دورنیر ۲۱۲ |
Dornier 212 | |
هواپیماى مجهز به بالهاى پشتهمى | ||
|
||
قایق پرنده آلمانى دورنیر ۲۱۲ از جنبههاى مختلفى، بویژه به دلیل استفاده از بالهاى پشتهمى، یک هواپیماى غیرعادى محسوب مىشود. 212 اساسا یک قایق پرنده آبىخاکى آزمایشى بود، که براى رسیدن به یک هدف طراحى مشخصى، تدابیر ویژهاى براى آن اتخاذ شد. براى دستیابى به یک طرح آئرودینامیکى خیلى تمیز، با پرهیز از ترکیب سنتى موتور-پروانه در بالاى بدنه، موتور در درون بدنه قرار داده شد تا به کمک یک محور دراز، پروانهاى را در انتهاى دم بچرخاند. براى دور ماندن پروانه از سطح آب، لازم بود پروانه در حین برخاستن و فرود آمدن هواپیما، بالا برده شود. این عمل با لولا کردن محور چرخاننده در انتهاى موتور انجام مىشد؛ چنانکه محور چرخاننده مىتوانست با رسیدن به زاویه ۱۲ به سمت بالا، پروانه را بالا ببرد.
دوگانه بودن بال ۲۱۲ دلیل ویژهاى داشت. قرار گرفتن موتور در پشت بال اصلى، باعث پسروى گرانیگاه قایق پرنده به نقطهاى بسیار عقبتر از عقبترین نقطه مجاز مىشد. براى جبران این مشکل، ابعاد دم افقى افزایش داده شد؛ تا حدى که طول دهانه و سطح دم افقى، (به ترتیب) به دوسوم و ۵۶% مقادیر مربوط به بال اصلى رسید. چون در آن زمان، همه کارخانههاى آلمانى دورنیر در خدمت امور نظامى بودند، هواپیماى غیرنظامى ۲۱۲ در کارخانهاى واقع در خاک سوئیس ساخته شد. |
||
دورنیر ۲۱۲، یک طرح آلمانى ساخته شده در سوئیس، با دمى که تا حد یک بال، گسترش یافته؛ گردش محور پروانه به سمت بالا، پروانه را از سطح آب دور مىکرد. |
||
|
||
|