تخت پرنده رولز رویس |
|
Rolls-Royce Flying Bedstead |
هواپیماى تبدیلپذیر |
- سازنده: رولز رویس (انگلستان)
|
مشکل مىتوان تخت پرنده رولز رویس را جزو هیچ رده از انواع شناخته شده وسایل پرنده محسوب کرد. در واقع، هدف از ساخت این وسیله پرنده، اثبات و یا رد یک نکته بود: امکان استفاده از رانش جت براى بلند کردن عمودى یک وسیله پرنده. به همین دلیل، تخت پرنده رولز رویس نمونه مشخصى از یک ماشین آزمایشى اثباتگر مفهوم محسوب مىشود.تخت پرنده رولز رویس رسماً دستگاهى براى اندازهگیرى رانش (اختصارا تى.آر.ام.) نامیده شد، و نیروى محرکه آن، دو موتور توربوجت رولز رویس نین بود، که در رده موتورهایى با رانش ۱۰،۰۰۰ پوندى محسوب مىشود. این موتورها به وضعیت افقى نصب شدند. رانش عمودى مورد نیاز، با تغییر جهت وزش گازهاى خروجى به سمت پایین تأمین شد. در آن زمان، بدیهى بود که رانش مستقیم موتورها مىتواند یک وسیله پرنده با وزن مناسب را از زمین بلند کند؛ اما ابهامى وجود داشت که «آیا افت رانش ناشى از منحرف کردن مکانیکى وزش گازهاى خروجى موتور به اندازه ۹۰ درجه آنقدر ناچیز هست که بتواند مقصود را برآورده کند یا نه؟». تى.آر.ام. در اکتبر ۱۹۵۸ عملى بودن این نظریه را اثبات کرد.در واقع، صعود تخت پرنده به ارتفاع زیاد، مورد نظر نبود؛ اما کنترل مؤثر آن، در حالى که از زمین فاصله مىگرفت، اهمیت زیادى داشت. چهار مجرا و نازل، با جریان هوایى که از قسمت کمپرسور موتورهاى جت تأمین مىشد، کنترل مورد نیاز را تأمین مىکرد؛ دوتا از آنها براى کنترل حرکت غلتش و دوتا براى کنترل حرکت پیچش به کار مىرفتند. |
تخت پرنده رولز رویس اثبات کرد که استفاده از رانش گازهاى خروجى منحرفشده، براى برخاستن عمودى، عملى است.
|
|
|