zero

 

`

زیرو

۱۹۳۹

Zero

هواپیماى جنگنده دریاپایه
  • سازنده: میتسوبیشى (ژاپن)
  • ویژگی: جنگنده شاخص ژاپنى‏‌ها در جنگ جهانى دوم؛ مورد استفاده عملیات انتحارى کامیکازه
دقیقاً مثل جنگنده تک‏‌سرنشینه فوکه – وولف اف.دبلیو. ۱۹۰، که در اروپا به طور غیرمنتظره و پیش‏‌بینى نشده‏‌اى در برابر «نیروى هوایى سلطنتى» (انگلستان) ظهور کرد، جنگنده دریاپایه زیرو هم، که غربی‌ها آن‏ را زیک نامیدند، در اقیانوس آرام به‏‌گونه‏‌اى غافلگیرکننده در برابر امریکائی‌ها ظاهر شد. زیرو براى نخستین بار نشان داد که حتى یک جنگنده ناونشین هم می‌تواند از همتاهاى زمین‏‌نشین خود پیشى بگیرد. طرح زیرو حاوى ظرافت‌هایى بود که قبلاً در هواپیماى میتسوبیشى کاریگین آزموده شده بود؛ پرواز کاریگین در ماه آوریل ۱۹۳۷ از توکیو به مقصد لندن، قابلیت فنى ژاپنی‌ها را به جهانیان نشان داده بود.

زیرو براى تأمین نیاز «نیروى دریایى ژاپن» به یک هواپیماى دریاپایه جنگنده براى حفاظت از بمب‏‌افکن‌هاى دوربرد طراحى شد. پیش‏‌نمونه این هواپیما براى اولین بار در اول آوریل ۱۹۳۹ به پرواز درآمد، و به سرعت بیش از ۳۰۰ مایل بر ساعت رسید. در تابستان ۱۹۴۰ نیروى دریایى زیرو مدل ۱۱ را به عنوان جنگنده دریایى به خدمت گرفت، و براى اولین بار در اوت ۱۹۴۰ در چین وارد عمل کرد. همه جنگنده‏‌هاى حریف برفراز چانگ‏‌کینگ ساقط شدند، اما باز هم «نیروى هوایى ایالات متحده» جنگنده جدید ژاپنی‌ها را جدى نگرفت؛ تا آنکه در جنگ اقیانوسیه با آن روبه‏‌رو شد. مدل بعدى، زیرو مدل ۲۱ بود، که نوک بال‌هایش قابلیت تاشدن داشت. در ژوئن ۱۹۴۱ زیرو مدل ۳۲ با موتور سوپرشارژ دوسرعته مجهز به جعبه‏‌دنده کاهنده دور (براى به‏‌کارگیرى ملخى با قطر بزرگتر) به پرواز درآمد. دهانه بال این مدل با حذف قسمت تاشونده نوک بال‌ها کوتاه‌تر شده بود. نرخ غلت‏‌زنى مدل ۳۲ تقویت شده بود؛ ولى در عوض، مشکلات فنى دیگرى داشت که نتوانست رضایت طراحان را جلب کند. با افزودن مخازن سوخت اضافى در بال‌ها و وصل کردن مجدد نوک بال‌هاى تاشونده، مدل ۲۲ ساخته شد. هرچند کمبود امکانات و خلبانان ماهر در اواخر جنگ، از عوامل مهم ناکامى جنگنده‏‌هاى زیرو بود، استفاده از آنها در عملیات انتحارى کامیکازه براى غرق کردن ناوهاى امریکایى، نقشى فراموش‏‌نشدنى است.

Mitsubishi-zero

جنگنده زیرو

  • تعداد تولید شده: 10،۹۳۹ فروند
3view-mitsubishi-zero 

سه نماى جنگنده زیرو

  • مراجع:

  • تاریخ آخرین بازبینی:

 

By

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *