میگ-۲۱ | ۱۹۵۶ | MiG-21 |
هواپیماى جنگنده همهگونه هوایى محدود | ||
|
||
|
||
|
||
|
||
در بین جنگندههاى دهه ۱۹۷۰، هواپیماى بالمثلثى میگ-۲۱ به دلیل قیمت نسبتاً ارزان و عملکرد پروازى قوى (در حد استانداردهاى آن دوران)، شهرت زیادى کسب کرد، و مدتها مورد توجه و بحث غربیها بود.
پس از پایان جنگ کره، در زمانى که کارخانه سوخو مشغول بررسى جنگندهاى فراصوتى براى مقابله با جنگنده امریکایى اف.-۱۰۰ بود، دفتر طراحى میکویان-گورویچ با هدایت میکویان، طراحى هواپیماى رهگیر روزپروازى با عملکرد پروازى قوى را پیگیرى میکرد. نتیجه بررسیهاى میکویان در قالب دو پیشنمونه ساخته شد تا مقایسه دقیقى بین ویژگیهاى هر کدام انجام شود. پیشنمونه Ye-2A بالهایى شدیداً پسگرا و پیشنمونه Ye-5 بالى مثلثى (به همراه دم افقى) داشت؛ هر دو پیشنمونه به موتورهاى توربوجت دومحوره ساخت تومانسکى مجهز بودند. هر دو پیشنمونه در ۲۴ ژوئن ۱۹۵۶ بر فراز پایگاه توشینو مشاهده شدند، و ناتو آن ها را به ترتیب، فِیسپِلیت و فیشبد نامید. غربیها تا مدتها میپنداشتند که تولید فیسپلیت آغاز، و طرح فیشبد لغو شده است؛ اما در واقع، ترکیب فیشبد به دلیل پساى موجى ضعیف، وزن سازهاى کم، و قدرت مانور بهتر در شرایط فراصوتى، برگزیده شده بود. طرح جدید را میگ-۲۱ نامیدند، و از اواخر ۱۹۵۷ آزمایشهاى آن را آغاز کردند. ساخت حداقل ۳۰ فروند میگ-۲۱ پیشتولید، نشانه تلاش فراوان دفتر طراحى میگ براى اجراى اصلاحات فنى قبل از شروع تولید انبوه بود. بنا به نتایج آزمایشها، موتور مورد استفاده در میگ-۲۱، کمتوانتر از حد نیاز بود. بنابراین، با استفاده از موتورهاى قویتر و اجراى بعضى اصلاحات دیگر، تولید اولین مدل، به نام میگ-۲۱ اف. (فیشبد سى.)، آغاز شد که از اواخر ۱۹۵۹ به خدمت نیروهاى مسلح شوروى (سابق) درآمد. مدل اف. هنوز براى پرواز درهمهگونه شرایط جوى بسیار ضعیف بود، و براى کاهش وزن هم توپ هوایى سمت چپ حذف شده بود. قدرت آتش مدل اف. چنان ضعیف بود که «نیروى هوایى هند» پس از دریافت اولین گروه مدل اف.، به نام میگ-۲۱ اف.ال.، ضمن افزودن یک باک بنزین اضافى، توپ هوایى سمت چپ را مجدداً نصب کرد؛ اما بههرحال، موشکهاى کى.-۱۳ اى. این هواپیماها، فقط براى شکار اهداف آسان مناسب بود. با وجود این ضعفها، امتیازاتى مثل سادگى تعمیر و نگهدارى، کنترلپذیرى عالى، و میدان دید وسیع براى خلبان، محاسن مهمى براى میگ-۲۱ اف. بود. به همین دلیل، چکسلواکى (سابق) هم اجازه ساخت آن را دریافت کرد، و با اجراى تغییراتى جزئى، به تولید مدل اف. پرداخت. در ۱۹۵۹ مدل اف. به جمهورى خلق چین هم صادر شد که الگوى ساخت ج.