینکس با مدیریت شرکت انگلیسى وستلند ساخته شده است. |
||
|
||
|
||
|
||
|
||
![]() سهنماى بتلفیلد لینکس براى صادرات |
||
مشخصات فنی نظامی اولیه |
||
|
||
|