ایگور سیکورسکى با ساختن قایقهاى پرنده و هواپیماهاى زمیننشین بسیار بزرگ فعالیتش در صنعت هوانوردى را آغاز کرد؛ اما بیشترین سهم او در این زمینه، به تکامل هلیکوپترها مربوط میشود.
سیکورسکى اولین هلیکوپترش را در ۱۹۰۹ در روسیه ساخت. دو پروانه عکسگرد این ماشین، اولین ابداع او براى خنثى کردن گشتاور ناشى از چرخاندن پروانهها بود، و امکان ساختن وى.اس.-۳۰۰ را در ۱۹۴۰ فراهم کرد. ون بوم هائر اولین بار چنین تدبیرى را در ۱۹۲۴ به نام قاعده «پنى-پول خرد» عرضه کرده بود، که معرف استفاده از یک پروانه اصلى تکی به همراه یک پروانه کوچک دمى ضدگشتاور بود.
اولین هلیکوپتر سیکورسکى (۱۹۰۹) هرگز از زمین بلند نشد. هلیکوپترى هم که در سال بعد ساخته شد، فقط توانست خودش را بلند کند. به دلیل اشتغال به ساختن هواپیماهاى معمولى، پیگیرى طرح هلیکوپتر به وقفه افتاد. پس از مهاجرت به ایالات متحده در ۱۹۱۹ (بعد از انقلاب ۱۹۱۷ روسیه)، سیکورسکى تلاشهایش را از سر گرفت، و در ۱۹۲۳ شرکت «مهندسى هوایى سیکورسکى» را تأسیس کرد. اداره این شرکت در ۱۹۲۹ به شرکت یونایتد ایرکرافت واگذار شد. در ۱۹۳۸ مدیر یونایتد ایرکرافت تصمیم گرفت که براى
ساختن ماشین پرندهاى با نیروى عمودى برآ سرمایهگذارى کند. این موضوع براى سیکورسکى بسیار شوقانگیز بود، و او زمینهاى را که براى مدت ۳۰ سال رها کرده بود، با جدیت پى گرفت. نتیجه تلاشهاى او، طرح هلیکوپترى ساده با یک پروانه اصلى و یک پروانه دمى کوچک بود. این هلیکوپتر براى کنترل طولى و عرضى از سیستم تنظیم گام تناوبى استفاده میکرد، و با تغییر گام پروانه دمى، کنترل سمتى هم تأمین میشد.
اولین جستوخیزهاى این هلیکوپتر در نوامبر ۱۹۳۹ عملى شد، اما کنترل آن ناقص بود؛ نتیجتاً در ۱۹۴۰ روش تنظیم گام تناوبى موقتاً کنار گذاشته شد. سیستم جایگزین، شامل دو پروانه افقى نصبشده بر روى سازه بدنه بود. این طرح جدید، به نام وى.اس.-۳۰۰ در ۱۳ مه ۱۹۴۰ پروازى موفقیتآمیز انجام داد. در ششم مه ۱۹۴۱ سیکورسکى طى پروازى با وى.اس.-۳۰۰، رکورد جهانى پرواز به مدت ۱ ساعت و ۶۳ دقیقه را به دست آورد. با اجراى آخرین اصلاح اساسى در دسامبر همان سال، از کنترل گام تناوبى براى پروانه اصلى وى.اس.-۳۰۰ استفاده شد. |