میل-۲۸ |
۱۹۸۲ |
Mil Mi-28
|
هلیکوپتر تهاجمى | ||
|
||
|
||
تجربه جنگ در افغانستان و افزایش توان ضدهلیکوپترى پیمان ناتو، ضعفهاى هلیکوپتر میل-۲۴ را بهخوبى آشکار کرد. این هلیکوپتر در میدانهاى آزمون واقعى، بهویژه در مقایسه با هلیکوپترهاى امریکایى کبرا و آپاچى، توانایى چندان قابلقبولى نداشت. به همین دلیل، در سالهاى پایانى دهه ۱۹۷۰ گروه میل طراحى یک هلیکوپتر تهاجمى جدید را براى جانشینى میل-۲۴ آغاز کرد. طرح جدید، بهنام میل-۲۸، در دهم نوامبر ۱۹۸۲ براى نخستین بار پرواز کرد؛ اما براى اولین بار، در ۱۹۸۴ انتشارات نیروهاى نظامى شوروى (سابق) وجود میل-۲۸ را فاش کرد.
هرچند میل-۲۸ ظاهرى شبیه آپاچى دارد، با توجه به نیازهاى نظامى شوروى (سابق)، بهویژه در مقابله با نیروهاى زرهى دشمن، طراحى شده است. با وجود موفقیتآمیز بودن پروازهاى آزمایشى، اما بهدلیل مشکلات مالى شوروى (سابق)، تولید انبوه میل-۲۸ تا سالها به تأخیر افتاد؛ تا آنکه در ۱۹۸۸ امکان تولید آن فراهم شد. میل-۲۸ در ۱۹۹۰ به خدمت ارتش روسیه شد.میل-۲۸ بدنهاى نسبتاً آئرودینامیکى دارد که دو نفر سرنشین بهصورت پشتهمى درون آن قرار مىگیرند. براى افزایش توان جنگى، میل ۲۸ به وسایل دفاعى متنوعى، مثل رادار هشداردهنده و دستگاه پارازیتساز، مجهز است، و علاوه بر کابین، قسمتهاى مهم دیگر آن هم پوشش زرهى دارد. میل-۲۸ در نمایشگاه هوایى لوبورژه (پاریس) در ۱۹۸۹ شرکت کرد، و با اجراى قوى مانورهاى مختلفى مثل شیرجه و غلت کامل، توجه غربیها را جلب کرد. |
||
|
||
|
||
|
||
|
||
شکل سهنمای میل-۲۸ |
||
مشخصات فنی مدل استاندارد |
||
|
||
|