Tu-128

 

توپولف-۱۲۸ ۱۹۶۱ Tu-128
هواپیماى جنگنده رهگیر همه‌‏گونه‏‌هوایى
  • نامگذارى نظامى ناتو: فیدلر
  • نامگذاری اولیه: توپولف-۲۸ پى.
  • همخانواده: توپولف-۱۰۲
  • سازنده: توپولف (اتحاد جماهیر شوروى سابق)
  • ویژگی: دددد
هواپیماى رهگیر توپولف-۱۲۸ اساساً براى شناسایى اهداف پرنده در ارتفاع حداکثر ۲۱،۰۰۰ متر (۶۸،۰۰۰ فوت) با سرعت حداکثر ماخ ۲/۰ طراحى و ساخته شد تا محدوده‏‌هاى کور دفاع موشکى در سرزمین پهناور شوروى (سابق) را بپوشاند. طرح توپولف-۱۲۸ حاصل تحقیقات گروهى از طراحان کارخانه توپولف به مدیریت اگر و نزوال بود، و رقیبى جدى براى هواپیماى لاوشکین ۲۵۰ کى.-۱۵ محسوب مى‏‌شد. با استفاده از تجربه ساخت هواپیماى آزمایشى توپولف-۹۸، در طرح اولیه توپولف-۱۲۸ از موتورهاى دوبرینین وى.دى.-۱۹ استفاده شده بود؛ ولى اولین پیش‏‌نمونه آن، به نام توپولف-۲۸، که در ۱۸ مارس ۱۹۶۱ براى نخستین بار پرواز کرد، به موتورهاى توربوجت لیولکا اى.ال.-۷ مجهز بود.

پروازهاى آزمایشى نشان داد که توپولف-۱۲۸ شدیداً دچار ضعف تعادل سمتى در سرعت‌هاى زیرصوتى است. رفع این مشکل و بعضى از مشکلات دیگر، تحویل اولین فروند ۱۲۸ را تا اواخر ۱۹۶۶ به تأخیر انداخت. این هواپیما تا سال‌هاى دهه ۱۹۸۰ در خدمت «نیروى هوایى شوروى» (سابق) باقى ماند تا آنکه تدریجاً در دهه ۱۹۹۰ جنگنده جدیدتر میگ-۳۱ جانشین آن شد.

توپولف-۱۲۸، که ناتو آن‏ را فیدلر نامید، دو سرنشین را به‏‌صورت پشت‏‌همى حمل مى‏‌کرد، و به یک رادار آى.-باند مجهز بود.

Tu-128

هواپیمای توپولف-۱۲۸

  • انواع مدل‌ها:
  • کاربران:
  • تعداد تولید شده: ۱۹۸ فروند
  • قیمت:
سه‌نما

سه‏‌نماى جنگنده توپولف-۱۲۸ (فیدلر)

مشخصات فنی مدل اولیه
مشخصات فنی
  • مراجع:

  • تاریخ آخرین بازبینی:

 

By

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *