ایالات متحده امریکا در شرایطى وارد معرکه جنگ کره شد که همه هواپیماهاى ترابرى نظامیاش، مثل سى.-۴۶ و سى.-۴۷ و سى.-۱۱۹ (فلائینگ بوکسکار) و سى.-۱۲۱ (کانستیلیشن)، موتورهاى پیستونى داشتند، و طرحهایشان متعلق به دوران جنگ جهانى دوم بود. بنابراین، در دوم فوریه ۱۹۵۱ «نیروى هوایى ایالات متحده» طرح هواپیماى ترابرى نظامى جدیدى با مشخصات زیر را به مناقصه گذاشت: قدرت حمل حدود ۱۷،۱۴۵ کیلوگرم (۳۷،۸۰۰ پوند) بارمزد، امکان پرواز از روى باندهاى صحرایى و پرواز با سرعت زیاد در ارتفاع پایین، و برد عملیاتى زیاد. از بین پیشنهادات شرکتهاى مختلف، طرح شرکت لاکهید به نام پروژه ۲۰۶ برگزیده شد. این طرح با نام استاندارد نظامى سى.-۱۳۰ نامیده شد که به هرکولس شهرت یافت. پس از عقد قرارداد رسمى در دوم ژوئیه ۱۹۵۱ براى ساخت دو فروند پیشنمونه، اولین پیشنمونه سى.-۱۳۰ در ۲۳ اوت ۱۹۵۴ از بربنک (ایالت کالیفرنیا) به هوا برخاست، و پس از پروازى موفقیتآمیز، در پایگاه هوایى ادواردز فرود آمد.طرح سى.-۱۳۰ با بقیه هواپیماهاى ترابرى و گشتزنى ساخت لاکهید تفاوتهایى اساسى دارد: دماغهاى پخ با میدان دید مناسب براى خدمه (در ازاى تولید پساى زیاد)، جایگاههاى بیرونزده محفظه چرخهاى فرود و بدنهاى که دقیقاً در پشت این جایگاهها به سمت بالا خمیده شده (براى تسهیل عمل بارگیرى)، سکان عمودى وسیع (براى تقویت کنترل هواپیما در عملیات از روى میدانهاى محدود)، و استفاده زیاد از آلیاژهاى مختلف آلومینیم و تا حدى تیتانیوم. درب بارگیرى دو تکه، با لولاهایى در بالا و پایین، در قسمت زیرین پشت بدنه قرار دارد، و در حالت کاملاً بازشده، امکان بارگیرى تا بیشترین ابعاد ممکنه را فراهم میکند. از قابلیتهاى مهم هرکولس، عملکرد مناسب در شرایط برخاستن و نشستن است. باند مورد نیاز این هواپیما چنان کوتاه است که آن را به رده هواپیماهاى زودپرواز نزدیک میکند. بهعلاوه، امکان پرواز از روى باندهاى شنى، خاکى، چمنى، و حتى باندهاى آلوده، از قابلیتهاى پراهمیت هرکولس است.
پس از گذراندن آزمایشهاى پروازى، تحویل انبوه اولین مدل هرکولس، یعنى سى.-۱۳۰ اى.، از نهم دسامبر ۱۹۵۶ آغاز شد، و خط تولیدش چنان فعال بود که تا فوریه ۱۹۵۹، یعنى زمان پایان تولید، ۲۳۱ فروند از آن براى نیروى هوایى ساخته شده بود. بهزودى سى.-۱۳۰ مورد توجه ویژه نظامیان قرار گرفت، و علاوه بر ترابرى نظامى، در مأموریتهاى مختلفى مثل گشتزنى دریایى، پیشاخطار هوابرد، تجسس و نجات، و حتى بمبافکن موقتى هم به کار برده شد. بهزودى صادرات هرکولس هم آغاز شد، و این هواپیما به نیروهاى مسلح کشورهاى دیگر هم راه یافت. با اجراى تغییراتى مثل افزایش ظرفیت سوخت درونى، تقویت ارابههاى فرود، و نصب موتورهاى قویتر بر روى سى.-۱۳۰ اى.، مدل سى.-۱۳۰ بى. ساخته شد، که در ۲۰ نوامبر ۱۹۵۸ به پرواز درآمد. ۲۳۰ فروند از این مدل تولید شد که تعدادى از آنها به شش کشور خارجى صادر شدند.
