برییف-۱۲ | ۱۹۵۹ | Be-12 |
هواپیماى همگانى آبىخاکى | ||
|
||
|
||
|
||
|
||
پس از پایان جنگ جهانى دوم دفتر طراحى گئورگى برییف مرکز طراحى هواپیماهاى دریایى شوروى (سابق) بود. در اواخر دهه ۱۹۴۰ این دفتر طراحى، قایق پرنده برییف-۶ را با دو موتور پیستونى شعاعى عرضه کرد. برییف-۶ قایق پرنده استاندارد مأموریتهاى گشتزنى اقیانوسى (با برد زیاد) در سالهاى ۱۹۴۹ تا ۱۹۶۷ بود. در ۱۹۶۱ برییف قایق پرنده عظیم برییف-۱۰ با دو موتور توربوجت لیولکا را ساخت. هرچند برییف-۱۰ رکوردهاى جهانى پرواز را هم کسب کرد، وارد خط تولید نشد. در عوض، طراحان برییف به کار بر روى طرح برییف-۱۲ (چایکا) مشغول شدند. پیشنمونه چایکا در فوریه ۱۹۵۹ پرواز کرد؛ اما زودتر از ۱۹۶۱ در معرض نمایش قرار نگرفت. ناتو این هواپیما را میل نامید.
برییف-۱۲ یک هواپیماى آبى-خاکى با ارابههاى فرود جمعشونده است. بالهاى این هواپیما طرح ویژهاى شبیه بعضى پرندگان بزرگبال دریایى دارد، و از محل نصب موتور به سمت نوک، زاویه هفتى آنها کم مىشود؛ به این ترتیب، موتورها تا حد امکان دور از سطح آب نگه داشته مىشود. رادار جستجوگر تا نیمه دهه ۱۹۶۰ برییف-۱۲ به هواپیماى استاندارد شناسایى و گشتزنى دریایى میانبرد «نیروى دریایى شوروى» (سابق) تبدیل شده بود. این هواپیما در ۱۹۶۴ تعدادى از رکوردهاى جهانى ارتفاع پرواز هواپیماهاى آبنشین توربوپراپ را ارتقاء داد، و در ۱۹۶۸ چندین رکورد جدید سرعت پرواز را به وجود آورد. با وجود شکسته شدن تعدادى از این رکوردها، برییف-۱۲ تا سال ۱۹۹۶ همچنان دارنده ۴۰ رکورد جهانى پرواز بوده است. هرچند «نیروى دریایى شوروى» (سابق) کاربر اصلى برییف-۱۲ بوده، از ۱۹۶۸ تعدادى برییف-۱۲ در خدمت «نیروى هوایى مصر» از «ناوگان ششم دریایى ایالات متحده» در دریاى مدیترانه مراقبت مىکردند که در ۱۹۷۲ همگى به شوروى (سابق) بازگردانده شدند. تعدادى برییف-۱۲ هم در خدمت «نیروى هوایى ویتنام» مشاهده شدهاند. از اواسط دهه ۱۹۶۰ به بعد، با بهکارگیرى سیستمهاى موشکى پیشرفتهتر در زیردریایىهاى امریکایى، و نتیجتاً افزایش میدان عملکرد آنها، اهمیت قابلیتهاى نظامى برییف-۱۲ تدریجاً کاهش یافت؛ در عوض، کاربردهاى غیرنظامى آن بیشتر مورد توجه قرار گرفت. در طول دهه ۱۹۹۰ با حذف امکانات شناسایى و نظامى برییف-۱۲، طرحهایى براى مدل غیرنظامى آن پیشنهاد شده است. یکى از این طرحها، برییف-۱۲ پى. است که در نقش یک هواپیماى آتشنشان مطرح شد. این هواپیما داراى یک مخزن ۴،۵۰۰ لیترى در مرکز شناور و دو مخزن ۷۵۰ لیترى در مخازن قسمت جلویى است، و هواپیما ضمن حرکت با سرعت ۴۶ نات بر روى سطح آب، آنها را در مدت ۱۵ ثانیه پر از آب مىکند. برییف-۱۲۱ با حسگرهاى متعددى براى امور پژوهشى و برییف-۱۴ براى اجراى عملیات جستجو و نجات، دو طرح غیرنظامى دیگر بر اساس طرح پایه برییف-۱۲ هستند. |
||
برییف-۱۲ (چایکا) تا سال ۱۹۹۶ همچنان ۴۰ رکورد جهانى پرواز را در اختیار داشت. از این هواپیما در دهه ۱۹۹۰ در نقش آتشنشانى هم استفاده شده است. |
||
|
||
|
||
|
||
|
||
سهنماى برییف-۱۲ (چایکا) |
||
مشخصات فنی |
||
|
||
|