Rolls-Royce Flying Bedstead

 

تخت پرنده رولز رویس Rolls-Royce Flying Bedstead
هواپیماى تبدیل‏‌پذیر
  • سازنده: رولز رویس (انگلستان)
مشکل مى‏‌توان تخت پرنده رولز رویس را جزو هیچ رده از انواع شناخته شده وسایل پرنده محسوب کرد. در واقع، هدف از ساخت این وسیله پرنده، اثبات و یا رد یک نکته بود: امکان استفاده از رانش جت براى بلند کردن عمودى یک وسیله پرنده. به همین دلیل، تخت پرنده رولز رویس نمونه مشخصى از یک ماشین آزمایشى اثبات‌گر مفهوم محسوب مى‏‌شود.تخت پرنده رولز رویس رسماً دستگاهى براى اندازه‏‌گیرى رانش (اختصارا تى.آر.ام.) نامیده شد، و نیروى محرکه آن، دو موتور توربوجت رولز رویس نین بود، که در رده موتورهایى با رانش ۱۰،۰۰۰ پوندى محسوب مى‏‌شود. این موتورها به وضعیت افقى نصب شدند. رانش عمودى مورد نیاز، با تغییر جهت وزش گازهاى خروجى به سمت پایین تأمین شد. در آن زمان، بدیهى بود که رانش مستقیم موتورها مى‏‌تواند یک وسیله پرنده با وزن مناسب را از زمین بلند کند؛ اما ابهامى وجود داشت که «آیا افت رانش ناشى از منحرف کردن مکانیکى وزش گازهاى خروجى موتور به اندازه ۹۰ درجه آنقدر ناچیز هست که بتواند مقصود را برآورده کند یا نه؟». تى.آر.ام. در اکتبر ۱۹۵۸ عملى بودن این نظریه را اثبات کرد.در واقع، صعود تخت پرنده به ارتفاع زیاد، مورد نظر نبود؛ اما کنترل مؤثر آن، در حالى که از زمین فاصله مى‏‌گرفت، اهمیت زیادى داشت. چهار مجرا و نازل، با جریان هوایى که از قسمت کمپرسور موتورهاى جت تأمین مى‏‌شد، کنترل مورد نیاز را تأمین مى‏‌کرد؛ دوتا از آنها براى کنترل حرکت غلتش و دوتا براى کنترل حرکت پیچش به کار مى‏‌رفتند.

Rolls-Royce Flying Bedstead

تخت پرنده رولز رویس اثبات کرد که استفاده از رانش گازهاى خروجى منحرف‏‌شده، براى برخاستن عمودى، عملى است.

  • مراجع:
  • تاریخ آخرین بازبینی:

 

By

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *