BO-105

بی.او.-۱۰۵

 

بی.او.-۱۰۵ ۱۹۶۷ BO-105
هلیکوپتر سبک چندمنظوره
  • سازنده:  ام.بى.بى. (آلمان غربى سابق)
آلمان غربى (سابق) در دوران پس از جنگ، با تأسیس شرکت ام.بى.بى. فعالیت خود در زمینه صنایع هوافضایى را آغاز کرد. تشکیلات بولکو از این مجموعه، عهده‏‌دار ساخت هلیکوپتر بود. اولین هلیکوپتر بولکو، به نام بى.او.-۱۰۳، در نهم سپتامبر ۱۹۶۱ براى نخستین بار پرواز کرد؛ اختصار BO به احترام بولکو بود. این محصول، یک هلیکوپتر تک‏‌نفره‌تک‏‌تیغه‏‌اى بود. سپس، بى.او.-۱۰۴ ساخته شد که دو سرنشینه بود، و پروانه‏‌اى سه‏‌تیغه‏‌اى داشت. پس از آن، بولکو توانست توافق وزارتخانه‏‌هاى اقتصاد و دفاع را براى مشارکت در هزینه‏‌هاى تولید طرح جدیدى را به‏ دست آورد. به این ترتیب، بولکو با اصلاح بى.او.-۱۰۴، هلیکوپتر جدید بى.او.-۱۰۵، که اولین طرح تولیدى این مجموعه بود، را عرضه کرد.

سه فروند پیش‌‏نمونه بى.او.-۱۰۵ ساخته شدند که براى آزمایش بدنه، سیستم پروانه، و نیروگاه پیش‏‌بینى شده بودند. براى احتیاط بیشتر، در دو پیش‏‌نمونه اول، از موتور آزموده شده آلیسون به‏ جاى نوع پیشنهادى ساخت بى.ام.دبلیو. استفاده شد. در ۱۹۶۶ اولین پیش‏‌نمونه آماده شد، و مورد آزمایش قرار گرفت. پیش‏‌نمونه بعدى، اولین نمونه پروازى بود، و در ۱۶ فوریه ۱۹۶۷ به‏‌پرواز درآمد. سومین پیش‏‌نمونه در ماه دسامبر با موتورهاى آلمانى آماده شد.

اولین هلیکوپترى که تولید شد، بى.او.-۱۰۵ وى.۴ بود که در اول مه ۱۹۶۹ پرواز کرد، و مورد آزمایش‌هاى پروازى قرار گرفت. در اکتبر ۱۹۷۰ این هلیکوپتر گواهینامه صلاحیت پروازى آلمانى را دریافت کرد، و سپس صلاحیت پروازش در ایالات متحده، کانادا، و ایتالیا هم تأیید شد. بى.او.-۱۰۵ دى. با تغییراتى نسبت به مدل‌هاى قبلى، در انگلستان گواهینامه صلاحیت پروازى گرفت. براى نخستین بار در جهان، بى.او.-۱۰۵ دى. براى استفاده از فقط یک نفر خلبان در پرواز کور، گواهینامه دریافت کرد. سیستم پروانه بى.او.-۱۰۵ از نوع بدون لولاست، و توپى تیتانیومى دارد که نتیجه تحقیقات بیست‏‌ساله امیل ویلند محسوب مى‏‌شود. در تیغه‏‌هاى پروانه اصلى از فایبرگلاس تقویت‏‌شده با پلاستیک (اختصاراً، جى.آر.پى.) استفاده شده است. با اتصال صلب تیغه‏‌ها به هاب،  مشخصات پروازى و هزینه‏‌هاى ساخت و نگهدارى بهبودیافته است. بعدها در لبه حمله تیغه‏‌ها از پوشش تیتانیومى استفاده شد تا در برابر پدیده خوردگى فلزات مقاوم شود. پروانه دمى دوتیغه‏‌اى بى.او.-۱۰۵ هم از جنس جى.آر.پى. و مجهز به هاب تیتانیومى است.
بى.او.-۱۰۵ در مدل‌هاى مختلف نظامى و غیرنظامى به اجراى مأموریت‌هایى مثل تخلیه و نجات مصدومین، همکارى در فعالیت‌هاى نفتى سواحل دریاها، همکارى با پلیس، شناسایى و شکار تانک مى‏‌پردازند.

BO-105

هلیکوپتر بى.او.-۱۰۵ از اولین هلیکوپترهاى آلمانى در دوران پس از جنگ جهانى دوم است.

این هلیکوپتر مورداستفاده کاربران مختلف نظامى و غیرنظامى در کشورهاى مختلف جهان قرار گرفته است.

  • انواع مدل‌ها: BO-105A، BO-105CB (مدل غیرنظامى)، BO-105M (مدل شناسایى نظامى، قادر به شکار تانک)، PAH-1 (مدل نظامى، مجهز به خلبان خودکار)، BO-105CD، BO-105D، BO-105S (با کابین کشیده‏‌تر)
  • کاربران: ایالات متحده امریکا، آلمان، کانادا، اسپانیا، شیلى، آرژانتین، برزیل، ونزوئلا، هلند، سوئیس، یونان، ژاپن، جمهورى خلق چین، فیلیپین (مونتاژ داخلى)، ژاپن، اندونزى (مونتاژ داخلى)، …
  • تعداد تولید شده:
  • قیمت:
سه‌نما

شکل سه‌نمای بی.او.-۱۰۵

مشخصات فنی بی.او.-۱۰۵ سی.دی.

مشخصات فنی

  • مراجع:

  • تاریخ آخرین بازبینی:

 

همچنین ببینید

Md500

ام.دی. ۵۰۰

  ام.دی. ۵۰۰ ۱۹۶۳ MD 500 هلیکوپتر سبک چندمنظوره همخانواده:  او.اچ.-۶ (کایوس)، دیفندر، ام.دى. ۵۳۰ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by wp-copyrightpro.com