دانی دی.۵ |
۱۹۰۹ | Dunne D.5 |
هواپیماى دوباله بىدم | ||
|
||
|
||
هواسرهاى بىدم و هواپیماهاى موتوردار ساخت ج. دبلیو. دانى، مهندس انگلیسى، در تاریخ هوانوردى چندان شناخته شده نیستند؛ همانطور که هیچیک از هواپیماهاى بىدم دیگر هم جذابیت چندانى نداشتند! هواپیماهاى وستلندـ هیل تروداکتیل در دهههاى ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰، نمونههاى بىدم نورثروپ، و ساختههاى آرمسترانگ ویتورث در طول سالهاى بعد، اگر چه ماشینهاى موفقى نبودند، اما موفقیتهایى فنى محسوب مىشوند.
دانى در تجربههاى اولیه، پایدارى ذاتى را جستجو مىکرد. الهامبخش او در این زمینه، تخمهاى بالمانند درخت زانونیا (از رستنیهاى جزیره جاوه) بود؛ این تخمها در حین افتادن از درخت، چرخش پایدار و سریعی داشتند. در ۱۹۰۷ بر اساس طرحى از دانى براى «اداره جنگ»، یک هواسر بىدم ساخته، و به طور محرمانهاى در اسکاتلند آزمایش شد. در ۱۹۰۸ دانى در پرواز با توان موتور هم به توفیقهایی دست یافت. سرانجام، پیشرفتهاى سال ۱۹۰۹ به ساخته شدن دانى دى.۵ انجامید که در ۱۹۰۹ در ایستچرچ پرواز کرد. دو بال این هواپیما بر روى هم قرار گرفته و پسگرایى زیادى به طرف عقب داشت. نوکهاى دو بال با صفحات نازک قائمى به هم وصل مىشد، و با حرکت آنها حول لولاى لبه حمله، کنترل جانبى هواپیما تأمین مىشد. همچنین زاویه حمله بالها، از ریشه به سمت نوک، کم مىشد. (امروزه هم معمولاً از این ابتکار با نام «برونتاب» استفاده مىشود.) دانى دى.۸ در ۱۹۱۲ پروازى بهیادماندنى از ایستچرچ به پاریس انجام داد.
|
||
دانى دى.۵ |
||
شکل سهنمای دانى دى.۵ |
||
|
||
|