Mi-8

 

میل-۸ ۱۹۶۱ Mi-8
هلیکوپتر ترابرى دوموتوره
  • نامگذارى نظامى ناتو: هیپ
  • همخانواده: میل-۱۷، میل-۱۷۲
  • سازنده: میل (اتحاد جماهیر شوروى سابق)
تلاش‌هاى طراحان میل براى اصلاح سیستم پروانه میل-۴ نتیجه‏‌بخش بود؛ اما محدودیت‌هاى موتور و سازه، مانع بهبود عملکرد پروازى آن مى‏‌شد. در ابتداى دهه ۱۹۶۰ و تقریباً همزمان با تبدیل تیغه‏‌هاى چوبى پروانه میل-۴ به تیغه‏‌هاى فلزى، دفتر طراحى میل هلیکوپتر جدیدى را ساخت که از سازه دم، نوک تیغه‏‌ها، و هاب پروانه میل-۴ در آن استفاده شده بود. نام این محصول جدید، میل-۸ بود که ناتو آن‏ را هیپ نامید. پیش‏‌نمونه میل-۸ (هیپ اى.) با یک موتور توربینى در ۱۹۶۱ در نمایشگاه توشینو به نمایش گذاشته شد؛ اما براى افزایش امنیت پروازى آن، استفاده از دو موتور کم‏‌توان‏‌تر به‏‌جاى یک موتور قوی‌تر ترجیح داده شد. به همین دلیل، نمونه دوم، به نام هیپ بى.، به دو موتور ایزوتوف تى.وى.-۲ مجهز شد، و براى اولین بار در ۱۷ سپتامبر ۱۹۶۲ پرواز کرد. با این حال، هیچیک از دو مدل هیپ اى. و بى. تولید نشد. در ۱۹۶۳ با تعویض نوع کوچک‏‌شده پروانه پنج‏‌تیغه‏‌اى میل-۶ به‏‌جاى پروانه چهارتیغه‏‌اى میل-۸، مدل جدید هیپ سى. عرضه شد. تأثیر این اصلاحات چنان بود که در آوریل ۱۹۶۴ میل-۸ دو رکورد برد پرواز و سرعت پرواز را کسب کرد. تولید هیپ سى. در ۱۹۶۳ آغاز شد.

ارابه فرود میل-۸ از نوع سه‏‌چرخى و غیرقابل‏‌جمع‏‌شدن است. ارابه فرود دماغه، یک جفت چرخ دارد، و قابل‏‌هدایت است؛ ولى در حین پرواز قفل مى‏‌شود. میل-۸ به سیستم‌هاى پروازى و ناوبرى جامعى مجهز است که مهمترین آنها یک خلبان خودکار چهارمحوره، یک قطب‏‌نما و یک ارتفاع‏‌سنج رادیویى، تجهیزات ارتباطى است. با این تجهیزات، میل-۸ مى‏‌تواند در تمام شرایط جوى و در دوردست‏‌ترین نقاط دنیا پرواز کند. از نظر قابلیت‌هاى پروازى، میل-۸ با هلیکوپتر امریکایى سیکورسکى اس.-۶۱ قابل‏‌مقایسه است.

میل-۸ پى. مدلى غیرنظامى است که مى‏‌تواند ۲۸ نفر مسافر را حمل کند، و در ۱۹۶۶ به مرحله تولید رسید. در این مدل، محفظه بار به درهاى لولادار مجهز است، و یک پلکان هوایى هم در قسمت عقبى کابین قرار دارد. تفاوت مدل‌هاى غیرنظامى با مدل‌هاى نظامى میل-۸ در شکل پنجره‏‌هاست؛ مدل‌هاى غیرنظامى پنجره‏‌هاى بزرگ مستطیلى‏‌شکل دارند، ولى پنجره‏‌هاى مدل‌هاى نظامى، دایره‏‌اى‏‌شکل و کوچک است.

در فوریه ۱۹۶۷ میل-۸ در نمایش هوایى دوموددوو با رنگ‏‌آمیزى نظامى ظاهر شد، و از آن پس، به صورت هلیکوپتر استاندارد همگانى/تهاجمى درآمد. هیپ قادر به حمل ۲۴ نفر سرباز مسلح است، و هر یک از چهار پایه دو طرف بدنه‏‌اش، قدرت حمل یک راکت‏‌انداز یا ۲۵۰ کیلوگرم بمب را دارد. مدل نظامى جدیدتر هیپ ئى. به شش پایه در دو طرف بدنه مجهز است، و مى‏‌تواند شش بمب و یا شش راکت‏‌انداز را به همراه چهار فروند موشک هدایت‏‌شونده ضدتانک حمل کند.

هیپ در فعالیت‌هاى کشورهاى پیمان ورشو نقش مهمى داشته، و در جنگ یوم‏‌کیپور (۱۹۷۳) و همچنین در جنگ افغانستان به کار گرفته شده است. بنا به گزارش غربی‌ها، حدود ۲،۰۰۰ فروند از انواع هیپ در خدمت «نیروى هوایى شوروى» (سابق) بوده، و حدود ۱،۵۰۰ فروند آن به حدود ۴۰ کشور جهان صادر شده است.

کارخانه میل با اصلاح میل-۸، در ۱۹۸۱ میل-۱۷ را با موتورهاى پرتوان‌تر و عملکرد پروازى بهترى عرضه کرد؛ به‏‌ویژه میل-۱۷ سقف پروازى بالاتر و نرخ صعودى بیشتر از میل-۸ دارد.

mi8

هلیکوپتر روسى میل-۸ (هیپ) توانایى جابجا کردن ۲۸ نفر را داراست.

  • انواع مدل‌ها:
  • کاربران: اتحاد جماهیر شوروى (سابق)، بنگلادش، بلغارستان، چکسلواکى (سابق)، مصر، اتیوپى، فنلاند، آلمان شرقى (سابق)، لهستان، هند، عراق، پاکستان، سودان، سوریه، ویتنام، …
  • تعداد تولید شده: (تا ۲۰۲۱) حدود ۱۷،۰۰۰ فروند
  • قیمت:
سه‌نما

سه‏‌نماى مدل نظامى میل-۸ و نماى جانبى مدل غیرنظامى میل-۸ (پایین)

مشخصات فنی مدل استاندارد مسافربرى
مشخصات فنی
  • مراجع:

  • تاریخ آخرین بازبینی:

 

By

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *