D5

 

دانی دی.۵
۱۹۰۹ Dunne D.5
هواپیماى دوباله بى‏‌دم
  • سازنده: دانى (انگلستان)
  • ویژگی: از پیشگامان هواپیماهاى بى‏‌دم
هواسرهاى بى‏‌دم و هواپیماهاى موتوردار ساخت ج. دبلیو. دانى، مهندس انگلیسى، در تاریخ هوانوردى چندان شناخته شده نیستند؛ همانطور که هیچیک از هواپیماهاى بى‏‌دم دیگر هم جذابیت چندانى نداشتند! هواپیماهاى وست‏‌لندـ هیل تروداکتیل در دهه‏‌هاى ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰، نمونه‏‌هاى بى‏‌دم نورث‏‌روپ، و ساخته‏‌هاى آرمسترانگ ویت‏‌ورث در طول سال‌هاى بعد، اگر چه ماشین‌هاى موفقى نبودند، اما موفقیت‌هایى فنى محسوب مى‏‌شوند.

دانى در تجربه‏‌هاى اولیه، پایدارى ذاتى را جستجو مى‏‌کرد. الهام‏‌بخش او در این زمینه، تخم‌هاى بال‏‌مانند درخت زانونیا (از رستنی‌هاى جزیره جاوه) بود؛ این تخم‌ها در حین افتادن از درخت، چرخش پایدار و سریعی داشتند. در ۱۹۰۷ بر اساس طرحى از دانى براى «اداره جنگ»، یک هواسر بى‏‌دم ساخته، و به طور محرمانه‏‌اى در اسکاتلند آزمایش شد. در ۱۹۰۸ دانى در پرواز با توان موتور هم به توفیق‌هایی دست یافت. سرانجام، پیشرفت‌هاى سال ۱۹۰۹ به ساخته شدن دانى دى.۵ انجامید که در ۱۹۰۹ در ایست‏‌چرچ پرواز کرد. دو بال این هواپیما بر روى هم قرار گرفته و پس‌گرایى زیادى به طرف عقب داشت. نوک‌هاى دو بال با صفحات نازک قائمى به هم وصل مى‏‌شد، و با حرکت آنها حول لولاى لبه حمله، کنترل جانبى هواپیما تأمین مى‏‌شد. همچنین زاویه حمله بال‌ها، از ریشه به سمت نوک، کم مى‏‌شد. (امروزه هم معمولاً از این ابتکار با نام «برون‏‌تاب» استفاده مى‏‌شود.) دانى دى.۸ در ۱۹۱۲ پروازى به‏‌یادماندنى از ایست‏‌چرچ به پاریس انجام داد.

 

Dunne_D5

دانى دى.۵

سه نمای دی.5

شکل سه‌نمای دانى دى.۵

  • مراجع:

  • تاریخ آخرین بازبینی:

 

By

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *