Ling-Temco-Vought_XC-142A

 

ایکس.سى.-۱۴۲ اى. XC-142A
هواپیماى تبدیل‏‌پذیر
  • سازنده: هیلر، رایان، ووت (ایالات متحده امریکا)
نظریه هواپیمایى با بال گردنده، طرحى است براى تلفیق قابلیت پرواز عمودى هلیکوپترها با ویژگی‌هاى عملکردى یک هواپیماى معمولى. بر طبق این نظریه، در حالت برخاستن، بال در وضعیت عمودى قرار گرفته، ملخ‌ها با تولید نیروى برآ، هواپیما را بلند مى‏‌کند؛ سپس تدریجاً بال به حالت عادى خود در پرواز افقى مى‏‌رسد، و از آن به بعد، بال تولید نیروى برآ را بر عهده مى‏‌گیرد و رانش تولیدى ملخ‌ها صرف پیش‏‌راندن هواپیما مى‏‌شود.

هواپیماى ایکس.سى.-۱۴۲، بجز در قسمت‌هاى متحرک، همانند هواپیماهاى ترابرى معمولى به نظر مى‏‌آید. همه بال این هواپیما، با چهار موتور توربوپراپ ۲،۸۵۰ اسب‏‌بخار متصل به آن، مى‏‌توانست از وضعیت کاملاً عمودى به حالت افقى عادى تغییر حالت دهد. وقتى که بال به سمت بالا مى‏‌گردید، دم افقى هم در لبه فرار به سمت پایین کج مى‏‌شد. کنترل وضعیت تراز هواپیما در سرعت کم را یک پروانه دمى، که در صفحه افقى مى‏‌چرخید، تأمین مى‏‌کرد.

با اولین پرواز ایکس.سى.-۱۴۲ در ۲۹ سپتامبر ۱۹۶۴، این هواپیما بهتر از بسیارى از هواپیماهاى تغییرپذیر قبلى عمل کرد. اگرچه مجموعاً پنج فروند ایکس.سى.-۱۴۲ ساخته شد، اما به‌دلیل اقتصادى‏‌تر بودن ساخت هلیکوپترهاى بزرگ‌تر و سریع‌تر، به ازاى همان مأموریت طراحى، این هواپیما به مرحله تولید نرسید. در همه هواپیماى تغییرپذیرى که پس از ایکس.سى.-۱۴۲ مطرح شدند، مثل بل ایکس.وى.-۳، بل ایکس.وى.-۱۵، و نهایتاً طرح مشترک بل و بوئینگ به نام وى.-۲۲، از موتورهاى گردنده استفاده شد، و نه بال گردنده.

XC-142

یک عکس مرکب از ایکس.سى.-۱۴۲ اى. در یک انتقال کامل از حالت پرواز عمودى به پرواز افقى

  • مراجع:
  • تاریخ آخرین بازبینی:

 

By

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.