نورث امریکن پى.-۸۲ | North American P-82 | |
هواپیما با بدنه دوقلو | ||
|
||
هواپیماى پى.-۸۲، که در ۱۹۴۶ ظاهر شد، تا مدتها بهعنوان اتصالى ساده از بدنه دو فروند موستانگ پى.-۵۱ براى خلق یک موجود جدید تلقى مىشد؛ در واقع، چنین نبود. اگرچه بدنهها شباهتهاى زیادى با بدنههاى پى.-۵۱ اچ. داشت، اما اختصاصاً براى چنین اتصال دوگانهاى طراحى شده بود. هدف از ساخت پى.-۸۲، که پس از ژوئیه ۱۹۴۸ آن را اف.-۸۲ نامیدند، عرضه یک جنگنده اسکورت دوربرد بود. اولین مدلهاى پى.-۸۲، با انواع امریکایى موتور انگلیسى رولز رویس مرلین مجهز شدند؛ اما براى پى.-۸۲ ئى. و مدلهاى بعدى، از موتورهاى ۱،۶۰۰ اسببخارى آلیسون وى.-۱۷۱۰ استفاده شد. پى.-۸۲ از نظر حمل سرنشین در هر دو بدنه مجزا، به هواپیماهاى ام.بى.-۴ و هینکل ۱۱۱ زد. شباهت داشت؛ اما در پى.-۸۲ یک سطح دم افقى، انتهاى بدنهها را به هم اتصال مىداد. هر دو کابین به کنترلهاى پروازى مجهز بود، اما خلبان اصلى در کابین سمت چپ قرار مىگرفت. در بسیارى از عملیات شکارى، یک کاربر رادار هم در کابین سمت راست مستقر مىشد. تسلیحات پى.-۸۲ شامل شش توپ کالیبر ۵۰ر۰ در ناحیه میانى بال بود. مدلهاى جنگنده شبرو، یک غلاف رادار بزرگ هم در زیر ناحیه میانى دارا بودند. |
||
موستانگ پى.-۵۱، ۱۹۴۵ |
||
|
||
|