بل ۲۰۹ |
۱۹۶۵ | Bell 209 |
هلیکوپتر پشتیبانى نزدیک و تهاجمى | ||
|
||
|
||
|
||
در ماه مارس ۱۹۶۵ شرکت بل تکسترون برنامهاى را آغاز کرد تا با استفاده از سیستم تولید و انتقال قدرت و پروانه هلیکوپتر یو.اچ.-۱ سى.، و فقط با طراحى یک بدنه آئرودینامیکى، هلیکوپترى مناسب براى اجراى مأموریتهاى رزمى تدارک کند. هدف این برنامه، رسیدن به بیشترین سرعت طراحى و ظرفیت تسلیحاتى، و افزایش بازده خدمه بود. طرح نهایى، بدنه باریکى با نیمرخ کوتاه داشت که استتار آن را در پشت درختان بهخوبى امکانپذیر مىکرد؛ همچنین، جایگاه دو نفر خدمه آن، بهصورت پشت سر هم بود تا بهترین میدان دید را فراهم کند. در این طرح، بالهاى کوچکى براى حمل تسلیحات در دو طرف بدنه تعبیه شد.
پیشنمونه طرح جدید، بهنام بل ۲۰۹، در هفتم سپتامبر ۱۹۶۵ اولین پروازش را انجام داد، و حدود ۸ ماه بعد، تمایل «نیروى زمینى ایالات متحده» براى خرید آن اعلام شد. اولین مدل ۲۰۹ بر اساس استانداردهاى نامگذارى نظامى، اى.اچ.-۱ جى. (هیویى کبرا)، نامیده شد، و سپس مدلهاى دیگرى مثل سىکبرا و سوپرکبرا هم ساخته شدند. بل ۲۰۹ به همان دستگاه انتقال قدرت هیوئى مجهز است، و بدنهاى جدید با دو صندلى پلکانى دارد، و دو بالک در دو طرف بدنه براى حمل تسلیحات نصب شده است. اى.اچ.-۱ اولین هلیکوپتر تهاجمى غرب است، و از تجربیات جنگ ویتنام در طرح آن استفاده شده است. این هلیکوپتر در جنگهاى متعددى شرکت کرده، و به همین دلیل، اصلاحات مختلفى را تجربه گرده است؛ چنانکه در مدلهاى اخیر، از دو موتور استفاده شده، و سوپر کبرا قابلیت رزم شبانه را هم داراست. |
||
یک فروند هلیکوپتر کبری (ای.اچ.-۱ ج.) هوانیروز ایران |
||
|
||
|
||
|
||
|
||
سهنماى سوپرکبرا |
||
مشخصات فنی سوپرکبرا |
||
|
||
|