بیل بوئینگ فرزند یک بازرگان آلمانى بود. او که درجه مهندسیاش را از دانشگاه ییل گرفته بود، زمانى که او براى خرید الوار و چوب به سیاتل رفته بود، تحتتأثیر امکانات هوانوردى آن نواحى قرار گرفت. در آن زمان، آتش جنگ جهانى اول شعلهور بود، و بوئینگ با تأسیس شرکتى که بعداً «شرکت هواپیمایى بوئینگ» نامیده شد، به ساختن هواپیما براى «نیروى دریایى ایالات متحده» مشغول شد. اما با پایان جنگ، و کساد شدن بازار فروش، بوئینگ به مبلسازى مشغول شد تا آنکه از ۱۹۲۳ و با گرفتن سفارش ساخت یک هواپیماى تجسسى براى نیروى دریایى، شرکت بوئینگ بهصورت جدیترى وارد عالم هوانوردى شد.
عرضه هواپیماهاى کارآمد، هم در زمینههاى نظامى و هم در زمینههاى غیرنظامى، تدریجاً جایگاه بوئینگ را در بین سازندگان هواپیما تثبیت کرد. هواپیماهاى ساخت بوئینگ در اغلب دورانها به یادگارهاى ماندگار در تاریخ صنایع هوایى تبدیل شدند. هواپیماى مدل ۳۱۴ (کلیپر) در خطوط هوایى اقیانوسگذر در سالهاى قبل از جنگ، نمونه قابلتوجهى بود، و بمبافکنهاى بى.-۱۷ و بى.-۱۹ قطعاً جزو بهترین ۱۲ هواپیماى همردهاش در دوران جنگ بودند؛ در زمان معاصر هم هواپیماهاى مسافربرى ۷۰۷، و بهویژه ۷۴۷، جزو موفقترین هواپیماها هستند.
اکنون بوئینگ همه زمینههاى اشتغال در ناحیه شهر سیاتل را به خود اختصاص داده است. این وابستگى چنان است که وقتى در اواخر دهه ۱۹۶۰، ایالات متحده دچار بحران اقتصادى و صنعتى شده بود، و شرکت بوئینگ هم طبیعتاً سهمى در گرفتاریهاى این بحران داشت، چیزى نمانده بود که سیاتل به شهرى متروکه بدل شود.
بوئینگ طى دوران فعالیتش، شرکتهاى مستقل مختلفى را خرید، و به خود ملحق کرد. در ۱۹۳۴ بوئینگ شرکت هواپیمایى استرمان در ویچیتا را خرید که پس از جنگ جهانى دوم، به مرکز فعالیتهاى نظامى بوئینگ تبدیل شد. همچنین، در ۱۹۶۰ بوئینگ «شرکت هواپیمایى ورتول» را تصاحب کرد که به «شعبه بوئینگ ورتول» تبدیل شد. با وجود شعبههاى مختلف، بسیارى از شرکتهاى دیگر هم در توفیقات بوئینگ مشارکت دارند؛ مثلاً در برنامه تولید هواپیماى مسافربرى ۷۵۷ مقاطعهکاریهایى بهارزش تقریبى دو میلیارد دلار با ۱،۴۰۰ شرکت دیگر براى تولید قطعات اصلى و فرعى منعقد شده بود. حتى دامنه این مشارکتها از مرزهاى ایالات متحده فراتر رفته، و تولید کنندگانى در استرالیا، کانادا، انگلستان، ایرلند شمالى، ژاپن، و اسپانیا هم در این برنامهها مشارکت دارند.
در اول ماه اوت سال ۱۹۹۷ شرکت مکدانل داگلاس هم در بوئینگ ادغام شد و به گسترش دامنه فعالیتهای آن افزود به نحوی که در ابتدای سال ۲۰۲۱ تعداد نیروی انسانی فعال در بوئنیگ به بیش از ۱۴۰،۰۰۰ نفر بوده است که در حال طراحی و تولید هواپیماهاى نظامى و غیرنظامى، سیستمهاى فضایى، موشکى، و ارتباطى هستند. |