boeing-727-first-flight

بوئینگ ۷۲۷

 

بوئینگ ۷۲۷
۱۹۶۳ Boeing 727
هواپیماى مسافربرى نزدیک‏‌برد
  • سازنده: بوئینگ (ایالات متحده امریکا)
  • ویژگی: اولین هواپیماى مجهز به یکان قدرت کمکى (ای.پی.یو.)
در اواخر دهه ۱۹۵۰ و همزمان با به‏‌کارگیرى هواپیماى ۷۰۷ در مسیرهاى طولانى، شرکت بوئینگ دریافت که نیازهایى به یک هواپیماى مسافربرى جدید در مسیرهاى متوسط و کوتاه هم وجود دارد. بنابراین، طرح جدیدى بررسى شد. اولین مسئله طراحان بوئینگ، تعیین تعداد موتورهاى طرح جدید بود. تعداد چهار موتور، ایمنى مناسبى از نظر احتمال خرابى موتور داشت؛ ولى با توجه به مزایایى مثل کاهش هزینه‏‌هاى عملیاتى، افزایش عمر سازه هواپیما (با توجه به پدیده خستگى فلزات)، حصول ایمنى بیشتر سیستم‌هاى درونى، و راندمان پروازى بهتر، ترکیب سه‏‌موتوره برگزیده شد. البته اتخاذ این تصمیم، مستلزم تحمل هزینه‏‌هاى کلانى بود، و نوعى ریسک براى سازنده تلقى مى‏‌شد. با نصب همه این موتورها در انتهاى بدنه، ضمن افزودن بر زیبایى طرح، کاهش نیروى پسا و کارکرد بهتر سیستم‌هاى موتورها حاصل مى‏‌شد. به‏‌علاوه، با وجود رقباى جدى در خطوط هوایى نزدیک‏‌برد و میان‏‌برد، مثل هواپیماهاى توربوپراپ الکترا و ویسکونت و یا هواپیماى جت دى.سى.-۹، براى موفقیت طرح جدید در بازار فروش، ویژگی‌هاى شاخصى موردنیاز بود؛ مثلاً براى پشت سر گذاشتن هواپیماهاى توربوپراپ، هواپیماى موردنظر بایستى مى‏‌توانست سریع صعود کند، سریع پرواز کند، و سریع فرود بیاید. استفاده از دم T-شکل در طرح جدید، امکان استفاده از برآکش‌ها در نزول سریع را فراهم مى‏‌کرد، بدون آنکه ارتعاشات ناراحت‏‌کننده‏‌اى بروز کند. همچنین، با استفاده از بالچه‏‌هاى سه‏‌شکافه لبه فرار (علاوه بر بالچه‏‌هاى لبه حمله)، سطح بال مجموعاً ۲۵% افزایش مى‏‌یافت، و امکان فرود کندتر هم فراهم مى‏‌شد.

سرانجام، در نهم فوریه ۱۹۶۳ طرح نهایى با مشخصات برشمرده، که ۷۲۷ نامیده شد، براى نخستین بار پرواز کرد. خدمه پروازى آزمایشى، اولین پرواز ۷۲۷ را بسیار نرم و مطلوب گزارش دادند. در نوامبر همان سال، طى یک پرواز نمایشى به‏‌سرنشینى رؤساى بوئینگ، هواپیماى ۷۲۷ از ۴۴ شهر در ۶۲ کشور جهان عبور کرد، و مسافت حدوداً ۶۷،۰۰۰ مایل را پیمود. به‏‌زودى با جلب توجه خطوط هوایى، تقاضاهاى
متعددى براى خرید ۷۲۷ مطرح شد.

۷۲۷ اولین هواپیمایى است که به یکان قدرت کمکى مجهز شد؛ این سیستم، شامل یک توربین گازى کوچک است که در صورت ازکارافتادن موتورهاى اصلى در حین پرواز، نیروى الکتریکى و بادى مورد نیاز سیستمهاى درونى را تأمین مى‏‌کند. به‏‌علاوه، تدارک یک پلکان مستقل در عقب هواپیما، اساساً ۷۲۷ را از تجهیزات نیروزاى زمینى بى‏‌نیاز کرد؛ این موضوع براى استفاده از فرودگاه‌هاى نامجهز بسیار اهمیت دارد. همچنین ۷۲۷ اولین هواپیماى مسافربرى است که موتورهایش اختصاصاً براى خودش طراحى شده بود.

۷۲۷-۱۰۰ اولین مدل ۷۲۷ با گنجایش ۱۳۱ نفر مسافر است. به دلیل توفیق نوع باربرى بوئینگ ۷۰۷، مدل بعدى ۷۲۷-۱۰۰ سى. اساساً براى حمل بار تدارک شد؛ ضمن آنکه قابل‏‌تبدیل به نوع مسافربرى هم هست. تبدیل از وضعیت باربرى به مسافربرى و برعکس در مدل ۷۲۷-۱۰۰ کیو.سى. («کیو.سى.» به‏‌مفهوم «تغییر سریع») درمدتى کمتر از یک ساعت انجام مى‏‌شود؛ به این ترتیب، امکان جابجایى مسافر در طول روز و حمل بار در طول شب فراهم مى‏‌شود. مدل نظامى ۷۲۷ براى «نیروى هوایى ایالات متحده» چندان جذاب نبود؛ بنابراین، بوئینگ با درک نیاز بازار به هواپیماهاى جادارتر، ۷۲۷-۲۰۰ را عرضه کرد که با کابین کشیده‏‌تر (به‏‌اندازه ۲۰ فوت)، قادر به حمل ۱۸۹ نفر در مسیر ۱،۵۰۰ مایلى است. تغییرات فنى در سایر مدل‌هاى ۷۲۷، عمدتاً شامل ضخیم‏‌تر کردن پوسته بال‌ها (براى حمل سوخت بیشتر)، قوی‌تر کردن ارابه‏‌هاى فرود، کاهش سطح اصوات مزاحم موتور (با تعویض پوسته‏‌هاى موتور)، و افزایش ظرفیت حمل مسافر است. تا نوامبر ۱۹۷۳ تعداد ۱،۰۰۰ فروند از انواع مختلف مدل‌هاى ۷۲۷ تولید شده بود.

boeing-727

  ۷۲۷ با فروش بیش از ۱،۸۰۰ فروند در سراسر جهان، یکى از پرفروشترین هواپیماهاى مسافربرى است.

  • انواع مدل‌ها:
  • کاربران:
  • تعداد تولید شده: (تا پایان تولید در سال ۱۹۸۴) ۱،۸۳۲
  • قیمت:
سه‎نما

سه‏‌نماى ۷۲۷-۲۰۰

مشخصات فنی
مشخصات فنی
  • مراجع:

  • تاریخ آخرین بازبینی:

 

همچنین ببینید

1121

۱۱۲۱ جت کماندر

  ۱۱۲۱ جت کماندر ۱۹۶۳ ۱۱۲۱ Jet Commander هواپیماى جت تشریفاتى همخانواده: وست‏‌ویند، استرا سازنده:  …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by wp-copyrightpro.com