موضوع برخورد پرنده با هواپیما (اصطلاحاً Bird Strike) یکی از گرفتاریهای هواپیماها در زمان نشستن و برخاستن از روی زمین است. در این مراحل ابتدایی و انتهایی پرواز، به دلیل مجاروت هواپیما با زمین و قلمرو پروازی پرندگان، احتمال برخورد زیاد میشود.
هواپیماهای امروزی با سرعت بسیار زیادی پرواز میکنند و به همین دلیل برخورد جسمی ولو کوچک، میتواند ضربه محکمی به بدنه آن وارد کند. ولی در ساخت بدنه هواپیما چنان وسواس بالایی بهکار میرود که برخوردهای کوچکی نظیر برخورد با یک پرنده، آسیب چندانی وارد نمیکند و معمولاً فقط باعث یک فرورفتگی کوچک در بدنه میشود؛ اگرچه به ندرت، برخورد پرندگان بزرگ با دماغه بعضی هواپیماها، آسیب نسبتاً جدی هم وارد کرده است. چنین اتفاقاتی برای ایمنی پرواز، چندان خطرناک نیست و هواپیما بهسرعت تعمیر شده و به پرواز بازمیگردد. بنابراین، برخورد یک پرنده با بدنه هواپیما، خطر چندان مهمی نیست. اما مکیده شدن پرنده به داخل موتور هواپیما چالشی جدیتر محسوب میشود.
موتور هوایپماها دارای قطعات گردنده حساسی هستند که در سرعت و دمای بسیار زیاد میچرخند و مکش بسیار شدیدی را بخصوص در زمان برخاستن، ایجاد میکنند. ورود کوچکترین جسم خارجی، نطیر یک پرنده و یا حتی سنگریزههای کوچک، می تواند باعث متلاشی شدن قطعات داخلی موتور شود (اصطلاحاً FOD) و هواپیما را ناچار به فرود اضطراری کند. به همین دلیل، باندهای پرواز باید عاری از ذرات خارجی باشد و محیط فرودگاهها باید با تدابیری به دور از محل پرواز پرندهها باشد. البته هواپیماهای به نحوی طراحی میشوند که حتی با وجود خرابی یک موتور، بتوانند با ایمنی قابلقبولی فرود اضطراری کنند.