Boeing-logo

 

بوئینگ Boeing
ایالات متحده امریکا
بیل بوئینگ فرزند یک بازرگان آلمانى بود. او که درجه مهندسی‌اش را از دانشگاه ییل گرفته بود، زمانى که او براى خرید الوار و چوب به سیاتل رفته بود، تحت‏‌تأثیر امکانات هوانوردى آن نواحى قرار گرفت. در آن زمان، آتش جنگ جهانى اول شعله‏‌ور بود، و بوئینگ با تأسیس شرکتى که بعداً «شرکت هواپیمایى بوئینگ» نامیده شد، به ساختن هواپیما براى «نیروى دریایى ایالات متحده» مشغول شد. اما با پایان جنگ، و کساد شدن بازار فروش، بوئینگ به مبل‏‌سازى مشغول شد تا آنکه از ۱۹۲۳ و با گرفتن سفارش ساخت یک هواپیماى تجسسى براى نیروى دریایى، شرکت بوئینگ به‏‌صورت جدیترى وارد عالم هوانوردى شد.

عرضه هواپیماهاى کارآمد، هم در زمینه‏‌هاى نظامى و هم در زمینه‏‌هاى غیرنظامى، تدریجاً جایگاه بوئینگ را در بین سازندگان هواپیما تثبیت کرد. هواپیماهاى ساخت بوئینگ در اغلب دوران‌ها به یادگارهاى ماندگار در تاریخ صنایع هوایى تبدیل شدند. هواپیماى مدل ۳۱۴ (کلیپر) در خطوط هوایى اقیانوس‏‌گذر در سال‌هاى قبل از جنگ، نمونه قابل‏‌توجهى بود، و بمب‏‌افکن‌هاى بى.-۱۷ و بى.-۱۹ قطعاً جزو بهترین ۱۲ هواپیماى هم‏رده‏‌اش در دوران جنگ بودند؛ در زمان معاصر هم هواپیماهاى مسافربرى ۷۰۷، و به‏‌ویژه ۷۴۷، جزو موفق‌ترین هواپیماها هستند.

اکنون بوئینگ همه زمینه‏‌هاى اشتغال در ناحیه شهر سیاتل را به خود اختصاص داده است. این وابستگى چنان است که وقتى در اواخر دهه ۱۹۶۰، ایالات متحده دچار بحران اقتصادى و صنعتى شده بود، و شرکت بوئینگ هم طبیعتاً سهمى در گرفتاری‌هاى این بحران داشت، چیزى نمانده بود که سیاتل به شهرى متروکه بدل شود.

بوئینگ طى دوران فعالیتش، شرکت‌هاى مستقل مختلفى را خرید، و به خود ملحق کرد. در ۱۹۳۴ بوئینگ شرکت هواپیمایى استرمان در ویچیتا را خرید که پس از جنگ جهانى دوم، به مرکز فعالیت‌هاى نظامى بوئینگ تبدیل شد. همچنین، در ۱۹۶۰ بوئینگ «شرکت هواپیمایى ورتول» را تصاحب کرد که به «شعبه بوئینگ ورتول» تبدیل شد. با وجود شعبه‏‌هاى مختلف، بسیارى از شرکت‌هاى دیگر هم در توفیقات بوئینگ مشارکت دارند؛ مثلاً در برنامه تولید هواپیماى مسافربرى ۷۵۷ مقاطعه‏‌کاری‌هایى به‏‌ارزش تقریبى دو میلیارد دلار با ۱،۴۰۰ شرکت دیگر براى تولید قطعات اصلى و فرعى منعقد شده بود. حتى دامنه این مشارکت‌ها از مرزهاى ایالات متحده فراتر رفته، و تولید کنندگانى در استرالیا، کانادا، انگلستان، ایرلند شمالى، ژاپن، و اسپانیا هم در این برنامه‏‌ها مشارکت دارند.

در اول ماه اوت سال ۱۹۹۷ شرکت مک‌دانل داگلاس هم در بوئینگ ادغام شد و به گسترش دامنه فعالیت‌های آن افزود به نحوی که در ابتدای سال ۲۰۲۱ تعداد نیروی انسانی فعال در بوئنیگ به بیش از ۱۴۰،۰۰۰ نفر بوده است که در حال طراحی و تولید هواپیماهاى نظامى و غیرنظامى، سیستم‌هاى فضایى، موشکى، و ارتباطى هستند.

  • فعالیت‌های عمده: تولید هواپیماهاى غیرنظامى خانواده‏‌هاى بوئینگ و ام.دى. و دى.سى.، تولید هواپیماهاى نظامى اى.وى.-۸ بى. و تى.-۴۵ و اف.-۱۵ و اف.-۱۸، تولید موشک‌هاى هارپون و اسلم و اسرام و هل‌فایر و پاتریوت و موشک کروز هواپرتاب اى.جى.ام.-۸۶، تولید هلیکوپترهاى آپاچى و خانواده ۵۰۰، تبدیل هواپیماهاى غیرنظامى براى اجراى مأموریت‌هاى نظامى (مثل تدارک هواپیماهاى پیش‏‌اخطار هوابرد آواکس)، پیمانکار اصلى ایستگاه فضایى بین‏‌المللى، پیمانکار اصلى ناسا براى ساخت فضاپیماهاى شاتل، تولید پشتیبان‌هاى لجستیکى براى ماهواره‏‌ها، تولید سوخت موتورهاى راکتى، تولید لیزهاى پرانرژى و سیستم توان الکتریکى ایستگاه فضایى، ساخت موتورهاى فضاپیماهاى شاتل و راکت‌هاى فضاپیماى اطلس و دلتا و ایکس.-۳۳، پشتیبانى خدمات هواپیماهاى اف.-۱۱۱ و سى.-۱۳۰

 

  • مراجع:
  • تاریخ آخرین بازبینی:

 

By

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *