میگ-۱۹ |
۱۹۵۲ |
MiG-19 |
هواپیماى جنگنده رهگیر |
- نامگذارى نظامى ناتو: فارمر
|
- همخانواده: لیم-۷، اس.-۱۰۵، اف.-۶ (ج.-۶)
|
- سازنده: میکویان (اتحاد جماهیر شوروى سابق)
|
- ویژگی: اولین هوپیماى روسى قادر به عبور از دیوار صوتى در پرواز افقى
|
میگ-۱۹ |
میگ-۱۹ حاصل تحقیقات دفتر طراحى میکویان-گیورویچ بر روى خانوادهاى از هواپیماهاى آزمایشى بود. اولین پیشنمونه میگ-۱۹، به نام آى.-۳۶۰، در ۲۷ مه ۱۹۵۲ پرواز کرد. این پیشنمونه از ترکیب قسمتهاى مختلف دو هواپیماى آزمایشى به دست آمده بود؛ پیکره میانى و پسین، دم، و موتورهاى هواپیماى آزمایشى آى.-۳۴۰ با بالهاى پسگرا و پیکره پیشین هواپیماى آزمایشى آى.-۳۵۰ ترکیب شده بود. در زمان اولین پرواز آى.-۳۶۰ موتورهاى اى.ام.-۵ نمىتوانستند توان مورد نیاز براى پرواز فراصوتى در وضعیت افقى را تأمین کنند؛ اما با تجهیز به موتورهاى پسسوزدار اى.ام.-۵ اى.، میگ-۱۹ در اواخر تابستان ۱۹۵۳ به سرعت ماخ ۱/۱۲ دست یافت. به این ترتیب، میگ-۱۹ اولین جنگنده فراصوتى روسى شد. هرچند قیمت میگ-۱۹ به اندازه ۱۰۰% بیشتر از دو جنگنده سلفش بود، تولید آن هم در مقیاس وسیعى آغاز شد.
نمونههاى پیشتولید میگ-۱۹ اشکالات متعددى داشتند که مهمترینشان، ضعف سکان افقى در سرعتهاى زیاد و اعتمادناپذیرى موتور بود. براى رفع این اشکالات، تغییرات زیادى بر روى پیشنمونه میگ-۱۹ انجام شد، تا آنکه با استفاده از موتور قدرتمندتر آر.دى.-۹ و دم افقى کاملاً متحرک، نتیجه مطلوب به دست آمد. در ۳۱ اوت ۱۹۵۵ تولید انبوه مدل جدید، به نام میگ-۱۹ اس. (S به عنوان مخفف کلمه Sabilizator) شروع شد. شتابگیرى و مانورپذیرى این مدل پایه تا ارتفاعات متوسط، عالى بود، اما در سرعتهاى کم، تا حدودى دچار ضعف پایدارى و کنترلپذیرى مىشد. در میگ-۱۹ اس. با تغییر تسلیحاتى که از میگ-۱۵ به بعد به طور سنتى به کار رفته بود، دو قبضه توپ در ریشه هر بال و یک قبضه در سمت راست دماغه نصب شد.
با در نظر گرفتن مدلهاى ساخت لهستان (لیم-۷)، چکسلواکى (اس.-۱۰۵)، و جمهورى خلق چین (ج.-۶ که گاهى هماف.-۶نامیده مىشود)، احتمالاً بیش از ۱۰،۰۰۰ فروند میگ-۱۹ ساخته شده است. بخشى از اطلاعات به دست آمده از میگ-۱۹، مدیون فروش تعداد زیادى از جنگندههاى ج.-۶ چینى به پاکستان بوده است. از ویژگیهاى بارزج.-۶، قدرت مانور زیاد در نبردهاى نزدیک هوایى (جنگ سگى) و قدرت آتش زیاد بود. |
جنگنده میگ-۱۹ اولین جنگنده فراصوتى روسى است. مجموعاً حدود ۱۰،۰۰۰ فروند از این جنگنده در کشورهاى شوروى (سابق)، لهستان، چکسلواکى (سابق)، و جمهورى خلق چین تولید شده است. |
- انواع مدلها: MiG-19، MiG-19F، MiG-19S (با دم افقى کاملاً متحرک)، MiG-19SF (قادر به پرواز با سرعت ماخ ۱/۳، تولید شده در لهستان به نام لیم-۷ و در چکسلواکى به نام اس.-۱۰۵ و در چین به نام
ج.-۶)، MiG-19P (رهگیر)، MiG-19PF (رهگیر)، MiG-19PM (قادر به حمل چهار فروند موشک هوابههوا)، MiG-19R (شناسایى)، MiG-19UTI (آموزشى دو سرنشینه)
|
- کاربران: اتحاد جماهیر شوروى (سابق)، جمهورى خلق چین، لهستان، چکسلواکى(سابق)، پاکستان، تانزانیا، اندونزى، (و بسیارى از کشورهاى عضو پیمان ورشو سابق)
|
|
|
شکل سهنمای میگ-۱۹ اس.
|
مشخصات فنی ج.-۶

|
|
|