logo

 

ایلیوشین Ilyushin
روسیه
در ۱۹۳۳ سرگئى ولادیمیروویچ ایلیوشین دفتر طراحى ایلیوشین را در شوروى (سابق) تأسیس کرد؛ او در ماه مارس ۱۸۹۴ به دنیا آمد و در نهم فوریه ۱۹۷۷ در سن ۸۲سالگى درگذشت. ایلیوشین پس از خدمت در ارتش سرخ، در مدرسه مهندسى هوایى جوکوفسکى تحصیل کرد، و به طراحى هواسُر پرداخت. پس از آنکه ایلیوشین دفتر طراحى مستقلى را تأسیس کرد، با عرضه بمب‏‌افکن براى قواى نظامى شوروى (سابق)، وارد جرگه سازندگان حرفه‏‌اى وسایل پرنده شد. مشهورترین هواپیماى ایلیوشین دردوران منتهى به جنگ جهانى دوم، ایلیوشین-۲ بود که با مأموریت پشتیبانى نزدیک هوایى طراحى شده بود. ایلیوشین-۲ در ۱۹۳۸ براى نخستین بار به پرواز درآمد، و پس از اصلاحات متعددى، به یکى از مؤثرترین سلاح‌هاى قواى روسى در جنگ جهانى دوم تبدیل شد، و از شروع تولید در ۱۹۴۱ تا خاتمه تولید در ۱۹۴۴، تعداد ۳۶،۱۶۳ فروند از آن تولید شد.پس از خاتمه جنگ جهانى دوم، و در شرایطى که عمده ظرفیت هواپیماسازى در شوروى (سابق) به اهداف نظامى اختصاص یافته بود، هیچ هواپیماى روسى مناسبى براى حمل‏‌ونقل هوایى وجود نداشت؛ در حالى که غربی‌ها فعالیتهاى قابل‏‌توجهى در این زمینه داشتند. به همین دلیل، ایلیوشین به طراحى و ساخت هواپیماهاى ترابرى غیرنظامى روى آورد، و براى همیشه زمینه‏‌هاى نظامى را ترک کرد. اولین طرح ایلیوشین در این گرایش جدید، ایلیوشین-۱۲ بود که در مناطق دورافتاده شوروى (سابق) و باندهاى نامناسب هم قابل‏‌استفاده بود. طرح بعدى، یعنى ایلیوشین-۱۴، بازار فروش مناسبى (حتى در کشورهاى خارج از بلوک شرق) به دست آورد.

فروپاشى اتحاد جماهیر شوروى (سابق) براى صنایع هواپیماسازى این کشور، ضایعه بزرگى بود؛ ولى ایلیوشین به‏‌دلیل اشتغال به فعالیت‌هاى غیرنظامى، وضعیت نسبتاً مناسب‌ترى را حفظ کرد. اینک دفتر طراحى ایلیوشین تلاش مى‏‌کند که با همکارى شرکت‌هاى غربى براى تجهیز هواپیماهایش با تجهیزات پیشرفته‏‌تر، مشتریان بیشترى را در خارج از روسیه به دست آورد. تا سال ۱۹۹۵ ایلیوشین مجموعا حدود ۶۰،۰۰۰ فروند هواپیما تولید کرده بود.

  • فعالیت‌های عمده:  تولید هواپیماهاى خانواده ایلیوشین (۲۰، ۲۲، ۲۴، ۳۸، ۶۲، ۷۶، ۷۸، ۸۶، ۹۶، ۱۰۳، و ۱۱۴)
  • مراجع:
  • تاریخ آخرین بازبینی:

 

By

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *