ان.اچ.۹۰ | ۱۹۹۵ | NH90 |
هلیکوپتر متوسط چندمنظوره نظامی |
||
|
||
پس از آنکه مطالعات اولیه برای ساخت هلیکوپتر ان.اچ.۹۰ حدود ده سال طول کشید، سرانجام در سپتامبر ۱۹۹۲ قراردادی بین شرکتهای اروپایی از کشورهای مختلف منعقد شد که بر طبق آن، مخارج و بار کاری کل پروژه به نسبت ۴۲/۴% برای طرف فرانسوی، ۲۴% برای طرف آلمانی، ۲۶/۹% برای طرف ایتالیایی و ۶/۷% بریا طرف هلندی تقسیم شد. در این پروژه، شرکتهای سهیم در طرحهای یوروکوپتر و همچنین آگوستا/استورک شرکت داشتند. از میان پنج فروندی که برای امور آزمایشی ساخته شد، اولین پیشنمونه ان.اچ.۹۰ در ۱۸ دسامبر ۱۹۹۵ پرواز کرد. دومین پیشنمونه در ماه مارس ۱۹۹۷ به پرواز در آمد. این هلیکوپتر برای نخستین بار به سیستم پرواز با سیم مجهز شد. ان.اچ.۹۰ اساساً برای تجهیز نیروهای دریایی و زمینی چهار کشور اروپایی ساخته شد تا جایگزین هلیکوپترهای قدیمیتر پوما، سیلینکس، بل یو.اچ.-۱ دی.، بل ۲۱۲، بل ۴۱۲ و وستلند سیکینگ شود. به همین دلیل هم قوای نظامی کشورهای فوق، متقاضیان اصلی و اولیه ان.اچ.۹۰ بودهاند، ولی میزان این تقاضاها دائماً تغییر کرده است. تا پایان سال ۱۹۹۹ ساخت ۵۹۵ فروند ان.اچ.۹۰ برای کشورهای چهارگانه پیشبینی شده بود و پیشبینی میشد که بیش از ۶۰۰ فروند از آن هم برای صادرات تولید شود. ان.اچ.۹۰ در نوع ترابری قادر به حمل ۱۴ تا ۲۰ نفر سرباز مسلح است. |
||
یک فروند ان.اچ.۹۰ متعلق به نیروی دریایی آلمان |
||
|
||
|
||
|
||
|
||
شکل سهنمای ان.اچ.۹۰ |
||
مشخصات فنی |
||
|
||
|