به درخواست «نیروى هوایى ایالات متحده»، لاکهید بررسى مدل زودپرواز سى.-۱۳۰ سى. را آغاز کرد. براى این طرح، از «سیستم کنترل لایه مرزى» استفاده شد که جدایش جریان هوا از پشت بالها را به تأخیر میانداخت. تأثیر این سیستم چنان بود که سرعت واماندگى هواپیما به کمتر از مقدار مجاز کاهش یافت؛ نتیجتاً «سیستم کنترل لایه مرزى» براى سکانهاى افقى، عمودى، و شهپرها هم پیشبینى شد. اندکى پس از اولین پرواز طرح جدید، نیروى هوایى به دلیل مشکلات مالى از پیگیرى برنامه منصرف شد؛ با این حال، کاهش سرعت واماندگى هرکولس از ۸۵ به حدود ۵۰ مایل بر ساعت، موفقیت چشمگیرى بود.
هرکولس در جنگ ویتنام بهخوبى قابلیتهایش را نشان داد. در ویتنام گاهى هرکولس از باندهاى کوچکى که گنجایش فقط یک هواپیما را داشت، و فقط یک یا دو مایل دورتر از محل استقرار ویتکنگها بود، عملیات نشست و برخاست را انجام میداد؛ در چنین شرایطى براى اجتناب از برخورد با آتش دشمن، گاهى زاویه فرود چنان تند بود که خلبان حتى قبل از تماس با زمین، رانش ملخهاى هواپیما را معکوس میکرد. همه این عملیات در باندهاى نامناسبى انجام میشد.
در ۱۹ نوامبر ۱۹۶۴ آخرین مدل اصلى هرکولس، یعنى سى.-۱۳۰ اچ.، به پرواز درآمد. این مدل شبیه مدل ئى. بود؛ ولى موتورهاى قویتر، سیستمهاى الکترونیکى پیشرفتهتر، بال اصلاحشده، و پیشبینیهایى براى افزودن خاصیت ضدخوردگى داشت. سى.-۱۳۰ اچ. تا سالها مدل تولیدى استاندارد هرکولس بود، و تا پایان تولید در ۱۹۹۵، بیش از هزار فروندش به حدود ۴۹ کشور جهان صادر شد. ایران هم با خرید مدلهاى ئى. (۲۸ فروند) و اچ. (۳۲ فروند) از مشریان این هواپیما بود.
لاکهید بر اساس طرح اولیه سى.-۱۳۰ ئى.، ساخت یک هواپیماى غیرنظامى را بررسى کرد. حاصل این بررسى، ساخت هواپیماى ال.-۱۰۰ بود که در ۲۱ آوریل ۱۹۶۴ به پرواز درآمد، و گواهینامه صلاحیت پرواز نوعى را در فوریه سال بعد دریافت کرد. مجموعاً تعداد ۱۰۰ فروند ال.-۱۰۰ تولید شد که اغلب آنها صرفاً باربرى بودند، و تعدادى از آنها را نیروهاى هوایى کشورهاى مختلف به خدمت گرفتند. ال.-۱۰۰ در اندونزى در نقش هواپیماى مسافربرى حدود ۱۲۸ نفر مسافر را جابجا کرده است.
موفقیت چشمگیر در فروش هرکولس، و پیشبینى نیاز جهانى براى تعویض مدلهاى قدیمیتر، لاکهید را ترغیب کرد تا با سرمایهگذارى مستقل، به عرضه هواپیمایى با تکنولوژى جدید بر اساس طرح پایه هرکولس بپردازد. این برنامه به ساخت سى.-۱۳۰ ج. انجامید که سوپر هرکولس یا هرکولس ۲ هم نامیده میشود. موتور و تجهیزات اویونیکى جدیدتر هرکولس ۲ میتواند باعث بهبودهایى در برد، سقف پرواز کروز، سرعت کروز، مسافت دویدن برخاستن، و نرخ صعود باشد. در ۱۸ اکتبر ۱۹۹۵ این مدل براى نخستین بار از آشیانه خارج شد. از این مدل تا سال ۲۰۲۰ هم همچنان در خط تولید قرار داشته است. |