Md500

 

ام.دی. ۵۰۰
۱۹۶۳ MD 500
هلیکوپتر سبک چندمنظوره
  • همخانواده:  او.اچ.-۶ (کایوسدیفندر، ام.دى. ۵۳۰
  • سازنده: هیوز، مک‏دانل داگلاس (ایالات متحده امریکا)
در ۱۹۶۰ «نیروى زمینى ایالات متحده» طى برنامه‏‌اى به‏‌نام ال.او.اچ. مناقصه‏‌اى را براى ساخت یک «هلیکوپتر دیده‏‌بانى سبک» مطرح کرد. کوچک و سبک بودن، اعتمادپذیرى، تعمیرات و نگهدارى آسان، و قیمت ارزان از ویژگی‌هاى موردنیاز نیروى زمینى بود. دو شرکت فیرچایلد و هیوز براى پیروزى در مناقصه، رقابتى جدى را آغاز کردند. هیوز با بهره‏‌گیرى از تجربه تولید هلیکوپتر مدل ۲۶۹، طرح مدل ۳۶۹ را پیشنهاد کرد. نیروى زمینى با نام‌گذارى این طرح به او.اچ.-۶ (کایوسهیوز را مأمور ساخت اولین پیش‏‌نمونه کرد. پس از نخستین پرواز این پیش‏‌نمونه در ۲۷ فوریه ۱۹۶۳، در مه ۱۹۶۵ هیوز برنده مناقصه ال.او.اچ. شد، و نیروى زمینى قراردادى را براى تولید بیش از ۱،۴۰۰ فروند با هیوز منعقد کرد؛ ضمناً اجازه عرضه مدل غیرنظامى طرح نهایى هم به هیوز داده شد. این پیروزى، راه را موفقیت‌هاى آتى هیوز در عرصه صنایع هلیکوپترى فراهم کرد؛ برعکس، شرکت فیرچایلد براى همیشه این عرصه را ترک کرد. هیوز با استفاده از منافع به دست آمده از برنامه ال.او.اچ.، سنگ‏‌بناى طرح‌هاى بعدى گذاشته شد. با تحویل مجموعاً ۱،۴۳۴ فروند به نیروى زمینى، تولید او.اچ.-۶ اى. متوقف شد.به‏‌محض موفقیت در مناقصه ال.او.اچ.، هیوز اقداماتى را براى بازاریابى هلیکوپتر مدل ۵۰۰، که نوع غیرنظامى او.اچ.-۶ بود، آغاز کرد. پیش‏‌نمونه مدل ۵۰۰ در ابتداى سال ۱۹۶۷ پرواز کرد، و قادر به حمل یک نفر خلبان و چهار نفر مسافر بود؛ دو نفر از مسافران در ردیف خلبان، و دو نفر در ردیف پشتى جا مى‏‌گرفتند. همچنین، براى صادرات نوع نظامى، هیوز هلیکوپتر مدل ۵۰۰ ام. را عرضه کرد. تحویل انواع هلیکوپترهاى خانواده مدل ۵۰۰ از نوامبر ۱۹۶۸ آغاز شد.

به‏‌دنبال موفقیت هلیکوپترهاى او.اچ.-۶ و ۵۰۰، و کسب تجربه فراوان هلیکوپترهاى نظامى او.اچ.-۶ با گذراندن دو میلیون ساعت پرواز عملیاتى در جنگ ویتنام، هیوز مطالعاتى را براى ساخت یک هلیکوپتر پیشرفته تهاجمى آغاز کرد. نتیجه این تحقیقات، ساخت هلیکوپتر سبک رزمى چندمنظوره و ارزان‏‌قیمت ۵۰۰ ام.دى. (دیفندر) بود.

