هواپیماى ترابرى نظامى میانبرد سى.-۱۶۰، محصول مشترک فرانسه و آلمان غربى (سابق)
در ژانویه ۱۹۵۹ دولتهاى فرانسه و آلمان غربى براى ساخت مشترک یک هواپیماى ترابرى نظامى توربوپراپ دوموتوره، شرکت ترانسپورتر آلیانز، معروف به ترانسال، را تأسیس کردند. شرکت فوکر مجرى اصلى این طرح بود که اداره کلان برنامه را به عهده داشت. بقیه سازندگان عمده شریک طرح، آئرواسپشیال (فرانسه) و ام.بى.بى. (آلمان غربى) بودند. حاصل فعالیت طراحان ترانسال، هواپیماى سى.-۱۶۰ بود که آئرواسپشیال اولین پیشنمونه آن را مونتاژ کرد. این پیشنمونه در ۲۵ فوریه ۱۹۶۳ براى اولین بار پرواز کرد. تا ابتداى سال بعد، بقیه شریکان شرکت ترانسال هم ۲ فروند پیشنمونه دیگر را به پرواز درآوردند.
پس از ساخت شش فروند سى.-۱۶۰ اى.، تولید اولین ۵۰ فروند سى.-۱۶۰ اف. براى استفاده «نیروى هوایى فرانسه» آغاز شد، و سپس تولید ۱۱۰ فروند سى.-۱۶۰ دى. براى «نیروى هوایى آلمان غربى» (سابق) شروع شد. اولین فروند از هر دو مدل، به طور همزمان در ۶۲ آوریل ۱۹۶۸ تحویل شد. پس از فروش ۹ فروند سى.-۱۶۰ زد. به افریقاى جنوبى، با کاهش درخواست آلمانیها به ۹۰ فروند، ۲۰ فروند باقیمانده از مدل دى. به «نیروى هوایى ترکیه» فروخته شدند. به این ترتیب، در ۱۹۷۲ پس از تحویل آخرین هواپیما از مجموع ۱۶۹ فروند، تولید سى.-۱۶۰ پایان یافت.در ۱۹۷۷ به دلیل نیازهاى روزافزون نیروهاى نظامى فرانسه، دولت این کشور با تولید مدل اصلاحشده سى.-۱۶۰ ان.جى. موافقت کرد. این مدل جدید، به بوم گیرنده در بالا و پشت عرشه پرواز (براى سوختگیرى هوایى)، سیستم الکترونیک پروازى جدیدتر، بال تقویتشده، و مخازن سوخت اضافى در قسمت میانى بدنه مجهز شد، و براى چند فروند آن، از تجهیزات «سوخترسانى هوایى با قیف» استفاده شد. اولین پرواز سى.-۱۶۰ ان.جى. در نهم آوریل ۱۹۸۱ انجام شد، و همه ۲۹ فروند درخواستى تا نیمه سال ۱۹۸۵ تحویل شدند.
هواپیماى ترابرى نظامى میانبرد سى.-۱۶۰ در حال انتقال بار
انواع مدلها: C-160A، C-160D، C-160F، C-160NG، C-160Z