Me-262

 

مِسِراشمیت۲۶۲ ۱۹۴۱ Messerschmitt 262
هواپیماى جنگنده یا بمب‏‌افکن
  • سازنده: مِسِراشمیت (آلمان)
  • ویژگی: اولین جنگنده-بمب‌‏افکن آلمانى با بال‌هاى پسگرا
جایگاه تاریخى مسراشمیت ۲۶۲ بیشتر مدیون ظرافت‌هاى فنى طراحى است، نه خدمات انجام شده‏‌اش؛ چون تعداد نسبتاً کمى از مجموع ۱،۴۳۳ فروند تولید شده ۲۶۲ میدان نبرد را آزمودند. به‏‌علاوه، اکنون آشکار شده که بسیارى از هواپیماى به خدمت درآمده، به‏‌نادرستى در نقش فرعی‌شان، یعنى مأموریت‌هاى تهاجم زمینى، به کار گرفته شدند. اگر شایستگی‌هاى فنى طرح ۲۶۲ فقط در قالب یک مأموریت خاص قرار مى‏‌گرفت، شاید برترى هوایى آلمان در جنگ دوم جهانى حفظ مى‏‌شد. مسراشمیت ۲۶۲ با دو موتور توربوجت بر روى بال‌ها، به جنگنده انگلیسى گلاستر متئور شباهت داشت؛ به‏‌علاوه، از ابتکار بال‌هاى پسگرا بهره‏‌مند بود که براى بهبود عملکرد در پرواز تندرو استفاده شد.

شرکت مسراشمیت در ۱۹۳۸ مأمور پیگیرى طرح ۲۶۲ شد، و در مارس ۱۹۴۰ تقاضاى ساخت سه فروند پیش‏‌نمونه را دریافت کرد. پیکره پیش‏‌نمونه‏‌ها قبل از آماده شدن موتورهاى توربوجت تکمیل شد، و اولین پرواز در چهارم آوریل ۱۹۴۱ با یک موتور پیستونى یونکرس Jumo 210 انجام گرفت. در ۲۵ نوامبر همان سال، پیش‏‌نمونه دوم با دو موتور توربوجت بى.ام.دبلیو. ۰۰۳ آزمایش شد، و براى ایمنى بیشتر، موتور پیستونى همچنان حفظ شد؛ به دلیل نقص موتورهاى جت، پرواز ناکام ماند. پیش‏‌نمونه سوم در ۱۸ ژوئیه ۱۹۴۲ اولین پرواز با اتکاء کامل بر پیشرانه جت را انجام داد؛ این بار موتور یونکرس Jumo 004 مورد استفاده قرار گرفت که به موتور استاندارد این هواپیما تبدیل شد. در هواپیماهاى اولیه، ارابه فرود دمى به کار رفته بود؛ ولى در پنجمین نمونه، از چرخ دماغه استفاده شد.

دو مدل مختلف از مسراشمیت ۲۶۲ تهیه شد: مدل اى.-۱ (جنگنده‏‌اى با چهار قبضه توپ)، و مدل اى.-۲ (بمب‏‌افکنى با دو قبضه توپ، با تولیدى بیشتر از مدل قبلى). البته مدل‌هاى غیراستاندارد دیگرى هم فراهم شدند، که تفاوت‌هاى آنها عمدتاً در تجهیزاتى مثل دوربین، توپ، سیستم رادیویى، و مخازن سوخت اضافى بود.

Me-262

مسراشمیت ۲۶۲

  • انواع مدل‌ها: ای.-۱، ای.-۲
  • تعداد تولید شده: ۱،۴۳۳ فروند
me262_view

شکل سه‌نمای مسراشمیت ۲۶۲

  • مراجع:

  • تاریخ آخرین بازبینی:

 

By

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.