-۷ شد. در ابتداى دهه ۱۹۶۰ فعالیتها براى بهبود عملکرد پروازى میگ-۲۱ قوت گرفت. هدف عمده این فعالیتها، بهبود بعضى از ویژگیهاى پرواز در همهگونه شرایط جوى بود. با گشادتر کردن دهانه ورودى هواى موتور (براى فراهم شدن فضاى مورد نیاز فرستنده-گیرنده رادار جدیدتر)، تقویت موتور، و اجراى بعضى اصلاحات دیگر، میگ-۲۱ پى.اف. ساخته شد. نمونه پیشتولید این مدل در ۱۹۶۱ براى اولین بار در مانور هوایى توشینو مشاهده شد. پیمان ناتو پیشنمونههاى مدل پى.اف. را فیشبد دى. نامید؛ اما به دلیل اصلاحاتى که تا آغاز تولید انجام شد، تولیدات مدل پى.اف. را فیشبد ئى. نامید. اولین مدل چندمأموریته میگ-۲۱، مدل پى.اف.ام.اى. بود که دو پایه اضافه براى نصب تجهیزات در زیر بالهایش داشت. این پایهها امکان نصب مخازن سوخت رهاکردنى و تسلیحات مناسب براى تهاجم زمینى را فراهم میکرد. همچنین، این مدل به صندلى پرتابشونده صفر-صفر مجهز بود. در ابتداى دهه ۱۹۷۰ عرضه «نسل دوم» جنگندههاى میگ-۲۱ با مدل ام.اف. آغاز شد. این نسل جدید به موتور سبکترى مجهز بود که رانش بیشترى تولید میکرد، و در ساختارش از آلیاژهاى تیتانیوم استفاده شده بود. با این اصلاح مهم، میگ-۲۱ قدرت پرواز با سرعت ماخ ۱/۰۶ در ارتفاع پایین و ماخ ۲/۱ در ارتفاع بالاتر از ۱۱،۰۰۰ متر را به دست آورد. «نسل سوم»، با مدل میگ-۲۱ ام.بیس آغاز شد که موتور قویترش، ۱۳/۶% توان بیشترى را با پسسوز تأمین میکرد. مدل ام.بیس علاوه بر موتور جدید، دستگاههاى اویونیکى جدیدتر و سازهاى با استانداردهاى بهتر داشت. از مدلهاى متعدد دیگر، مدلهاى آموزشى دوسرنشینه میگ-۲۱ یو. است که ناتو آنها را مونگول نامید. همچنین مدلهایى از میگ-۲۱ صرفاً براى کسب رکوردهاى جهانى سرعت و سقفپرواز ساخته شدهاند. میگ-۲۱ عملکرد مناسبى در پرواز گذرصوتى دارد، و بهتر از رقباى غربیاش در نشست و برخاست عمل میکند. شعاع دور زدن میگ-۲۱ بسیار کوچک است که باعث تولید پساى زیادى میشود. از نظر فنى، میگ-۲۱ پیچیدهتر از هواپیماهاى مشابه زمان خودش بوده، جنگندهاى چالاک است، اما مداومتش کم، و سیستم تسلیحاتش نسبتاً ضعیف است؛ همچنین، بهدلیل موقعیت ورودى هواى موتور در دماغه هواپیما، عملکرد رادارش شدیداً محدود است. میگ-۲۱ همانند اسلافش (میگ-۱۵، ۱۷، و ۱۹) یک جنگنده رهگیر با سرعت اوجگیرى زیاد است، و تا رسیدن به محدوده درگیرى با هواپیماهاى حریف، به کنترل و هدایت یک مرکز کنترل زمینى نیاز دارد. کوچک بودن نسبى ابعاد میگ-۲۱ باعث ارزانتر شدن، و نیز، کاهش شعاع تشخیص آن میشود. |
||
جنگنده میگ-۲۱ اولین جنگنده بالمثلثى روسى بود. این جنگنده روسى در کشورهاى چکسلواکى (سابق)، هند، و جمهورى خلق چین هم تولید شد. |
||
|
||
نمایشى از تکامل مدلهاى مختلف میگ-۲۱ |
||
|
||
|
||
|
||
مشخصات فنی میگ-۲۱ ام.اف. |
||
|
||
|