غزال (گزل)
۱۹۶۷ Gazelle
هلیکوپتر سبک همگانى
  • نام رسمی:  اس.اى.-۳۴۱، اس.اى.-۳۴۲
  • سازنده: آئرواسپشیال، وست‌لند (فرانسه، انگلستان)
عکس
هلیکوپتر غزال، به همراه هلیکوپترهاى پوما و لینکس، حاصل همکارى مشترک شرکت فرانسوى آئرواسپشیال و شرکت انگلیسى وست‌لند است. بنا به توافق این دو شرکت، سهم هزینه‏‌اى هر یک در تولید غزال، یکسان در نظر گرفته شد، و حتى کار تولید موتور آن هم به‏‌طور یکسانى تقسیم شد؛ در عین حال، تدابیرى اتخاذ شد تا از دوباره کارى در ساخت قسمت‌هاى عمده اجتناب شود.

طرح غزال اساساً یک طرح فرانسوى است. مدت‌ها قبل از شراکت با وست‌لند، آئرواسپشیال طرح هلیکوپتر سبک دیده‏‌بانى ایکس.-۳۰۰ را براى نیروهاى نظامى فرانسه بررسى مى‏‌کرد. فعال شدن برنامه ایکس.-۳۰۰ بیشتر مرهون موفقیت هلیکوپتر آلوئت ۲ بود، و حتى ایکس-۳۰۰ به نیروگاهى شبیه نیروگاه آلوئت مجهز شد. هرچند ابتدائاً ابعاد و وزن ایکس-۳۰۰ بسیار محدود و مطابق با نیازهاى نظامى در نظر گرفته شده بود، با پیش‏‌بینى بازار صادراتى، ابعاد آن بزرگ‌تر شد؛ در عوض، سرعت کروز هلیکوپتر کاهش یافت. همزمان با این فعالیت جدید آئرواسپشیال، تولید و فروش آلوئت ۲ و ۳ تا بیش از ۱،۰۰۰ فروند از هر یک، به‏‌طور گسترده‏‌اى ادامه داشت. در این زمان، نیاز «نیروى زمینى سلطنتى» (انگلستان) هم به یک هلیکوپتر سبک دیده‏‌بانى اعلام شد، و از اوایل ۱۹۶۳ وست‌لند برنامه‏‌اى را براى رفع این نیاز آغاز کرد.

نتایج تحقیقات هر دو شرکت، هلیکوپترهایى با ابعاد و عملکرد پروازى مشابه بود؛ هرچند که طرح فرانسوی‌ها (ایکس-۳۰۰) کمى کامل‌تر بود. به دلیل تشابه نیازها و نتایج، آئرواسپشیال و وست‌لند توافق کردند که طرح مشترکى را با سهم شراکت یکسان، به مرحله تولید برسانند. اما چون طرح فرانسوى مبناى کار مشترک شد، نتیجتاً مسئولیت عمده گسترش طرح بر عهده آئرواسپشیال گذاشته شد، و وست‌لند ۶۵% فعالیت‌هاى تولیدى (بر مبناى نفر-ساعت) را به‏‌عهده گرفت؛ البته به دلیل تولیدات متفاوت دو کشور، و همچنین تغییر برابرى ارزهاى فرانک و پوند، این درصد تدریجاً کاهش یافت.

حاصل برنامه مشترک، غزال نامیده شد که از نظر طراحى، دنباله‏‌رو آلوئت ۲ محسوب مى‏‌شود؛ حتى بعضى از قسمت‌هاى مکانیکى آنها یکسان است. اولین پیش‏‌نمونه غزال در هفتم آوریل ۱۹۶۷ پرواز کرد. مأموریت‌هاى اصلى این هلیکوپتر شامل شناسایى، تجسس، و مقابله با واحدهاى زرهى دشمن است؛ ضمن آنکه مى‏‌تواند (پس از اصلاحات ناچیزى) در نقش آمبولانس هوایى هم خدمت کند.

با اجازه سازندگان، غزال در مصر مونتاژ، و در یوگسلاوى ساخته شده است. تا اول ژانویه ۱۹۸۹ از مجموع تولید ۱،۲۳۳ فروند در انگلستان و فرانسه و ۲۰۰ فروند در یوگسلاوى، غزال به حدود ۴۱ کشور جهان صادر شد. تولید غزال در انگلستان در ۱۹۸۴ خاتمه یافت.

 

gazelle

هلیکوپتر دوملیتى گزل، از نظر طراحى، توسعه طرح هلیکوپتر فرانسوى آلوئت محسوب مى‏‌شود.

مأموریت اصلى گزل، مقابله با واحدهاى زرهى دشمن است.

  • انواع مدل‌ها: SA-341، SA-342M، SA-342L، SA-342K، SA-342J، SA-341H
  • کاربران: انگلستان، فرانسه، کامرون، امارات متحده عربى، آنگولا، بروندى، جمهورى خلق چین، اکوادور،مصر، گابن، جمهورى گینه، عراق، ایرلند، اردن، کنیا، کویت، لبنان، لیبى، مراکش، قطر، روآندا، سوریه، تونس، گامبیا، …
  • تعداد تولید شده: (تا سال ۱۹۹۶) ۱،۷۷۵ فروند
  • قیمت:
سه‌نما

سه‏‌نماى هلیکوپتر پنج‏‌سرنشینه اس.اى. ۳۴۱

مشخصات فنی مدل ۳۴۲ ال.

مشخصات فنی

  • مراجع:

  • تاریخ آخرین بازبینی:

 

By

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *