Concord

 

کنکورد

۱۹۶۹

Concord

هواپیماى مسافربرى فراصوتى
  • سازنده: آئرواسپشیال، بریتیش آئروسپیس (فرانسه، انگلستان)
در سال ۱۹۵۵ شرکت‌هایى که بعدها مشترکاً بریتیش آئروسپیس را تأسیس کردند، به همراه آژانس‌هاى دولتى
انگلستان، «کمیته هواپیماى مسافربرى فراصوتى» (اس.تى.اى.سى.) را تشکیل دادند. هدف این کمیته، بررسى امکان ساخت یک هواپیماى مسافربرى فراصوتى بود. یکى از طرح‌هاى موردبررسى، بریستول تایپ ۱۹۸
بود که مجموعه‏‌اى از ترکیب‏‌بندی‌هاى مختلف هواپیماها را شامل مى‏‌شد. مطلوب‌ترین ترکیب‏‌بندى در این مجموعه، هواپیمایى باریک‏‌پیکر و بال‏‌مثلثى با هشت موتور بود که با دوبرابر سرعت صوت مى‏‌توانست از فراز اقیانوس اطلس شمالى عبور کند. با انجام اصلاحاتى، این پیشنهاد به طرح چهارموتوره تایپ ۲۲۳ انجامید که براى جابجایى ۱۱۰ نفر مسافر در مسیر لندن-نیویورک پیش‏‌بینى شد.

همزمان با انجام این تحقیقات در انگلستان، فرانسوی‌ها هم طى برنامه مشابهى، طرح سوپر کاراول را بررسى مى‏‌کردند که شباهت زیادى با بریستول ۲۲۳ داشت. با ادغام گروه‌هاى طراحى انگلیسى و فرانسوى، در ۲۹ نوامبر ۱۹۶۲ موافقت‏‌نامه‏‌اى بین دو طرف امضاء شد تا فقط یک هواپیما به‏‌طور مشترک ساخته شود. به این ترتیب، دو شرکت بریتیش آئروسپیس (انگلستان) و آئرواسپشیال (فرانسه) براى ساخت پیکره، و دو شرکت رولزرویس (انگلستان) و اسنکما (فرانسه) براى ساخت موتور، فعالیت مشترکى را براى ساخت یک هواپیماى مسافربرى فراصوتى آغاز کردند.

محصول نهایى مجموعه گروه‌هاى طراح، کنکورد نامیده شد. دو فروند پیش‏‌نمونه کنکورد به‏‌نام‌هاى ۰۰۱ و ۰۰۲ ساخته شدند. کنکورد ۰۰۱ براى نخستین بار در دوم مارس ۱۹۶۹ در تولوز (فرانسه) به پرواز درآمد، در اول اکتبر دیوار صوتى را شکست، و در چهارم نوامبر ۱۹۷۰ (در یکصد و دومین پرواز) به دو برابر سرعت صوت دست یافت. کنکورد ۰۰۲ در نهم آوریل ۱۹۶۹ در فیلتون (انگلستان) پرواز کرد.

بنا به صلاح‏دید طراحان، اصلاحاتى در پیش‏‌نمونه‏‌ها انجام شد که شامل افزودن طول بدنه (در قسمت‌هاى پیشین و پسین بدنه)، تغییر هندسه بال‌ها، و افزایش توان موتور بود. پس از اجراى این اصلاحات، دو فروند پیش‏‌تولید کنکورد با شماره‏‌هاى ۱۰۱ و ۱۰۲ ساخته شدند که اولى در ۱۷ دسامبر ۱۹۷۱ در تولوز پرواز کرد. سرانجام، با آماده شدن زمینه‏‌هاى لازم، تولید اولین گروه کنکورد با ساخت کنکورد ۲۰۱ آغاز شد. فعالیت‌هاى تولیدى بین همه شرکت‌هاى سازنده پیکره و موتور چنان تقسیم شد که هیچگونه دوباره‏‌کارى انجام نشود، و براى مونتاژ نهایى، تأسیسات تولوز و فیلتون تعیین شد.

پس از صدور گواهینامه‏‌هاى فرانسوى و انگلیسى صلاحیت پروازى به‏‌ترتیب در ۱۳ اکتبر و پنجم دسامبر ۱۹۷۵، خطوط هوایى انگلیسى بریتیش ایرویز و فرانسوى ایرفرانس به‏‌طور همزمان کنکورد را در ۲۱ ژانویه ۱۹۷۶ به خدمت گرفتند، و آن‏ را در مسیرهاى لندن-بحرین و پاریس-ریودوژانیرو به پرواز درآوردند. مسیر پرواز کنکورد به واشنگتن در ۲۲ مه ۱۹۷۶ راه‏‌اندازى شد.

Concord

کنکورد اولین هواپیماى مسافربرى است که پروازهاى منظمى را انجام داد.

  • انواع مدل‌ها:
  • کاربران: فرانسه، انگلستان
  • تعداد تولید شده: ۱۸ فروند (۱۴ فروند به خدمت گرفته شده)
  • قیمت:
سه‌نما

شکل سه‏‌نماى کنکورد

مشخصات فنی

مشخصات فنی

  • مراجع:

  • تاریخ آخرین بازبینی:

 

By

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *