پی.سی.-۶ | ۱۹۵۹ | PC-6 |
هواپیماى ترابرى همگانى و چندمنظوره زودپرواز | ||
|
||
|
||
|
||
پى.سى.-۶ با هدف ساخت یک هواپیماى تکموتوره چندمنظوره همگانى طراحى شد. این هواپیما علاوه بر قابلیت زودپروازى، براى استفاده از باندهاى ناآماده هم مناسب است، و در مدت کوتاهى مىتوان آن را از شکل باربرى به شکل مسافربرى تغییر داد. پى.سى.-۶ براى اجراى طیف وسیعى از مأموریتها قابلانطباق است: تجسس و نجات، آمبولانس هوایى، پژوهش هوایى و عکسبردارى، فروریختن چتربازان، بذرپاشى گیاهان، آتشنشانى، بارانزا کردن ابرها، و هواسُرکِشى. این هواپیما مىتواند از باندهاى سفت، چمنى، برفى، و یا حتى آبى استفاده کند، و براى اجراى مأموریتهاى دوربرد هم قابلاستفاده است.
اولین مدل پیستونى پى.سى.-۶ در چهارم مه ۱۹۵۹ پرواز کرد، و تا تابستان ۱۹۶۱ تعداد ۲۰ فروند از آن ساخته شد. با موافقت شرکت سازنده، و با عقد قراردادى، شرکت امریکایى فیرچایلد هم به تولید پى.سى.-۶ در ایالات متحده مشغول شد. نمونههاى سوئیسى پى.سى.-۶ را در انواع پیستونى، پورتر، و در انواع توربوپراپ، توربوپورتر مىنامند؛ اما همه نمونههاى امریکایى پورتر نامیده مىشوند. پورترهاى «نیروى زمینى ایالات متحده» را رسماً یو.وى.-۲۰ اى. نامیدهاند. |
||
ویژگى زودپروازى پى.سى.-۶ بسیار قابلتوجه است. |
||
|
||
|
||
|
||
|
||
شکل سهنمای پی.سی.-۶ |
||
مشخصات فنی پی.سی.-۶ بی.۲-اچ.۴ با ارابههای فرود |
||
|
||
|