بل-۴۷ یکى از طرحهاى کلاسیک صنایع هلیکوپترسازى است. این هلیکوپتر اولین گواهینامه صلاحیت پرواز نوعى رده هلیکوپترها را در هشتم مارس ۱۹۴۶ دریافت کرد.
شرکت بل در ژوئن ۱۹۴۱ کار مطالعه یک هلیکوپتر سبک همگانى، به نام مدل ۳۰، را آغاز کرد. نکته بدیع این طرح، پروانه بدون لولاى آن بود، و دو میله تعادل پنج فوتى مجهز با زاویه °۹۰ (نسبت به تیغهها) به توپى پروانه وصل میشد. بل این سیستم پروانه را الاکلنگى نامید، و در مدت دهها سال در هلیکوپترهایش به کار برد. در ۱۹۴۳ «نیروى زمینى ایالات متحده» مدل ۳۰ را به نام ایکس.آر.-۱۲ آزمایش کرد. پس از ساخت پنج فروند مدل ۳۰، با افزایش قدرت موتور از ۱۶۰ به ۱۷۸ اسببخار و اجراى اصلاحات دیگرى، بل۴۷ ساخته شد، که در هشتم دسامبر ۱۹۴۵ به پرواز درآمد.
در ابتدا قرار بود که ۱۰ فروند بل۴۷ ساخته شود؛ ولى در ۱۹۴۶ تولید انبوه آن براى مصارف بازرگانى، صنعتى، و دولتى آغاز شد. از ۱۹۴۷ تحویل ۲۸ فروند مدل بهبود یافته ۴۷ اى. به «نیروى زمینى ایالات متحده» آغاز شد. ۱۵ فروند از این هلیکوپترها به آلاسکا فرستاده شدند، تا آب و هواى سرد آن منطقه را بیازمایند. در ۱۹۴۸ نیروى زمینى به قابلیتهاى بل ۴۷ پى برد، و درخواست اولیهاى براى خرید ۶۵ فروند ۴۷ دى. مطرح کرد که آنها را اچ.-۱۳ بى. نامید. حبابى پلکسىگلاس این مدل از طرف بالا قابلبرداشتهشدن بود. بعدها همه هلیکوپترهاى بل ۴۷ نیروى زمینى به نام سو نامیده شدند.
در ۱۹۵۵ مدل نظامى ۴۷ جى. ساخته شد که به موتور توربینى، سکان افقى، تیغههاى قائم دمى، دو مخزن سوخت پشتى، و مکانیزم جدید اتصال پروانه مجهز بود. درون کابین حبابى شکل این مدل، جایگاه خلبان و دو صندلى همبر براى مسافرین قرار داشت. ۴۷ جى. در ژوئن ۱۹۵۳ گواهینامه صلاحیت نوعى را دریافت کرد، و در همان سال، تولید این مدل با درخواست ۲۶۵ فروندى نیروى زمینى آغاز شد. این هلیکپوترها را در نیروى زمینى ابتدائاً اچ.-۱۳ جى.، و از ۱۹۶۲ به بعد، او.اچ.-۱۳ جى. نامیدند. مدل مشابهى از ۴۷ جى. در اختیار نیروى دریایى هم قرار گرفت، که اچ.تى.ال.-۶ (بعدا تى.اچ.-۱۳) نامیده شد.
با وجود محدودیت عملکرد، اما به دلیل سادگى و قیمت ارزان، تعداد زیادى بل ۴۷ براى امور غیرنظامى هم عرضه شد. به طور کلى، علاوه بر امور نظامى، بل ۴۷ در خدمات کشاورزى، نیروهاى پلیس، آژانسهاى مجرى قانون، تحقیقات علمى، جنگلبانى، آتشنشانى،بازرسى خطوط انتقال نیرو، و … هم به خدمت گرفته شده است. به دلیل تقاضاى زیاد، امتیاز تولید ۴۷ به شرکت ایتالیایى آگوستا، شرکت ژاپنى کاواساکى، و شرکت انگلیسى وستلند هم داده شد. آگوستا اولین هلیکوپتر خود (مدل 47 جى.) را در ۲۲ مه ۱۹۵۴ به پرواز درآورد، و مجموعاً بیش از ۱،۰۰۰ فروند از مدلهاى جى. و ج. را تولید کرد.
امروزه تعداد معدودى بل ۴۷ در نیروهاى نظامى کشورهاى مختلف جهان موجود است، که عمدتاً براى امور آموزشى به کار مىروند.
|