هیدرو ایرپلین

۱۹۱۱

Hydro-Aeroplane

هواپیماى آب‏‌نشین آزمایشى
  • سازنده: گلن کرتیس (ایالات متحده امریکا)
  • ویژگی: اولین هواپیماى آب‏‌نشین موفق
گلن کرتیس یکى از مشهورترین طراحان، سازندگان و خلبانان تاریخ هوانوردى، به‏‌ویژه در زمینه هواپیماهاى آب‏‌نشین و قایق‌هاى پرنده است. براى اولین بار، در ۱۸۷۶ امتیاز هواپیماى آب‏‌نشین مجهز به چرخ‌هاى جمع‏‌شونده به آلفونس پناد فرانسوى اعطاء شد. همچنین، در طول سالهاى ۹۸-۱۸۹۹ ویلهلم
کرس
براساس اظهارات اکتاو چانوت در مورد قایق پرنده ویلبر رایت، ماشین پرنده‏‌اى با ابعاد واقعى ساخت. اما هیچیک از این هواپیماهاى مجهز به موتور بنزینى نتوانستند از آب به هوا بلند شوند.لاورنس هارگریو استرالیایى جزو اولین هوانوردانى بود که توانستند از روى آب پرواز کنند. در ششم ژوئن ۱۹۰۵ او با یک هواسر ساخت گابریل ویسین، که یک قایق موتورى آن‏‌را مى‏‌کشید، موفق به پرواز شد. در ۲۸ مارس ۱۹۱۰ یکى از دوستان ویسین، به نام هانرى فابر، اولین پرواز با توان موتور از روى آب را با ماشین جالبى مجهز به سه سطح برآزاى شناور انجام داد.گلن کرتیس در اواخر سال ۱۹۰۸ مدل آب‏‌نشینى از طرح جون باگ را آزمایش کرد؛ ولى زودتر از دو سال بعد نتوانست پرش موفقى را از روى آب انجام دهد. در ۲۶ ژوئن ۱۹۱۱ او با هواپیمایش، به نام هیدروایرپلین، توانست از روى سطح آب به هوا بلند شود. بعداً تصحیحات زیادى بر روى ماشین مذکور انجام شد؛ مثلاً دو بال با سه بال جایگزین شد، و از چرخ‌هاى جمع‏‌شونده استفاده شد.
curtiss_hydro
سه‌نما

شکل سه‌نمای کرتیس هیدروایرپلین ۲ (۱۹۱۲)

  • مراجع:

  • تاریخ آخرین بازبینی:

 

By

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *