L-39

ال.-۳۹

 

ال.-۳۹ ۱۹۶۸ L-39
ماموریت
  • شهرت: آلباتروس
  • همخانواده: ال.-۵۹، ال.-۱۳۹
  • سازنده: آئرو وودوچودى (جمهورى چک)
در طرح جامع پیمان ورشو براى توسعه و تولید هواپیماها، چکسلواکى (سابق) با سابقه‏‌اى که از تولید هواپیماهاى خانواده میگ داشت، عهده‏‌دار ساخت هواپیماهاى جت آموزشى شد. در این چارچوب، اولین هواپیماى آموزشى مقدماتى جت، به‏‌نام ال.-۲۹ (دلفین)، در پنجم آوریل ۱۹۵۹ پرواز کرد. این هواپیما به موتور موتورلت ام.-۷۰۱ مجهز بود، و مجموعاً ۳،۵۶۸ فروند از آن براى ۱۴ کشور جهان تولید شد که سهم شوروى (سابق) از این تعداد، ۳،۰۰۰ فروند بود.

در نیمه دهه ۱۹۶۰ براى تدارک جانشین ال.-۲۹، طرح جدیدى بر اساس استفاده از موتور توربوفن ایوچنکو اى.آى.-۲۵ تهیه شد. موتور مذکور قبلاً براى هواپیماى مسافربرى منطقه‏‌اى یاک-۴۰ استفاده شده بود. طرح جدید، ال.-۳۹ نامیده شد، و براى نخستین بار، در چهارم نوامبر ۱۹۶۸ پرواز کرد. تولید ال.-۳۹ در ۱۹۷۲ جانشین تولید ال.-۲۹ شد، و از مجموع ۲،۷۹۶ فروند تولید شده تا پایان سال ۱۹۹۳، تعداد ۲،۰۹۴ فروند به شوروى (سابق) صادر شد.

اگرچه ال.-۳۹ براى آموزش خلبانان میگ-۲۱ بسیار مناسب بود، اما «نیروى هوایى شوروى» (سابق) براى آموزش خدمه میگ-۲۹ و جنگنده‏‌هاى پیشرفته‏‌تر بعدى، به هواپیماى بسیار مانورپذیرترى نیاز داشت. این موضوع باعث شد که موتور قوی‌تر لوتارف دى.وى.-۲ مورد بررسى قرار گیرد. براساس مشخصات این موتور، آئرو وودوچودى طرح ال.-۵۹ را عرضه کرد که تا نیمه دهه ۱۹۹۰ هنوز هم به‏‌نام ال.-۳۹ ام.اس. شناخته مى‏‌شد.

علاوه بر موتور قوی‌تر، ال.-۵۹ آلات دقیقى جدیدتر از ال.-۳۹ داراست، و مدل صادراتیش به سیستم اویونیکى بندیکس-کینگ، نمایشگر سر-بالا، و تمهیدات حمل تسلیحات غربى مجهز است. با فروپاشى پیمان ورشو و لغو قراداد خرید روسیه، «نیروى هوایى چک» با عقد یک قرارداد خرید شش‏‌فروندى، خط تولید ال.-۵۹ را فعال کرد. پس از تولید این هواپیماها در سال‌هاى ۱۹۹۱-۱۹۹۲، ۴۸ فروند ال.-۵۹ ئى. براى مصر و ۱۲ فروند براى تونس ساخته شدند.

تکامل ال.-۵۹ با توسعه طرح ال.-۱۳۹ ادامه یافت. ال.-۱۳۹ به موتور ساخت الاید سیگنال، سیستم اویونیکى غربى، و سیستم ناوبرى ماهواره‏‌اى مجهز است. هرچند این هواپیما با وجود استفاده از موتور پیش‏‌گفته، عملکردى شبیه ال.-۳۹ ولى با سه برابر قیمت دارد، بازار فروش آن، نسبت به هواپیماهاى آموزشى مجهز به موتور اى.آى.-۲۵، بهتر بوده است. اولین پرواز ال.-۱۳۹ در هشتم مه ۱۹۹۳ انجام شد.

 

L-39

هواپیماى آموزش نظامى ال.-۳۹ براى آموزش خلبانى جنگنده‏‌هاى میگ-۲۱ بسیار مناسب بود.

  • انواع مدل‌ها: L-39C (مدل پایه، در خدمت افغانستان و کوبا و چکسلواکى سابق و آلمان و شوروى سابق)، L-39V (1972، شبیه مدل پایه ولى تک‏‌سرنشینه و مجهز به وینچ)، L-39Z0 (25 اوت ۱۹۷۵، مدل آموزشى مجهز به چهار پایه نصب تسلیحات)، L-39ZA (مدل تهاجم زمینى و شناسایى مدل ال.-۳۹ زد.۰)، L-39MS (با پیکره بهبودیافته و موتور قوی‌تر)
  • کاربران:
  • تعداد تولید شده: (تا سال ۱۹۹۶) ۲،۹۰۰ فروند
  • قیمت:
سه‌نما

شکل سه‏‌نماى ال.-۵۹

مشخصات فنی ال.-۳۹ سی.
مشخصات فنی
  • مراجع:

  • تاریخ آخرین بازبینی:

 

همچنین ببینید

1121

۱۱۲۱ جت کماندر

  ۱۱۲۱ جت کماندر ۱۹۶۳ ۱۱۲۱ Jet Commander هواپیماى جت تشریفاتى همخانواده: وست‏‌ویند، استرا سازنده:  …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by wp-copyrightpro.com