P-82

 

نورث امریکن پى.-۸۲ North American P-82
هواپیما با بدنه دوقلو
  • سازنده: نورث امریکن (ایالات متحده امریکا)

هواپیماى پى.-۸۲، که در ۱۹۴۶ ظاهر شد، تا مدت‌ها به‏‌عنوان اتصالى ساده از بدنه دو فروند موستانگ پى.-۵۱ براى خلق یک موجود جدید تلقى مى‏‌شد؛ در واقع، چنین نبود. اگرچه بدنه‏‌ها شباهت‌هاى زیادى با بدنه‏‌هاى پى.-۵۱ اچ. داشت، اما اختصاصاً براى چنین اتصال دوگانه‏‌اى طراحى شده بود.

هدف از ساخت پى.-۸۲، که پس از ژوئیه ۱۹۴۸ آن‏ را اف.-۸۲ نامیدند، عرضه یک جنگنده اسکورت دوربرد بود. اولین مدل‌هاى پى.-۸۲، با انواع امریکایى موتور انگلیسى رولز رویس مرلین مجهز شدند؛ اما براى پى.-۸۲ ئى. و مدل‌هاى بعدى، از موتورهاى ۱،۶۰۰ اسب‏‌بخارى آلیسون وى.-۱۷۱۰ استفاده شد.

پى.-۸۲ از نظر حمل سرنشین در هر دو بدنه مجزا، به هواپیماهاى ام.بى.-۴ و هینکل ۱۱۱ زد. شباهت داشت؛ اما در پى.-۸۲ یک سطح دم افقى، انتهاى بدنه‏‌ها را به هم اتصال مى‏‌داد. هر دو کابین به کنترل‌هاى پروازى مجهز بود، اما خلبان اصلى در کابین سمت چپ قرار مى‏‌گرفت. در بسیارى از عملیات شکارى، یک کاربر رادار هم در کابین سمت راست مستقر مى‏‌شد. تسلیحات پى.-۸۲ شامل شش توپ کالیبر ۵۰ر۰ در ناحیه میانى بال بود. مدل‌هاى جنگنده شبرو، یک غلاف رادار بزرگ هم در زیر ناحیه میانى دارا بودند.
«موستانگ دوقلو» اولین هواپیماى «نیروى هوایى ایالات متحده» بود که در جنگ کره یک فروند هواپیماى کره شمالى را ساقط کرد؛ ضمناً آخرین مدل جنگنده با موتور پیستونى بود که در نیروهاى هوایى و دریایى ایالات متحده به خدمت گرفته شد. مجموعاً ۲۷۲ فروند پى.-۸۲ ساخته شد، که آخرین آن ها، جنگنده شب‌رو پى.-۸۲ جى. بود.

P-82

 موستانگ پى.-۵۱، ۱۹۴۵

  • مراجع:
  • تاریخ آخرین بازبینی:

 

By

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *