Cierva_autogiro

 

سیروا اتوجایرو سی.۶
۱۹۲۴ Cierva Autogiro C.6
اتوجایروى تحقیقاتى-آزمایشى تک‏‌نفره
  • سازنده: دون خوان دلا سیروا (اسپانیا)
پیشرفت بسیار مهم در ایمنى و گسترش فراگیر زمینه‏‌هاى کاربرد هلیکوپترها، نتیجه آزمایشات یک اسپانیایى به نام دون خوان دلا سیروا است که در طى سال ۱۹۲۰ در مادرید کارش را شروع، و اتوجایرو را اختراع کرد. سیروا عنوان «اتوجایرو» را براى ابداعش برگزید تا معرف خودچرخشى پروانه در اثر پیشروى در مسیر جریان هوا باشد. او براى جلوگیرى از حرکت غلتشى ناشى از عدم توازن نیروى برآ بین تیغه‏‌هاى پیشرو و پسرو پروانه، از یک لولاى بالزنى استفاده کرد. به این ترتیب، با افزایش سرعت جریان هوا بر روى تیغه پیشرو و تولید بیشتر برآ، این تیغه به طور خودکار بالا مى‏‌رفت، و نتیجتاً جهت حرکت هوا نسبت به تیغه تغییر کرده، متعاقباً زاویه حمله و نیروى برآ کم مى‏‌شد. عکس این فرایند براى تیغه پسرو رخ مى‏‌داد. در نتیجه، نیروهاى برآ به حالت توازن رسیده، مجموعه پروانه پایدار مى‏‌شد.

سیروا اولین آزمایش‌هایش را در ۱۹۲۰ و با یک فروند هواپیماى دپردوسین تغیریافته، به نام سیروا سى.۱، آغاز کرد. سى.۱ نتوانست پرواز کند. مشکل عدم توازن نیروهاى برآ منجر به عدم موفقیت دو ماشین بعدى هم شد؛ اما سى.۴ و سى.۵ در طى سال‌هاى ۱۹۲۲-۱۹۲۳ امید بیشترى را برانگیختند. با سرمایه‏‌گذارى دولت اسپانیا، سیروا سى.۶ اى. را ساخت. بدنه این پرنده همان بدنه هواپیماى اورو ۵۰۴ کى. (بدون بال‌هایش) بود، و به یک پروانه چهارتیغه‏‌اى لولایى و یک ارابه فرود ویژه مجهز بود.

سى.۶ اى. براى اولین بار در ماه مه ۱۹۲۴ به خلبانى یک نظامى اسپانیایى پرواز کرد، و به نتایج بسیار دلگرم‌‏کننده‌‏اى رسید. در ۱۲ دسامبر ۱۹۲۴ سى.۶ اى. پروازى بین‏‌کشورى با برد ۷/۵ مایل انجام داد. مدل تاریخى سى.۶ اى. به انگلستان منتقل شد، و در ۱۵ اکتبر ۱۹۲۵ در فارن‏‌بورو به نمایش درآمد.

Cierva_C.17

عکسى از سى.۱۷، اسپانیا

3view

شکل سه‌نمای سیروا سی.۱۹

  • مراجع:

  • تاریخ آخرین بازبینی:

 

By

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *