میگ-۱۹ |
۱۹۵۲ |
MiG-19 |
هواپیماى جنگنده رهگیر |
- نامگذارى نظامى ناتو: فارمر
|
- همخانواده: لیم-۷، اس.-۱۰۵، اف.-۶ (ج.-۶)
|
- سازنده: میکویان (اتحاد جماهیر شوروى سابق)
|
- ویژگی: اولین هوپیماى روسى قادر به عبور از دیوار صوتى در پرواز افقى
|
میگ-۱۹ |
میگ-۱۹ حاصل تحقیقات دفتر طراحى میکویان-گیورویچ بر روى خانوادهاى از هواپیماهاى آزمایشى بود. اولین پیشنمونه میگ-۱۹، به نام آى.-۳۶۰، در ۲۷ مه ۱۹۵۲ پرواز کرد. این پیشنمونه از ترکیب قسمتهاى مختلف دو هواپیماى آزمایشى به دست آمده بود؛ پیکره میانى و پسین، دم، و موتورهاى هواپیماى آزمایشى آى.-۳۴۰ با بالهاى پسگرا و پیکره پیشین هواپیماى آزمایشى آى.-۳۵۰ ترکیب شده بود. در زمان اولین پرواز آى.-۳۶۰ موتورهاى اى.ام.-۵ نمىتوانستند توان مورد نیاز براى پرواز فراصوتى در وضعیت افقى را تأمین کنند؛ اما با تجهیز به موتورهاى پسسوزدار اى.ام.-۵ اى.، میگ-۱۹ در اواخر تابستان ۱۹۵۳ به سرعت ماخ ۱/۱۲ دست یافت. به این ترتیب، میگ-۱۹ اولین جنگنده فراصوتى روسى شد. هرچند قیمت میگ-۱۹ به اندازه ۱۰۰% بیشتر از دو جنگنده سلفش بود، تولید آن هم در مقیاس وسیعى آغاز شد.
نمونههاى پیشتولید میگ-۱۹ اشکالات متعددى داشتند که مهمترینشان، ضعف سکان افقى در سرعتهاى زیاد و اعتمادناپذیرى موتور بود. براى رفع این اشکالات، تغییرات زیادى بر روى پیشنمونه میگ-۱۹ انجام شد، تا آنکه با استفاده از موتور قدرتمندتر آر.دى.-۹ و دم افقى کاملاً متحرک، نتیجه مطلوب به دست آمد. در ۳۱ اوت ۱۹۵۵ تولید انبوه مدل جدید، به نام میگ-۱۹ اس. (S به عنوان مخفف کلمه Sabilizator) شروع شد. شتابگیرى و مانورپذیرى این مدل پایه تا ارتفاعات متوسط، عالى بود، اما در سرعتهاى کم، تا حدودى دچار ضعف پایدارى و کنترلپذیرى مىشد. در میگ-۱۹ اس. با تغییر تسلیحاتى که از میگ-۱۵ به بعد به طور سنتى به کار رفته بود، دو قبضه توپ در ریشه هر بال و یک قبضه در سمت راست دماغه نصب شد.
با در نظر گرفتن مدلهاى ساخت لهستان (لیم-۷)، چکسلواکى (اس.-۱۰۵)، و جمهورى خلق چین (ج.-۶ که گاهى هماف.-۶نامیده مىشود)، احتمالاً بیش از ۱۰،۰۰۰ فروند میگ-۱۹ ساخته شده است. بخشى از اطلاعات به دست آمده از میگ-۱۹، مدیون فروش تعداد زیادى از جنگندههاى ج.-۶ چینى به پاکستان بوده است. از ویژگیهاى بارزج.-۶، قدرت مانور زیاد در نبردهاى نزدیک هوایى (جنگ سگى) و قدرت آتش زیاد بود. |
جنگنده میگ-۱۹ اولین جنگنده فراصوتى روسى است. مجموعاً حدود ۱۰،۰۰۰ فروند از این جنگنده در کشورهاى شوروى (سابق)، لهستان، چکسلواکى (سابق)، و جمهورى خلق چین تولید شده است. |
- انواع مدلها: MiG-19، MiG-19F، MiG-19S (با دم افقى کاملاً متحرک)، MiG-19SF (قادر به پرواز با سرعت ماخ ۱/۳، تولید شده در لهستان به نام لیم-۷ و در چکسلواکى به نام اس.-۱۰۵ و در چین به نام
ج.-۶)، MiG-19P (رهگیر)، MiG-19PF (رهگیر)، MiG-19PM (قادر به حمل چهار فروند موشک هوابههوا)، MiG-19R (شناسایى)، MiG-19UTI (آموزشى دو سرنشینه)
|
- کاربران: اتحاد جماهیر شوروى (سابق)، جمهورى خلق چین، لهستان، چکسلواکى(سابق)، پاکستان، تانزانیا، اندونزى، (و بسیارى از کشورهاى عضو پیمان ورشو سابق)
|
|
|
شکل سهنمای میگ-۱۹ اس.
|
مشخصات فنی ج.-۶
|
|
|
باهمت متخصصین وزارت دفاع ایران توانستند ضمن ارتقاء این هوا پیمای جنگنده بمب با وزن یک تن با هدایت لیزری از این جنگنده جدید رو نمائی نمایند.درود بر دلیر مردان نیروهای مساح جمهوری اسلامی ایران.