در سال ۱۹۵۵ شرکتهایى که بعدها مشترکاً بریتیش آئروسپیس را تأسیس کردند، به همراه آژانسهاى دولتى
انگلستان، «کمیته هواپیماى مسافربرى فراصوتى» (اس.تى.اى.سى.) را تشکیل دادند. هدف این کمیته، بررسى امکان ساخت یک هواپیماى مسافربرى فراصوتى بود. یکى از طرحهاى موردبررسى، بریستول تایپ ۱۹۸
بود که مجموعهاى از ترکیببندیهاى مختلف هواپیماها را شامل مىشد. مطلوبترین ترکیببندى در این مجموعه، هواپیمایى باریکپیکر و بالمثلثى با هشت موتور بود که با دوبرابر سرعت صوت مىتوانست از فراز اقیانوس اطلس شمالى عبور کند. با انجام اصلاحاتى، این پیشنهاد به طرح چهارموتوره تایپ ۲۲۳ انجامید که براى جابجایى ۱۱۰ نفر مسافر در مسیر لندن-نیویورک پیشبینى شد.
همزمان با انجام این تحقیقات در انگلستان، فرانسویها هم طى برنامه مشابهى، طرح سوپر کاراول را بررسى مىکردند که شباهت زیادى با بریستول ۲۲۳ داشت. با ادغام گروههاى طراحى انگلیسى و فرانسوى، در ۲۹ نوامبر ۱۹۶۲ موافقتنامهاى بین دو طرف امضاء شد تا فقط یک هواپیما بهطور مشترک ساخته شود. به این ترتیب، دو شرکت بریتیش آئروسپیس (انگلستان) و آئرواسپشیال (فرانسه) براى ساخت پیکره، و دو شرکت رولزرویس (انگلستان) و اسنکما (فرانسه) براى ساخت موتور، فعالیت مشترکى را براى ساخت یک هواپیماى مسافربرى فراصوتى آغاز کردند.
محصول نهایى مجموعه گروههاى طراح، کنکورد نامیده شد. دو فروند پیشنمونه کنکورد بهنامهاى ۰۰۱ و ۰۰۲ ساخته شدند. کنکورد ۰۰۱ براى نخستین بار در دوم مارس ۱۹۶۹ در تولوز (فرانسه) به پرواز درآمد، در اول اکتبر دیوار صوتى را شکست، و در چهارم نوامبر ۱۹۷۰ (در یکصد و دومین پرواز) به دو برابر سرعت صوت دست یافت. کنکورد ۰۰۲ در نهم آوریل ۱۹۶۹ در فیلتون (انگلستان) پرواز کرد.
بنا به صلاحدید طراحان، اصلاحاتى در پیشنمونهها انجام شد که شامل افزودن طول بدنه (در قسمتهاى پیشین و پسین بدنه)، تغییر هندسه بالها، و افزایش توان موتور بود. پس از اجراى این اصلاحات، دو فروند پیشتولید کنکورد با شمارههاى ۱۰۱ و ۱۰۲ ساخته شدند که اولى در ۱۷ دسامبر ۱۹۷۱ در تولوز پرواز کرد. سرانجام، با آماده شدن زمینههاى لازم، تولید اولین گروه کنکورد با ساخت کنکورد ۲۰۱ آغاز شد. فعالیتهاى تولیدى بین همه شرکتهاى سازنده پیکره و موتور چنان تقسیم شد که هیچگونه دوبارهکارى انجام نشود، و براى مونتاژ نهایى، تأسیسات تولوز و فیلتون تعیین شد.
پس از صدور گواهینامههاى فرانسوى و انگلیسى صلاحیت پروازى بهترتیب در ۱۳ اکتبر و پنجم دسامبر ۱۹۷۵، خطوط هوایى انگلیسى بریتیش ایرویز و فرانسوى ایرفرانس بهطور همزمان کنکورد را در ۲۱ ژانویه ۱۹۷۶ به خدمت گرفتند، و آن را در مسیرهاى لندن-بحرین و پاریس-ریودوژانیرو به پرواز درآوردند. مسیر پرواز کنکورد به واشنگتن در ۲۲ مه ۱۹۷۶ راهاندازى شد. |