براى کاهش نیروى پسا به کمترین مقدار و رسیدن به بهترین شکل آئرودینامیکى، بدنه دیفندر به‏‌صورت قطره‏‌اى‏ شکل طراحى شده، و ابعاد کابین چنان است که مى‏‌تواند دو نفر خلبان و چهار نفر سرباز کاملاً مسلح را حمل کند. در بالاى توپى پروانه این هلیکوپتر، کلاهکى نصب شده تا از اغتشاشات جریان هوا بر روى محور پروانه بکاهد. براى حفظ موتور دیفندر در برابر گرد و خاک، از یک سیستم ویژه تفکیک ذرات بر روى فیلتر هواى ورودى موتور استفاده شده، و براى حفاظت در برابر موشک‌هاى مادون‏‌قرمز (گرمایاب) هم یک سیستم کاهش اشعه مادون‏‌قرمز بر روى موتور نصب شده است. تیغه‏‌هاى پروانه دیفندر با خارج کردن سوزن‌هایى، به‌سادگى قابل‏‌تاشدن است. دیفندر تسلیحات متنوعى شامل توپ‌هاى هوایى، راکت‌ها، و موشک‌هاى هوا-به-سطح را مى‏‌تواند حمل کند، و براى مأموریت‌هاى ضدزیردریایى هم قابل‏‌استفاده است. دو نفر مى‏‌توانند توپ هوایى دیفندر را در مدت ۱۰ دقیقه نصب کنند؛ این توپ از ۲۴- تا ۱۰+ درجه نسبت به سطح افق را پوشش مى‏‌دهد.

پس از عرضه مدل‌هاى ۵۰۰ سى. و ۵۰۰ دى.، در ششم ژانویه ۱۹۸۴ شرکت هلیکوپترسازى هیوز در شرکت مک‏‌دانل داگلاس ادغام شد، و از آن پس، هلیکوپترهاى خانواده دیفندر با پیشوند اختصارى «ام.دى.» (به‏‌منزله «مک‏‌دانل داگلاس») ساخته و عرضه شده‏‌اند. با استقبال کشورهاى خارجى از خرید دیفندر، کشورهاى ژاپن (شرکت کاواساکىآرژانتین، کره جنوبى، و ایتالیا (شرکت آگوستا) امتیاز مونتاژ دیفندر را به دست آوردند.

Md500

هلیکوپتر سبک ۵۰۰

  • انواع مدل‌ها:۵۰۰ و ۵۳۰ و دیفندر:  OH-6A (مدل ویژه نیروى زمینى)، ۵۰۰ (مدل اولیه براى کاربردهاى غیرنظامى)، ۵۰۰C (با موتور پرتوان‌تر از مدل قبلى، با عملکرد پرواز بهتر در ارتفاع و دماى بالا)، ۵۰۰M (مدل نظامى ویژه صادرات، تحویل از ۱۹۶۸)، ۵۰۰MD (دیفندر، مدل نظامى چندمنظوره، قادر به استفاده از موشک ضدزره تاو، داراى زیرمدل‌هاى مختلف)، ۵۰۰D (اوت ۱۹۷۴، با پروانه اصلى پنج‏‌تیغه‏‌اى جدید)، ۵۰۰E (ژانویه ۱۹۸۲، جانشین مدل ۵۰۰ دى. در خط تولید)، ۵۰۰F (مدل غیرنظامى)، ۵۰۰MG (دیفندر، مدل نظامى، بر اساس مدل غیرنظامى ۵۳۰ اف.، مه ۱۹۸۴)، ۵۲۰N (29 دسامبر ۱۹۸۹، مدل بدون ملخ دمى، معروف به نوتار)، ۵۳۰F (اکتبر ۱۹۸۲، با موتور و دستگاه انتقال قدرت اصلاح‏‌شده، با پروانه اصلى و دمى اندکى طویل‌تر)، H-6 (مدل نظامى مورد استفاده «نیروى زمینى ایالات متحده»، با زیرمدل‌هاى مختلف)، ۵۳۰MG (دیفندر، شبیه ۵۳۰ اف.)
  • کاربران: ایالات متحده امریکا، کلمبیا، دانمارک، اسپانیا، مکزیک، فیلیپین، موریتانى، اسرائیل، ژاپن، آرژانتین، کره جنوبى، بحرین، بولیوى، برزیل، شیلى، کاستاریکا، قبرس، دومینیکن، السالوادور، فنلاند، یونان، هندوراس، اندونزى، اردن، کنیا، نیکاراگوآ، کره شمالى، تایوان
  • تعداد تولید شده: (همه مدل‌ها، تا پایان سال ۱۹۹۵) ۴،۶۵۰ فروند
  • قیمت: (بر اساس نرخهاى سال ۱۹۹۷، ۵۰۰ ئى.) ۷۶۵،۰۰۰ دلار
 

سه‌نماشکل سه‌نمای ۵۰۰ ام.دی.

مشخصات فنی ۵۰۰ ئی.
مشخصات فنی
  • مراجع:

  • تاریخ آخرین بازبینی:

 

By

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *