سازنده: اتحادیه ایرباس (فرانسه، آلمان، انگلستان، اسپانیا) | ||
ویژگی: اولین هواپیماى مسافربرى با طراحى کاملاً رایانهاى | ||
ایرباس ۳۳۰-۲۰۰ |
||
تا اواسط دهه ۱۹۸۰ صنایع ایرباس فقط به ساخت هواپیماهاى مسافربرى کوتاهبرد و میانبرد اشتغال داشت؛ اما در آن زمان، مسئولان این اتحادیه تصمیم گرفتند که وارد صحنه ساخت هواپیماهاى دوربرد شوند. در آن زمان، ایرباس دو پیشنهاد اولیه را بررسى کرد. یکى از این طرحها، بهنام تى.اى.۹، براى جابجایى ۲۹۰ نفر مسافر در مسیرهاى میانبرد مناسب بود، و طرح دوم، بهنام تى.اى.۱۱، براى حمل ۲۱۷ نفر مسافر در مسیرهاى دوربرد موردنظر بود. هر دو طرح، به همان بدنه ایرباس ۳۰۰ مجهز بودند، و مطابق سنت ایرباس، دو موتور براى هر دو پیشنهاد شده بود. بهدلیل علاقهمندى خطوط هوایى به هواپیمایى جادارتر در مسیرهاى دوربرد، بدنه طرح تى.اى.۱۱ کمى کشیدهتر شد؛ اما در طرح موتورهاى پرتوانى که شرکت آى.اى.ئى. پیشنهاد کرده بود، مشکلات فنى مهمى بروز کرد. به همین دلیل، طراحان ایرباس از چهار موتور ضعیفتر سى.اف.ام. بهجاى دو موتور پیشبینى شده قبلى استفاده کردند. به این ترتیب، طرح اولیه ایرباس ۳۴۰ بهوجود آمد. این زمان، با رشد و توسعه خطوط هوایى آسیایى، که خریداران احتمالى محصولات ایرباس بودند، مقارن شد. این شرکتها خواستار خرید هواپیماى دوموتورهاى بودند که با ظرفیتى بیشتر از هواپیماهاى دوموتوره بوئینگ، برد نسبتا زیادى هم داشته باشد. این خواسته، کارشناسان ایرباس را به برنامه بیسابقهاى رهنمون شد: ساخت دو هواپیما، یکى دوربرد و چهارموتوره، و دیگرى میانبرد و دوموتوره، و هر دو با ساختار یکسانى براى بدنه و بالها. طرح چهارموتوره، همان ایرباس ۳۴۰ بود؛ اما طرح دوموتوره، که تأخیرى نسبت به اولى داشت، ایرباس ۳۳۰ نامیده شد. البته بالهاى ۳۴۰ در اثر وجود دو موتور اضافى در قسمتهاى برونسوى بالها، کمى خمیدهتر مىشد. با وارد شدن نیروهاى شدید برآ در حین پرواز، این خمیدگى کاهش مییافت، و با حفظ نسبى شکل مطلوب بالها، عملکرد پروازى بهبود یافته، مصرف سوخت شدیدا کم مىشد. البته یافتن بهترین محل براى قرارگیرى موتورها، نکتهاى بود که با تحقیق فراوان به دست آمد. دشوارترین مرحله طراحى ایرباس ۳۴۰ و 330، طراحى بالهاى آنها بوده که پس از تحقیقات گسترده آئرودینامیکى و سازهاى عملى شد. تدبیر طراحان ایرباس در تدارک یک طرح واحد براى بال دو هواپیماى مختلف، نشانه اعتمادبهنفس زیاد آنهاست؛ همچنانکه پذیرش این طرح از طرف مدیران ردهبالاى ایرباس، و درگیر شدن همزمان با ساخت دو هواپیما، عزم راسخ آنها را در رقابت با بوئینگ نشان مىدهد. البته وجود اشتراکات فراوان ایرباس ۳۳۰ و 340، صرفهجویى هنگفتى را هم در زمینه تولید حاصل مىکرد. پیشنمونه ۳۴۰ براى نخستین بار در ۲۵ اکتبر ۱۹۹۱ پرواز کرد، و دو مدل اولیهاش، یعنى ۳۴۰-۳۰۰ و 340-۲۰۰، بهطور همزمان، گواهینامه صلاحیت پرواز اروپایى را در ۲۲ دسامبر سال بعد، و گواهینامه صلاحیت پرواز امریکایى را در ۲۷ مه ۱۹۹۳ دریافت کردند. آزمایشهاى فرود کاملاً خودکار ۳۴۰ در اکتبر ۱۹۹۴ انجام شد. تقریبا همپاى پیشرفت کار ۳۴۰، اولین پرواز ۳۳۰ هم در دوم نوامبر ۱۹۹۲ انجام شد، و در اکتبر سال بعد، بهطور همزمان، گواهینامههاى صلاحیت پرواز اروپایى و امریکایى را دریافت کرد. هواپیماهاى ۳۴۰ و ۳۳۰ (بهترتیب) در مارس ۱۹۹۳ و ژانویه ۱۹۹۴ به خدمت خطوط هوایى درآمدند. هر دو طرح جدید ایرباس، به سیستم کنترل پرواز-با-سیم مجهزند. این سیستم قبلاً در ایرباس ۳۲۰ بهکار رفته و ایرادهایش اصلاح شده است. هر دو سیستم کنترل پرواز ایرباس ۳۳۰ و ۳۴۰ شامل پنج رایانه (سه رایانه اولیه و دو رایانه کمکى) است که با سیستمهاى جایگزین الکتریکى و مکانیکى پشتیبانى مىشود. با این سیستم، در حین فرود، شهپرهاى لبه فرار در نقش بالچه عمل مىکند، و پس از نشستن، به طرف بالا چرخیده، با تولید پساى زیاد، وظیفه یک ترمز هوایى را انجام مىدهد. همچنین، مثل ایرباس ۳۰۰-۶۰۰، در ناحیه دم ۳۳۰ و 340 مخزن سوختى تعبیه شده که براى کمک به کنترل هواپیما بهکار مىرود، و با پمپ کردن سوخت و جابهجا کردن گرانیگاه، بهطور مصنوعى شرایط مناسبى تعادلى را فراهم مىکند. دم عمودى ۳۳۰ و ۳۴۰ بسیار شبیه ۳۰۰ و ۳۱۰ است، و فقط در قسمتهایى تقویت شده است؛ این موضوع، با توجه به اختلاف ابعاد این هواپیماها، نکته جالبى در تأمین پایدارى سمتى است. در ماه نوامبر ۲۰۱۱ ایرباس تولید ۳۴۰ را خاتمه داد و طرح جدیدتر ایرباس ۳۸۰ را جایگزین آن کرد. |
||
ایرباس ۳۴۰-۲۰۰ در نمایشگاه هوایی فارنبورو ۱۹۹۲ |
||
انواع مدلهای ایرباس ۳۳۰:
۳۳۰-۲۰۰ (مدل پایه) A330-300 (با ظرفیت استاندارد ۳۳۵ نفر مسافر) A330-200F (مدل باربری) A330-800 (ارتقا یافته مدل ۳۳۰-۲۰۰ با موتور بزرگتر) A330-900 (ارتقا یافته مدل ۳۳۰-۳۰۰ با کابین اصلاحشده) A330 MRTT (مدل چندمنظوره نظامی) |
||
انواع مدلهای ایرباس ۳۴۰: ۳۴۰-۲۰۰ (مدل پایه) A340-300 (با ظرفیت ۲۹۵ نفر مسافر در چیدمان کابین سهکلاسه با برد ۱۲،۴۰۰ کیلومتر) A340-500 (دوربردترین هواپیمای مسافربری زمان خودش) A340-600 (طرحی برای حانشینی مدلهای اولیه بوئینگ ۷۴۷) |
||
تعداد تولید شده: ایرباس ۳۳۰: ۱،۴۹۷ فروند تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۰ ایرباس ۳۴۰: ۳۳۷ فروند تا نوامبر ۲۰۱۱ (پایان تولید) |
||
قیمت: (بر اساس قیمتهای سال ۲۰۱۸) ۲۳۸/۵ میلیون دلار برای مدل ۳۳۰-۲۰۰ | ||
مشخصات فنی مدل ۳۳۰-۳۰۰ |
||
|
||
![]() |
||
مراجع: Jane’s All the World’s Aircraft, 1995-1996 https://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A330 |
||
تاریخ آخرین بازبینی: ۱۳۹۹/۴/۳۱ |
![](https://arianmaster.ir/press/wp-content/uploads/2020/07/A330-200.jpg)