ایرباس ۳۸۰ |
۲۰۰۵ | Airbus 380 |
هواپیمای مسافربری دوربرد |
||
|
||
|
||
|
||
از اوایل دهد ۱۹۹۰ ایرباس مطالعات خود را برای طرح جدید هواپیمای مسافربری بزرگ ۵۰۰ صندلیه آغاز کرد تا بتواند رقیب و جایگزینی اروپایی برای هواپیمای امریکایی بوئینگ ۷۴۷ ارائه کند. در ژوئن ۱۹۹۴ طرح اولیه را موقتاً 3 ایکس.ایکس. نامیدند. کارشناسان ایرباس از ابتدای کار طراحی، قواره متفاوتی را بررسی کردند و در ابتدا، عمدتاً یک طرح تکطبقه با ۱۲ صندلی در هر ردیف و دم عمودی دوگانه را پیگیری میکردند؛ اما در نهایت، برای طرحی دوطبقه که سازهای بسیتر سبکتر داشت، توافق کلی به دست آمد.
نکات کلیدی مورد نظر کارشناسان ایرباس در طرح جدید، استفاده از امکانت فعلی فرودگاهی با کمترین اصلاحات و هزینه عملیاتی هر صندلی به اندازه ۱۵%-۲۰% کمتر از بوئینگ ۷۴۷-۴۰۰ بود. در عین حال، رفاه مسافران با صندلیهای پهنتر و راهروهای وسیعتر نسبت به مسافربرهای بزرگ قبلی، بسیار مورد توجه بود. پس از دریافت سفارش خرید پنجاهمین فروند، طرح جدید، ۳۸۰ نامیده شد و برنامه آن در ۱۹ دسامبر سال ۲۰۰۰ رسماً آغاز شد. در سال ۲۰۰۲ حدود شش هزار نفر در طرح ۳۸۰ فعالیت میکردند. در ۱۸ ژانویه ۲۰۰۵ اولین ایرباس ۳۸۰ در جشنی با حضور پنج هزار نفر مدعو، شامل روسای جمهور و نخست وزیران فرانسه، آلمان، انگلستان و اسپانیا به نمایش گذاشته شد. در آن زمان، ایرباس سفارش خرید قطعی ۱۴۹ فروند را دریافت کرده بود و اولین مشتری رسمی آن، خط هوایی امارات بود و ایرفرانس در رده دوم قرار داشت. تا قبل از مطرح شدن طرح ۳۸۰، هواپیماهای مسافربری ایرباس بهترتیب ۳۰۰، ۳۱۰، ۳۲۰، ۳۳۰، ۳۴۰ و ۳۵۰ نامگذاری شده بودند، اما به دلیل تشابه مقطع بدنه هواپیمای جدید (به دلیل دوطبقه بودن) با عدد هشت انگلیسی (۸) آن را ۳۸۰ نامگذاری کردند. علاوه بر کشورهای عضو اتحادیه ایرباس، تولیدکنندگانی در کشورهای استرالیا، اتریش، بلژیک، فنلاند، ایتالیا، ژاپن، کرهجنوبی، مالزی، هلند، سوئد، سوئیس و ایالات متحده امریکا در بخشهای از تولید طرح ۳۸۰ همکاری داشتهاند. سوار کردن نهایی قطعات تولیدی ۳۸۰ در تولوز (فرانسه) انجام میشد ولی ادوات داخلی آن را در شهر هامبورگ (آلمان) نصب میکردند. با ادامه همهگیری بیماری کووید ۱۹، تقاضاها برای ۳۸۰ کاهش یافت و سرانجام پس از گذشت نزدیک به ۱۴ سال تولید، آخرین هواپیمای ۳۸۰ در ماه ژوئن ۲۰۲۰ از خط تولید خارج شد؛ متعاقباً خطوط هوایی بزرگ از اوایل سال ۲۰۲۱ کار زمینگیر کردن تدریجی هواپیماهای ۳۸۰ را آغاز کردند. |
||
خط هوایی امارات نخستین مشتری هواپیمای ایرباس ۳۸۰ بود. |
||
|
||
|
||
|
||
|
||
شکل سهنمای ایرباس ۳۸۰ |
||
مشخصات فنی |
||
|
||
|