E2Hawkeye

 

ئی.-۲ ۱۹۶۰ E-2
هواپیماى پیش‏‌اخطار هوابرد ناونشین
  • شهرت: هاوک‏‌آى
  • سازنده: گرومن (ایالات متحده امریکا)
در ۱۷ فوریه ۱۹۵۶ «نیروى دریایى ایالات متحده» مناقصه‏‌اى را براى ساخت یک هواپیماى پیش‏‌اخطار هوابرد ناونشین مطرح کرد تا آن‏ را جانشین هواپیماى قدیمی‌تر ئى.-۱ بى. (تریسر) کند. بنا به نیازهاى اعلام شده، لازم بود که هواپیماى جدید بتواند براى مدتى طولانى در همه‏‌گونه شرایط جوى در هوا باقى بماند، و ارتفاع کروز بالاترى نسبت به هواپیماى قبلى داشته باشد تا برد شناسایی‌اش بیشتر شود؛ همچنین، فضاى درونى آن براى نصب تجهیزات و ملزومات وسیع‌تر باشد. در پنجم مارس ۱۹۵۷ طرح ۱۲۳ پیشنهادى شرکت گرومن برنده مناقصه شد.

طرح گرومن، که هاوک‏‌آى نامیده شد، هواپیمایى بود که پنج نفر خدمه داشت، و پوشش رادارى بشقابى شکلى به قطر ۷/۳ متر در فاصله زیادى از بالاى بدنه آن قرار مى‏‌گرفت. در طرح هاوک‏‌آى با استفاده از یک جک هیدرولیکى براى پایین‌تر آوردن پوشش رادارى به اندازه ۰/۶۱ متر نسبت به وضعیت کارى، شرایط بهترى براى استقرار بر روى عرشه ناو هواپیمابر حاصل مى‏‌شد. همچنین، در این طرح براى جلوگیرى از
تداخل امواج رادار با یک دم عمودى بزرگ، چهار دم عمودى کوچکتر پیش‏‌بینى شده بود. «سیستم اطلاعات تاکتیکى هوابرد» هاوک‏‌آى شامل یک رادار جستجوگر، رایانه هوابرد، یک مجموعه IFF، سیستم ارتباطات چندمنظوره، و سیستم ناوبرى اینرسى بود. این سیستم با پشتیبانى کشتی‌هاى مجهز، مى‏‌توانست امور دستیابى، انتقال، و تبدیل اطلاعات را به‏‌صورت خودکار انجام دهد.

با انعقاد قراردادى براى ساخت سه فروند، تولید هاوک‏‌آى آغاز شد، و اولین پیش‏‌نمونه، به نام ئى.-۲ اى.، در ۲۱ اکتبر ۱۹۶۰ به پرواز درآمد. پس از آزمایش‌هاى پروازى و با اصلاح ناحیه دم، اولین فروند هاوک‏‌آى مجهز به تجهیزات کامل «سیستم کنترل و پیش‏‌اخطار هوابرد» (آواکس) در ۱۹ آوریل ۱۹۶۱ پرواز کرد. با این حال، عدم اعتماد به سیستم مورد استفاده، موجب تأخیر در تحویل هواپیماها به نیروى دریایى شد؛ چنانکه اولین حضور عملى هاوک‏‌آى در ۱۹ ژانویه ۱۹۶۴ عملى شد. هرچند تا ۱۹۶۷ تعداد ۵۹ فروند ئى.-۲ اى. تولید شد، و آنها حتى در جنگ ویتنام هم به کار گرفته شدند، غیرقابل‏‌اعتماد بودن سیستم‏‌ها و مشکلات نگهدارى آنها باعث شد که نیروى دریایى خواستار تغییر رایانه هوابرد هاوک‏آى شود. اجراى اصلاحات موردنظر، به ساخت مدل جدید ئى.-۲ بى. انجامید که در ۲۰ فوریه ۱۹۶۹ به پرواز درآمد. بعداً همه تولیدات قبلى هاوک‏‌آى به این مدل تغییر داده شدند. هرچند در ئى.-۲ بى. مشکلات قبلى تا حد زیادى رفع شده بود، در آوریل همان سال، (و این بار) وزیر دفاع وقت ایالات متحده خواستار اجراى تغییرات دیگرى در هاوک‏‌آى شد. این تغییرات شامل بهبود قابلیت کشف، افزایش اعتمادپذیرى، و تسهیل نگهدارى سیستم‌ها مى‏‌شد که نهایتاً به تدارک مدل ئى.-۲ سى. انجامید. در ۲۰ ژانویه ۱۹۷۱ این مدل (با موتورهایى جدیدتر) پرواز کرد. هرچند ابتدائاً فقط تولید تعداد محدودى ئى.-۲ سى. مورد نظر بود، خط تولید تا سال ۱۹۹۵ همچنان فعال بوده، و در این مدت، تجهیزات آن هم با پیشرفت تکنولوژى تدریجا تکامل یافته‏‌اند.

آخرین نسل هاوک‌آی، ئی.-۲ دی. بود که در سال ۲۰۰۷ پرواز کرد.

E2Hawkeye

هواپیمای ناونشین هاوک‌آی

  • انواع مدل‌ها: ئی.-۲ ای.، ئی.-۲ بی.، ئی.-۲ سی.، ئی.-۲ دی.
  • کاربران: ایالات متحده امریکا، اسرائیل، ژاپن، سنگاپور، مصر، تایوان، تایلند
  • تعداد تولید شده: (تا سال ۲۰۲۱) ۳۱۳ فروند
  • قیمت:
سه‌نما

سه‌‏نماى هواپیماى پیش‏‌اخطار هوابرد هاوک‏‌آى ئى.-۲ سى.

مشخصات فنی ئی.-۲ سی.

مشخصات فنی

  • مراجع:

  • تاریخ آخرین بازبینی:

 

By

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *