Vulcan

 

ولکان

۱۹۵۲

Vulcan

هواپیماى بمب‏‌افکن جت
  • سازنده: اورو (بعداً هاوکر سیدلى) (انگلستان)
  • ویژگی: اولین بمب‏‌افکن جت بال‌مثلثى
Vulcan
شرکت اورو براى تأمین نیاز «نیروى هوایى سلطنتى» به یک بمب‏‌افکن جدید، که در اول ژانویه ۱۹۴۷ اعلام شده بود، هواپیماى مدل ۶۹۶ را پیشنهاد کرد. پیش‏‌نمونه این طرح، که در ۳۰ اوت ۱۹۵۲ براى نخستین بار به پرواز درآمد، بال‏ مثلثى و چهار موتور جت رولزرویس داشت. دومین پیش‏‌نمونه به موتورهاى بریستول سیدلى مجهز شد، و بدنه‏‌اى کشیده‏‌تر داشت تا نیاز کمترى به کوتاه‏ کردن ارابه فرود دماغه در حین جمع‏ شدن باشد. پیش‏‌نمونه دوم در سوم سپتامبر ۱۹۵۳ پرواز کرد. با اجراى اصلاحاتى، لبه حمله بال‌ها مجدداً طراحى، و پسگرایى پیچیده‏‌ترى برایش پیش‏‌بینى شد. سرانجام، طرح نهایى حاصله، که ولکان نامیده شد، در پنجم اکتبر ۱۹۵۵ براى نخستین بار پرواز کرد.

اولین ولکان تولیدى، از مدل بى. مارک ۱ بود، و در چهارم فوریه ۱۹۵۵ به پرواز درآمد. در آن زمان، تصمیم گرفته شد که سه اسکادران «فرماندهى بمب‏‌افکن‌هاى نیروى هوایى سلطنتى» تا پیش از آغاز دهه ۱۹۶۰ با این مدل تجهیز شود. یک فروند از مدل بى. مارک ۱ در نقش مهدآزمون موتورهاى توربوجت اسپى و کان‏وى مورداستفاده قرار گرفت. تولید اولین مدل ولکان پس از ساخت ۴۵ فروند خاتمه یافت، و آخرین فروند تولیدى در آوریل ۱۹۵۹ تحویل شد. مدل بعدى ولکان، بى. مارک ۲ بود که موتورهایى بسیار قوی‌تر و دهانه بال بزرگ‌ترى (مجهز به سطوح کنترل الوان) داشت، و قادر به حمل موشک‌هاى دورایستاى بلو استیل بود. اولین فروند تولیدى بى. مارک ۲ در ۳۰ اوت ۱۹۵۸ به پرواز درآمد.

براى پژوهشهایى در مورد سیستمهاى فرود خودکار، چند فروند نمونه از مدل دوم ولکان با این سیستم‌ها مجهز شدند. ادعا شده که ولکان قادر به حمل یک مدل استراتژیک سلاحهاى هسته‏‌اى بوده است.

Avro_698_Vulcan_B2

بمب‏‌افکن‌هاى انگلیسى ولکان سه دهه پس از ساخت، در جنگ فالکلند (۱۹۸۲) هم به کار گرفته شدند.

  • انواع مدل‌ها: B. Mk 1، B. Mk 1A، B. Mk 2
  • تعداد تولید شده: ۱۳۶ فروند
سه‌نما

شکل سه‌نمای ولکان

مشخصات فنی مدل B.Mk 2

مشخصات فنی

  • مراجع:

  • تاریخ آخرین بازبینی:

 

By

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *