اورو ۵۰۴
|
۱۹۱۳ |
Avro 504
|
هواپیماى آموزشى دوسرنشینه | ||
|
||
|
||
۵۰۴ کى. علاوه بر شایستگیهاى ذاتى، به دلیل ارتباط با «مدرسه پرواز ویژه» در گاسپورت (انگلستان)، که سرگرد اسمیتبارى آن را در ژوئیه ۱۹۱۷ تأسیس کرده بود، نمونه برجستهاى از هواپیماهاى آموزشى محسوب مىشود. هواپیماهاى خانواده ۵۰۴، پرندههاى دو بالهاى با موتور کششى بودند. سیر تکاملى این خانواده از هواپیماهاى دوباله اى. وى. رو در سال ۱۹۰۸ شروع شد، و با چهار نوع هواپیماى سهباله خود او، هواپیماى دوباله تایپ دى. در ۱۹۱۱ (از اولین هواپیماهاى دریایى انگلیسى)، و اورو ۵۰۰ (تایپ ئى.) در سال ۱۹۱۲ ادامه یافت. تأثیر هواپیماى دوباله گوپى ۲ هم در این روند، قابلتوجه است. پیشنمونه ۵۰۴ در ۱۹۱۳ ساخته شد، و بهسرعت قابلیتهاى خود را در زمینههاى عملکرد پرواز و هدایت نشان داد. مدلهاى متعددى از این هواپیما براى استفاده «سپاه پروازى سلطنتى» و «سرویس هوایى نیروى دریایى سلطنتى» فراهم شدند، که براى نبرد هوایى و بمباران به کار گرفته شدند. تاریخىترین عملیات این مدل، یورش به زپلینها در فردریشهافن در ۲۱ نوامبر ۱۹۱۴ بود؛ هر هواپیما، چهار بمب ۹/۰۷ کیلوگرمى (۲۰ پوندى) را حمل کرد، و انفجار عظیمى را در تأسیسات گاز به وجود آورد.
با استفاده از موتور جینوم مونوسوپیپ با توان ۱۰۰ اسببخار، مدل ۵۰۴ ج.، مشهور به مونو اورو، در پائیز ۱۹۱۶ساخته شد. یکى از اولین واحدهایى که این مدل را به کار گرفتند، مدرسه پروازى گاسپورت بود. از دلایل موفقیت ۵۰۴ ج. در کار آموزش، قابلیت مشخص کردن هدایت اشتباه بود. استفاده از یک جایگاه جدید براى استفاده موتورهاى دورانى مختلف، به ساخت ۵۰۴ کى. انجامید که استاندارد اورو هم نامیده شد. این مدل تا اواخر دهه ۱۹۲۰ همچنان در خدمت «نیروى هوایى سلطنتى» باقى ماند، تا آنکه مدل ۵۰۴ ان.، مجهز به موتور شعاعى آرمسترانگ سیدلى لینکس، ساخته شد. در سالهاى ۱۹۱۳ تا ۱۹۳۲، تعداد تقریبی ۱۱،۳۰۳ فروند از انواع اورو ۵۰۴ها براى مصارف تفریحى، جابجایى، یا آموزشى تولید شد که به خدمت نیروهاى هوایى کشورهاى مختلف درآمدند. |
||
اورو ۵۰۴ کى.، یک هواپیماى آموزشى حرفهاى |
||
شکل سهنمای اورو ۵۰۴ کی. |
||
|
||
|